Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I 2017 års första avsnitt av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi SIHH och Basel!
Det och ett enormt namedroppande av nya och gamla klockmodeller.

Lyssna på podden! >>

Produktionsbolag: Lejon Media

Tips på vintagebutiker IRL

Diskussion i 'Vintage' startad av Denke, 3 april 2013.

1. Ariseb

Ariseb Ewok

Från:
    Göteborg
    Det vore synd, samtidigt så har ju Bertil Svensson som driver butiken med sin fru en viss ålder vilket gör det förståeligt... Jag var där förra veckan och då såg det ut som vanligt, tomt dock vilket de brukar ha mellan sina klocklanseringar:)

2. Dixie

Dixie X-Wing Pilot

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Jag har som sagt inte själv varit inne och snackat. Ja det hade varit tråkigt, den har ändå hängt med ett tag

3. Johan S

Johan S Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Ingen butik i sig men jag har alltid fått hjälp av Axel på Farfars Klocka om var man kan få tag i något man letar efter.

Det här kanske är offtopic men när jag bodde i Uppsala fanns det en liten klockverkstad/butik som ägdes av en herre vid namn Veiko i korsningen St:Olofsgatan/Väderkvarnsgatan. Är det någon från Uppsalatrakten som vet om den ligger kvar? Jag köpte och fixade lite med klockor hos honom till bra pris och bra resultat på utförda jobb.

4. Anders Forsberg

Anders Forsberg AT-ST driver

Från:
    Malmö
    Utländska butiker då...
    Drar till Holland/Tyskland under ett par dagar i nästa vecka - Technoclassica i Essen (ett måste om man gillar halvgamla bilar, f.ö.). Tänkte att man kunde "ramla på" någon bra urmakare. På så vis får frun se lite grann vad allting handlar om...
    Kommer att bo i Amsterdam och i Hamburg - så om det finns någon lämpligt runt stadskärnorna i dessa så får ni gärna föreslå!

Antar att det inte är direkt köpläge för svensk utomlands (vet att det i alla fall inte är det när det gäller klassiska bilar), men som sagt - det kan vara värt att visa för frun! ;)

5. Johan S

Johan S Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Amsterdam Vintage Watches är inte tokiga vad jag har förstått, har kompisar som handlat av dem och varit supernöjda. Ligger i spiegekwartier bakom Rijksmuseum. Amsterdam är en grym stad!

6. Anders Forsberg

Anders Forsberg AT-ST driver

Från:
    Malmö
    Faktiskt aldrig varit tidigare. Men vad jag hört så ska det vara bra!
    Relativt nära Essen, men (förhoppningsvis?) betydligt roligare än Düsseldorf, där vi bodde förra året.
    Kollar upp butiken och återkommer med utlåtande! ;)

hannes1988 gillar detta.
  7. Anno 1685

Anno 1685 Rebel soldier

Från:
    Uppsala
    Han finns kvar i samma hörn, även om han har börjat trappa ner lite. Firman heter Glas & ur renovering. Finns i en telefonkatalog nära dig. :)

break out gillar detta.
  8. Bikinigubben

Bikinigubben Y-Wing pilot

Någon som vet något i Helsingborg eller i närområdet? Loppisar eller vintagebutiker? :)

9. Chatastropher

Chatastropher Stormtrooper

Från:
    Straight outta Skälby
    Ska till Portugal, Algarve. Någon berest som har tips?

10. CaptainOats

CaptainOats AT-AT driver

Han finns kvar där.
    Riktigt trevlig och prisvärd klassisk urmakare.

11. Ansgar

Ansgar Rebel soldier

Från:
    Göteborg
    Känner mannen som driver Linnégatans urmakeri. (Tror det heter Haga guld & ur eller något liknande. Ligger iaf brevid BS Guld & Antik).
    Trevlig gubbe när man väl känner honom och har billiga vintageklockor från obskyra märken. Några certina, några omega, men mestadels konstiga östeuropeiska märken från 50- 60- och 70-talet.

Aldrig lämnat in något för service hos honom, förutom något strapbyte. Mycket märklig atmosfär i butiken, men för övrigt ett stort utbud av roliga gamla prylar.

Bikinigubben gillar detta.
  12. Intressant tråd. Tack för tipsen!

13. Bjorn22

Bjorn22 Ewok

Hur olyckligt . Det är tråkigt att höra nyheter som denna .
    Jag hoppas att detta inte är off topic . Jag tittar på armbandsur på en hemsida som heter Bob's Watches (Bob's Klockor) . Vet du om de är en bra klocka butik för att köpa från ?

14. Jojjegbg

Jojjegbg Ewok

Från:
    Göteborg
    När vi ändå är inne på butiker utomlands måste jag få tipsa om en riktigt bra antikaffär i Barcelona. Bulevard dels Antiquaris ligger på passeig de gracia. Många olika bås där några sålde klockor av både äldre och nyare modeller. Hittade Bla några GMTs och subbar. Verkade ha hyfsade listpriset trots att euron stuckit lite

15. Point Blank

Point Blank Stormtrooper

Från:
    Hufvudstaden
    Att man inte fick reda på det några dagar tidigare när man var där. :banghead:

16. Jojjegbg

Jojjegbg Ewok

Från:
    Göteborg
    :bag:

17. Pappi

Pappi Bib Fortuna

Det kanske redan har skrivits om Kungantik på Kungsholmsgatan 4 i Sthlm men här kommer lite bilder på vad de hade när jag var in tidigare idag. DSC_0137.JPG DSC_0138.JPG DSC_0139.JPG DSC_0140.JPG
    Och så en CCCP märkt klocka från -89. Ping @Fixoflex :)
    DSC_0136.jpg

Bifogade filer:

marconimotet, Scudetto, Arsius11 och 6 andra gillar detta.
  18. Fixoflex

Fixoflex AT-AT driver

Från:
    Småland
    Pappi gillar detta.
  19. aptorsken

aptorsken AT-ST driver

Från:
    Uppsala
    Besökte butiken för ungefär en månad sedan. Trevlig herre och fina klockor till ändå helt OK priser. Man gör inga direkta superfynd, men fina klockor. Dock har han slutat sälja Rolex helt och hållet.

Håller med, Veikko är en riktigt trevlig herre av old school-stilen. Troligvis bäst i Uppsala på klockor.

CaptainOats gillar detta.
  20. Ruskprick

Ruskprick Y-Wing pilot

Var förbi Beso i lördags men det var stängt, som jag fattade det så har dom bara öppet en timma i veckan och montrarna var rejält tomma.
    Efter lite snack hos grabbarna på Bergströms så verkar det som Bertil är sjuk och håller på att avveckla. Riktigt trist!

Finns ett par andra butiker i antikhallarna som är småskoj, dock är priserna inte lika roliga och fyndmöjligheten lååååg. Guldgruva för er som vill köpa vintage Omega och inte är rädd för att betala lite extra dock.

Arsius11 och Ariseb gillar detta.
  21. Sandkvist

Sandkvist X-Wing Pilot

Loppisar finns en del, men inget där jag sett roliga klockor.

22. _jonte

_jonte AT-AT driver

Pratade kort med Bertil på Beso förra veckan. Han sa att han var bättre och kommer fortsätta driva butiken.

Sandkvist, Arsius11, Macklin och 3 andra gillar detta.
  23. N.bergström

N.bergström Rebel soldier

Från:
    Göteborg
    Någon som har tips på ställen runt Umeå?

24. Niclas Andersson

Niclas Andersson Ewok

Beso är bra i antikhandlarna, dock inte så mycket Rolex men mycket gamla vintage Omega, tror dock de håller stängt för det mesta nu..? Men annars bara gott att säga om honom.

25. Herr_Katt

Herr_Katt Y-Wing pilot

26. Herr_Katt

Herr_Katt Y-Wing pilot

fel tråd -.-

27. Anders6265

Anders6265 Ewok

28. Jbilly

Jbilly Ewok

Bra tråd!

29. ankanpankan

ankanpankan Rebel soldier

Från:
    stockholm
    tysken på roslagsgatan i stockholm "gamla klockor" har fyllt på med massa saker sa han. frågade inte vad han hade fått in dock... antar att det både är reservdelar och klockor. kan vara värt att ta en titt.

Dt250 gillar detta.
  30. Dt250

Dt250 Stormtrooper

Ska till Laguna Beach Calif i jul där ska finnas en bra vintage butik, någom som köpt något där ?