• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips till en nybörjare

reparera

Breitling
Hej!

För ca två år sedan köpte jag en Omega Seamaster (automatisk) från tidigt 70-tal. Den har fungerat alldeles utmärkt till för en vecka sedan då den plöstligt totalstrejkade. Först började den att gå för snabbt, några dagar senare slutade datumplattan att snurra och nu sitter jag här med en klocka vars visare vägrar att flytta sig en millimeter. Därför bestämde jag mig för att gå till en urmakare. Där fick jag chockbeskedet att det skulle kosta ca 3500 SEK att reparera klockan. Lite magstarkt tyckte jag, då jag endast betalade ca 2500 SEK för den. Fick känslan av att affären (HUKE i Malmö) var av det mer exklusiva slaget och därför tänker jag mig att de kan salta notan en aning. Därför undrar jag om det är någon som vet om det går att reparera klockor för en billigare peng. Gärna i Malmö-trakten. Eller är det helt enkelt så mycket som det brukar kosta att reparera klockor? Vänligen ha förståelse för att jag är en fullständig nybörjare på detta och att jag egentligen inte vet ett dyft om klockor.

Ett vettigt svar belönas med ett stort tack!
 

Pleximannen

Cartier
Jag servade min Omega Seamaster från 50-talet hos Lindahls Urmakeri i Vetlanda. Det var nog 2 år sedan och kostade då 1200:- inklusive returfrakt och tog runt 3 veckor... kan tilläggas att inga delar behövde bytas. Billigare än så kommer du nog inte undan. Skickar man REK så inkluderar det väl värdeförsäkring upp till 5k om jag inte minns fel.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1500kr brukar vara standard hos en oberoende urmakare, men då ingår inte ruckning så den blir så exakt som möjligt.
OM det däremot är så att många delar i urverket behöver bytas, så kan det kosta lite mer. Mitt tips är att kolla andra ställen, precis som man brukar göra när man tycker någonting låter dyrt.

Det som ingår i en standardservice hos en oberoende urmakare är att de plockar ner urverket och rengör det, samt smörjer alla delar och byter ut slitna delar.

Lite seriösare urmakare brukar även göra rent alla klockans andra delar, samt testa klockans gång under några dygn för att sedan "rucka" klockan så den blir så exakt som möjligt. De lämnar även servicegaranti. Då blir det dyrare.
 

reparera

Breitling
Tack som tusan för snabba svar! 1200 SEK låter betydligt trevligare än 3.5 laxar. Skall försöka kolla runt i stan och kolla om jag hittar någon billigare urmakare.
 

paradis

Audemars
Antik urmakaren Per ,Davidhallstorg 8 i Malmö.Tror att han fixar den.Ring till honom ock fråga.Arbetar Tors-Fre 040/6112287 Mvh Paradis
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Tips till en nybörjare

Niklas som jobbar åt Klockmaster på Södergatan i Malmö är både billig och trevlig! Han finns i Lund, men vet inte om man kan ta kontakt med honom direkt. Lämna in klockan på Klockmaster så ringer Niklas Dig med kostnadsförslag.
 
V

Viggen

Guest
Pleximannen skrev:
Jag servade min Omega Seamaster från 50-talet hos Lindahls Urmakeri i Vetlanda. Det var nog 2 år sedan och kostade då 1200:- inklusive returfrakt och tog runt 3 veckor... kan tilläggas att inga delar behövde bytas. Billigare än så kommer du nog inte undan. Skickar man REK så inkluderar det väl värdeförsäkring upp till 5k om jag inte minns fel.

Stämmer bra! Jag fick samma svar vid min förfågan om vad det skulle kosta att ge min Buler full service hos Lindahls Urmakeri här i Vetlanda. Jag går inte till någon annan urmakare här i stan numera. På Lindahls får man ett trevligt bemötande och dom vet vad dom sysslar med, mycket proffisionella och vänliga. :)
 
Topp