• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på weekend av romantiskt slag

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Vardagslunket och hamsterhjulet börjar sätta sina spår och känner att det hög tid att bryta mönstret en stund. Vad skulle du göra om du ville få en andningspaus i vardagen med din partner? Vi utgår från Stockholm och alla förslag är välkomna. Har bollat allt från ett dygn på Yasuragi till 3 dar i nån nära europeisk stad eller middag och hotell i stan. Min upplevelse är att priset för två nätter på Mariefreds stadshotell och en bättre middag nästan tar en till London med ett budgetalternativ.

Vad säger ni, någon med ett stalltips?
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Barcelona gillar jag, brukar vara bra väder o många bra matställe o låga priser.. Kanske hyra en lägenhet på airbnb ?
 

P-A

Sir Spamalot
Jag och frun ska till Prag i sommar. Vi har hört att det är riktigt trevligt.

Annars så kan jag rekommendera rom.
Fantastiskt stad på alla sätt, kostar dock.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Jag och frun ska till Prag i sommar. Vi har hört att det är riktigt trevligt.

Annars så kan jag rekommendera rom.
Fantastiskt stad på alla sätt, kostar dock.
Kan själv rekommendera just Prag. Riktigt trevlig stad som sagt.

Har varit inne på Rom eller annan stad i Italien men drar iväg som sagt.
 
  • Like
Reactions: P-A

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Italien. Alltid Italien...
behöver inte vara Rom eller Venedig, vilken stad/område som helst i norra delen funkar.

Om ni står ut med RyanAir; åk till Bergamo (som iofs. kallas Milano på RyanAir-språk). Bergamo är en supermysig liten stad med en hyfsad "Gamla Stan". Hyr en bil en dag & åk runt lite, bara ät, drick & ha de gôtt!
Weekendpaketen på svenska "herrgårdar" är så sjukt överprisade tycker jag. 2 395:-/person för ett slitet gammalt rum, en bubbelpool & en hyfsad middag... Nja... Man kan äta & bo rätt bra för närmare 5 000:- var som helst!
 

SJ Smythe

Cartier
Om man gillar lugn och naturupplevelser i skärgårdsmiljö slår jag ett slag för att bo ett par nätter i gamla lotsutkiken på Öja (Landsort). Båt ut till ön från Ankarudden på Torö och sen finns det ett enkelt B&B där man bor uppe i det 25 meter höga lotstornet med milsvid utsikt. Enkel standard, man tar med fördel med egen mat som man lagar i pentryt men jäklar vad läckert att käka uppe i utkiken med lite stearinljus när solen går ned och fyrar och sjömärken börjar tändas.

Finns möjlighet till enklare lagad mat i huset nedanför tornet i det mer konventionella boendet som har hand om uthyrningen av lotsutkiken, där vi fick en härlig gös med tre sorters lök och mycket smör i såsen.

När vi var där var vi ensamma i tornet och vädret var kargare. Tyckte ensamheten var häftig och bidrog till känslan av isolering så är man likadan rekommenderar jag i så fall vår eller höst. Fina promenader på ön som är ett par kilometer lång. Glöm för guds skull inte kikare, även om de hade en rejäl sak där.

 

Tapiren

Cartier
Barcelona är inte dumt alls, en av mina favoriter. Annars har jag ett wildcard; Island! Möjligen lite dyrare än ni tänker er, och förvisso inte idealiskt för en weekend men det går och det är ett riktigt häftigt land, men trevlig befolkning och otroligt god mat.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Slår ett slag för det lokala. P-A har du varit på dessa ställen?
Orbaden och Wäxbo här hemma i Hälsingland. Orbaden har riktigt bra mat ( och utsikt), men spat och boendet är snäv medel.

Wäxbo har jävligt bra mat, med lokala råvaror och drycker samt 1 dubbelrum.
 
  • Like
Reactions: P-A

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Italien. Alltid Italien...
behöver inte vara Rom eller Venedig, vilken stad/område som helst i norra delen funkar.

Om ni står ut med RyanAir; åk till Bergamo (som iofs. kallas Milano på RyanAir-språk). Bergamo är en supermysig liten stad med en hyfsad "Gamla Stan". Hyr en bil en dag & åk runt lite, bara ät, drick & ha de gôtt!
Weekendpaketen på svenska "herrgårdar" är så sjukt överprisade tycker jag. 2 395:-/person för ett slitet gammalt rum, en bubbelpool & en hyfsad middag... Nja... Man kan äta & bo rätt bra för närmare 5 000:- var som helst!
Bokat! Snabba bud här. Hittade riktigt billigt flyg och bra boende. Som sagt samma pengar. Bergamo och Milano it is. Tack för tipset!
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Om man gillar lugn och naturupplevelser i skärgårdsmiljö slår jag ett slag för att bo ett par nätter i gamla lotsutkiken på Öja (Landsort). Båt ut till ön från Ankarudden på Torö och sen finns det ett enkelt B&B där man bor uppe i det 25 meter höga lotstornet med milsvid utsikt. Enkel standard, man tar med fördel med egen mat som man lagar i pentryt men jäklar vad läckert att käka uppe i utkiken med lite stearinljus när solen går ned och fyrar och sjömärken börjar tändas.

Finns möjlighet till enklare lagad mat i huset nedanför tornet i det mer konventionella boendet som har hand om uthyrningen av lotsutkiken, där vi fick en härlig gös med tre sorters lök och mycket smör i såsen.

När vi var där var vi ensamma i tornet och vädret var kargare. Tyckte ensamheten var häftig och bidrog till känslan av isolering så är man likadan rekommenderar jag i så fall vår eller höst. Fina promenader på ön som är ett par kilometer lång. Glöm för guds skull inte kikare, även om de hade en rejäl sak där.

Det där är ett grymt tips! Ska ta med mig det till nästa gång. Speciellt, annorlunda, nära natur och enkelhet.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Barcelona är inte dumt alls, en av mina favoriter. Annars har jag ett wildcard; Island! Möjligen lite dyrare än ni tänker er, och förvisso inte idealiskt för en weekend men det går och det är ett riktigt häftigt land, men trevlig befolkning och otroligt god mat.
Två bra alternativ men besökt båda redan. Alltid kul med nytt. :)
 

P-A

Sir Spamalot
Slår ett slag för det lokala. P-A har du varit på dessa ställen?
Orbaden och Wäxbo här hemma i Hälsingland. Orbaden har riktigt bra mat ( och utsikt), men spat och boendet är snäv medel.

Wäxbo har jävligt bra mat, med lokala råvaror och drycker samt 1 dubbelrum.

Japp, det har jag och jag gillar det verkligen :)
Men jag älskar att resa utomlands också!
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Bokat! Snabba bud här. Hittade riktigt billigt flyg och bra boende. Som sagt samma pengar. Bergamo och Milano it is. Tack för tipset!

Härligt! Hoppas ni blir nöjda! Vill minnas att flygplatsen ligger ovanligt smidigt till för att ta sig till Bergamo (fast nå´n timme till Milano). Jag skulle bott i Bergamo om jag var ni & utgå därifrån. Ta det bara lugnt & stressa inte för att se/göra "allt".

Trevlig resa! Nu blir jag f-n lite avis!
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Härligt! Hoppas ni blir nöjda! Vill minnas att flygplatsen ligger ovanligt smidigt till för att ta sig till Bergamo (fast nå´n timme till Milano). Jag skulle bott i Bergamo om jag var ni & utgå därifrån. Ta det bara lugnt & stressa inte för att se/göra "allt".

Trevlig resa! Nu blir jag f-n lite avis!
Tack! Ja, kommer säkerligen bra. Bara att lämna vardagen räcker långt. Vi är rätt bra på att göra ingenting så nog inge fara. :) Kanske nån tur till como sjön om vi hinner.
 

Jaguaren

Omega
Madrid är det enda alternativet.
En suverän storstad med god mat och dricka. Var ni än går finns det ett hål i väggen där ni kan slå er ner och dricka kaffe, vin, cava eller öl och ni bjuds alltid på en liten tapas eller snacks till drickat.
Om ni gillar enkel mat så kan ni äta småplock och få valfri dricka ×2 för runt 25 Euro för 2 pers.
Shoppingen är inte så bra om man inte gillar krafs och Real Madrid.

Vi åkte den 26-29 Mars och bodde på ett 5 stjärnigt hotell som var verkligen var värt sitt pris.
Vill ni ha tips på bra ställen så skicka ett pm så ska jag försöka hjälpa till.

Billigt och mindre turistigt än Barcelona.
 

ATL

Omega
Jag kan starkt rekommendera Rom. Väldigt fin stad plus många sevärdheter. Mysig stad bara :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Rom är fantastiskt och en personlig favorit. Fick en weekendresa till Amsterdam av frun och den resan var kanske min mest positiva överraskning hittills - en riktigt mysig stad som verkligen rekommenderas. Hör av dig för tips.
 

DrDre

Patek
Jag och frugan firade ett bröllopsjubileum vid Lake Como. Middag ute i trädgården till någon av husen (villa kallar man dem men det är inte riktig samma sak som vad vi normalt menar med villa i Sverige) med utsikt över sjön. Förmodligen vackraste platsen i Europa. Om du nämner att George Clooney gifte sig där får du nog några plus från ditt sällskap också.

Här är en bild som kan ge en viss känsla för hur det ser ut.
20110119084145_lake-como-villa-italy.jpg
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Jag och frugan firade ett bröllopsjubileum vid Lake Como. Middag ute i trädgården till någon av husen (villa kallar man dem men det är inte riktig samma sak som vad vi normalt menar med villa i Sverige) med utsikt över sjön. Förmodligen vackraste platsen i Europa. Om du nämner att George Clooney gifte sig där får du nog några plus från ditt sällskap också.

Här är en bild som kan ge en viss känsla för hur det ser ut.
20110119084145_lake-como-villa-italy.jpg
Ser grymt ut! En tripp till como sjön funderar vi på. Allt man hör är ju hur vackert det är. En dag i Bergamo, en dag i Milano och en utflykt.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Restaurangtips i Milano någon? Alltid skönt att ha nån middag bokad när man är där så kort tid.
 

point1

Cartier
Jag och frugan firade ett bröllopsjubileum vid Lake Como. Middag ute i trädgården till någon av husen (villa kallar man dem men det är inte riktig samma sak som vad vi normalt menar med villa i Sverige) med utsikt över sjön. Förmodligen vackraste platsen i Europa. Om du nämner att George Clooney gifte sig där får du nog några plus från ditt sällskap också.

Här är en bild som kan ge en viss känsla för hur det ser ut.
20110119084145_lake-como-villa-italy.jpg


Garda-sjön är också fin!

Annars är ju Paris en underbar stad. Nice och alla byar och städer runt omkring också, bäst när det är lågsäsong (vår, höst, vinter).
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Tycker det är så stressigt att flyga någonstans över en helg. Mer avslappnat och romantiskt med något trevligt ställe i Stockholms skärgård. Sandhamn är otroligt fint off-season tex!
 
Topp