• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips, råd och åsikter på dressare

maxmol

Panerai
Jag älskar sportklockor. Kronografer, dykare osv. Men har varit riktig sugen på en dressare. Jakten slutar alltid med att jag fastnar inne på JLC och PP:s hemsidor. Men det är inte riktigt prisklassen som jag kan lägga mig i, just nu iaf. Jag har också svårt för klockor under 39 mm. Så mycket vintage faller bort.

De klockor som jag nu fastnat för i denna jakt är Tissot Visodate, Roamer Le Grad och Hamilton Jazzmaster Maestro. Där omkring ligger budgeten (4-8tkr). Så jag tar gärna emot mer förslag på dressare, rose eller stål, över 39 mm med enklare ETA verk och gärna med safir eller mineral boettlock. Vill gärna höra vad ni har för åsikter om Visodate modellen och/eller Hamilton och Roamer i allmänhet.

Eftersom alla trådar utan bilder är useless så lägger jag upp de jag redan spanat in.

XfW8vfm.jpg


$(KGrHqYOKo8FHYFHLV(GBR4ImmVmEQ~~60_35.JPG



944123d1358817177-tissot-visodate-vs-certina-ds-1-automatic-poll-tissot_visodate.jpg
 

JayJay

Rolex
"Dressare" över 36mm upplevs ofta som väldigt stora eftersom urtavlan blir stor p g a smal glasring. För egen del tycker jag du ska kika på en beggad Nomos. Finns förövrigt sådana 40mm nu också om man prompt vill ha något stort på armen. Mkt pang för pengen.
 

maxmol

Panerai
Tror jag håller med om det. Var lite inne på en SARB, AQ mm. och gillar den utformningen men det är nog mer sportdressare. Jag tror att jag letar mer dressardressare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ang storlek, så tycker jag du bör hålla dig runt 38mm annars kommer du tycka den är för stor när du vant dig. En dressare ska vara en dressare och inget annat.

Vad får den kosta?
Orient bambino - 1000kr
Seiko SARB033/35 -3000kr
GS på K&S - dyrare
 

maxmol

Panerai
Jag börjar köpa grejen med den större urtavlan. 38 mm kanske är en riktigt bra storlek. Babino är snyggt. Sen är jag helt på att Nomos är riktigt stillrena.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det känns faktiskt som lite för mycket klocka för pengarna för att inte slå till på en rose/svart bambino.

De är riktigt nice! Det enda negativa är att urverket låter en del och att bandbredden är 21mm. Jag har skrivit en recension i recensionsdelen.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Visodate är superfin. Dock mer "sport-dress" än "dress-dress" tycker jag, i användningsområde nog rätt lik din longines. Skulle själv också kolla på junghans max bill som ett billigare alternativ till nomos.
 

carlanton

Audemars
Visodaten ÄR för stor. Hade den varit 36 mm hade jag älskat den, men nu känns den tyvärr mer billigt parfymmärke än klassisk 60-talsdesign.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Över lag tycker jag att vintagedressare är betydligt mer prisvärda och med mer stil än
de nya motsvarande klockorna. Jag skulle köpa en riktigt fin vintagedressare för 5k.
Kolla in Hamiltonklockan på tratten som går ut om en vecka. Där har du en snygg dressera!
Den kommer nog att landa runt 2-3 och är helt klart värt det! Ligger under Hamilton!
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Håller med carlanton, visodaten är för stor för att funka bra som en dressklocka. Orienten var riktigt snygg!
 

Sond

Patek
Kanske missat något men är inte en vintage Omega eller Longines näst intill gjutet? Okey, ofta 36 mm eller mindre. Men en vintage av dessa märken på 36 mm tycker jag är perfekt i stil, utseende och pris. Svårt hitta bättre dress om det inte ska dra iväg i pris.
 

maxmol

Panerai
Har bestämt mig för att köpa en Bambino i svart och rosé. Men det ska nog inte utesluta fler inköp av dressare. Men hur kunde man motstå när de kostade 1100 kr på Amazon. :D
 
Topp