Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tips på weekend av romantiskt slag

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Dalomo, 25 mars 2015.

1. Dalomo
    Trådstartare

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vardagslunket och hamsterhjulet börjar sätta sina spår och känner att det hög tid att bryta mönstret en stund. Vad skulle du göra om du ville få en andningspaus i vardagen med din partner? Vi utgår från Stockholm och alla förslag är välkomna. Har bollat allt från ett dygn på Yasuragi till 3 dar i nån nära europeisk stad eller middag och hotell i stan. Min upplevelse är att priset för två nätter på Mariefreds stadshotell och en bättre middag nästan tar en till London med ett budgetalternativ.

Vad säger ni, någon med ett stalltips?

2. JAH42

JAH42 Friends of KS

Riga är bra.
    Får man inte ligga under en weekend i en svit på hotell Europa Royal är man illa ute.

ollkli och Dalomo gillar detta.
  3. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Barcelona gillar jag, brukar vara bra väder o många bra matställe o låga priser.. Kanske hyra en lägenhet på airbnb ?

Dalomo gillar detta.
  4. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Jag och frun ska till Prag i sommar. Vi har hört att det är riktigt trevligt.

Annars så kan jag rekommendera rom.
    Fantastiskt stad på alla sätt, kostar dock.

Jockinho gillar detta.
  5. Dalomo
    Trådstartare

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kan själv rekommendera just Prag. Riktigt trevlig stad som sagt.

Har varit inne på Rom eller annan stad i Italien men drar iväg som sagt.

P-A gillar detta.
  6. Dalomo
    Trådstartare

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Airbnb är ett bra tips. Ska kolla lite där.

willbur och Ako gillar detta.
  7. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Italien. Alltid Italien...
    behöver inte vara Rom eller Venedig, vilken stad/område som helst i norra delen funkar.

Om ni står ut med RyanAir; åk till Bergamo (som iofs. kallas Milano på RyanAir-språk). Bergamo är en supermysig liten stad med en hyfsad "Gamla Stan". Hyr en bil en dag & åk runt lite, bara ät, drick & ha de gôtt!
    Weekendpaketen på svenska "herrgårdar" är så sjukt överprisade tycker jag. 2 395:-/person för ett slitet gammalt rum, en bubbelpool & en hyfsad middag... Nja... Man kan äta & bo rätt bra för närmare 5 000:- var som helst!

Jockinho, Erik1, Ernesto och 6 andra gillar detta.
  8. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Annars så har jag en kompis som driver detta:
    http://lalibertie.com

Titta på det, jag har inte varit där själv än.
    Men han jobbar bara på hög nivå!

Rock_N_Ron och Dalomo gillar detta.
  9. davhei

davhei Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Om man gillar lugn och naturupplevelser i skärgårdsmiljö slår jag ett slag för att bo ett par nätter i gamla lotsutkiken på Öja (Landsort). Båt ut till ön från Ankarudden på Torö och sen finns det ett enkelt B&B där man bor uppe i det 25 meter höga lotstornet med milsvid utsikt. Enkel standard, man tar med fördel med egen mat som man lagar i pentryt men jäklar vad läckert att käka uppe i utkiken med lite stearinljus när solen går ned och fyrar och sjömärken börjar tändas.

Finns möjlighet till enklare lagad mat i huset nedanför tornet i det mer konventionella boendet som har hand om uthyrningen av lotsutkiken, där vi fick en härlig gös med tre sorters lök och mycket smör i såsen.

När vi var där var vi ensamma i tornet och vädret var kargare. Tyckte ensamheten var häftig och bidrog till känslan av isolering så är man likadan rekommenderar jag i så fall vår eller höst. Fina promenader på ön som är ett par kilometer lång. Glöm för guds skull inte kikare, även om de hade en rejäl sak där.

Erik1, keks, Anders W och 5 andra gillar detta.
  10. orre

orre Stadsbo

Budapest har jag bara hört bra om. Ska vara väldigt fint och rimliga priser.

11. Tapiren

Tapiren Bonde

Barcelona är inte dumt alls, en av mina favoriter. Annars har jag ett wildcard; Island! Möjligen lite dyrare än ni tänker er, och förvisso inte idealiskt för en weekend men det går och det är ett riktigt häftigt land, men trevlig befolkning och otroligt god mat.

mega gillar detta.
  12. Strindberg

Strindberg Biskop

Slår ett slag för det lokala. P-A har du varit på dessa ställen?
    Orbaden och Wäxbo här hemma i Hälsingland. Orbaden har riktigt bra mat ( och utsikt), men spat och boendet är snäv medel.

Wäxbo har jävligt bra mat, med lokala råvaror och drycker samt 1 dubbelrum.

P-A gillar detta.
  13. Dalomo
    Trådstartare

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bokat! Snabba bud här. Hittade riktigt billigt flyg och bra boende. Som sagt samma pengar. Bergamo och Milano it is. Tack för tipset!

Erik1, Rock_N_Ron, P-A och 2 andra gillar detta.
  14. Dalomo
    Trådstartare

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det där är ett grymt tips! Ska ta med mig det till nästa gång. Speciellt, annorlunda, nära natur och enkelhet.

davhei gillar detta.
  15. Dalomo
    Trådstartare

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Två bra alternativ men besökt båda redan. Alltid kul med nytt. :)

16. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Japp, det har jag och jag gillar det verkligen :)
    Men jag älskar att resa utomlands också!

17. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Härligt! Hoppas ni blir nöjda! Vill minnas att flygplatsen ligger ovanligt smidigt till för att ta sig till Bergamo (fast nå´n timme till Milano). Jag skulle bott i Bergamo om jag var ni & utgå därifrån. Ta det bara lugnt & stressa inte för att se/göra "allt".

Trevlig resa! Nu blir jag f-n lite avis!

Dalomo gillar detta.
  18. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Ser nice ut! Synd bara att det är i Frankrike... :D
    Nå´t liknande i Italien hade varit nå¨t!

P-A gillar detta.
  19. Dalomo
    Trådstartare

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack! Ja, kommer säkerligen bra. Bara att lämna vardagen räcker långt. Vi är rätt bra på att göra ingenting så nog inge fara. :) Kanske nån tur till como sjön om vi hinner.

Rock_N_Ron gillar detta.
  20. Niclas

Niclas Bonde

Från:
    NVSkåne
    Vi ser fram emot en liten recension när ni kommit hem :) .

Dalomo gillar detta.
  21. Jaguaren

Jaguaren Bonde

Från:
    Skåneland
    Madrid är det enda alternativet.
    En suverän storstad med god mat och dricka. Var ni än går finns det ett hål i väggen där ni kan slå er ner och dricka kaffe, vin, cava eller öl och ni bjuds alltid på en liten tapas eller snacks till drickat.
    Om ni gillar enkel mat så kan ni äta småplock och få valfri dricka ×2 för runt 25 Euro för 2 pers.
    Shoppingen är inte så bra om man inte gillar krafs och Real Madrid.

Vi åkte den 26-29 Mars och bodde på ett 5 stjärnigt hotell som var verkligen var värt sitt pris.
    Vill ni ha tips på bra ställen så skicka ett pm så ska jag försöka hjälpa till.

Billigt och mindre turistigt än Barcelona.

22. ATL

ATL Bonde

Jag kan starkt rekommendera Rom. Väldigt fin stad plus många sevärdheter. Mysig stad bara :)

23. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Rom och Paris är ju toppen städer för ändamålet :)

24. galácticon

galácticon Biskop

Rom är fantastiskt och en personlig favorit. Fick en weekendresa till Amsterdam av frun och den resan var kanske min mest positiva överraskning hittills - en riktigt mysig stad som verkligen rekommenderas. Hör av dig för tips.

25. DrDre

DrDre Friends of KS

Jag och frugan firade ett bröllopsjubileum vid Lake Como. Middag ute i trädgården till någon av husen (villa kallar man dem men det är inte riktig samma sak som vad vi normalt menar med villa i Sverige) med utsikt över sjön. Förmodligen vackraste platsen i Europa. Om du nämner att George Clooney gifte sig där får du nog några plus från ditt sällskap också.

Här är en bild som kan ge en viss känsla för hur det ser ut.

Carolin, Callxx och Dalomo gillar detta.
  26. Dalomo
    Trådstartare

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ser grymt ut! En tripp till como sjön funderar vi på. Allt man hör är ju hur vackert det är. En dag i Bergamo, en dag i Milano och en utflykt.

Jaguaren gillar detta.
  27. Dalomo
    Trådstartare

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Restaurangtips i Milano någon? Alltid skönt att ha nån middag bokad när man är där så kort tid.

28. point1

point1 Stadsbo

Från:
    Stockholm

Garda-sjön är också fin!

Annars är ju Paris en underbar stad. Nice och alla byar och städer runt omkring också, bäst när det är lågsäsong (vår, höst, vinter).

29. cedstroms

cedstroms Bonde

Kul med lite tips, romatisk tripp med frugan är oslagbart!

30. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Tycker det är så stressigt att flyga någonstans över en helg. Mer avslappnat och romantiskt med något trevligt ställe i Stockholms skärgård. Sandhamn är otroligt fint off-season tex!

Strindberg gillar detta.