Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tips till "nybörjare"

Diskussion i 'Diskussion' startad av nöt, 19 februari 2014.

1. nöt
    Trådstartare

nöt Biskop

Hej.

Är i tagen att köpa min första riktiga klocka. Hade tänkt mig max pris runt 8k. Skulle gärna köpa en klocka som inte sjunker i värde så mycket, eftersom att jag antar att detta bara är en inkörsport. Vad rekommenderar ni i begagnat i den prisklassen? Har kollat lite på nya och i den klockaffären vi har här så är det just en Longines i den prisklassen. Tror den heter Chronograph och den är automatisk. Rekommenderar ni Longines eller är det ett sånt där tråkigt instegsmärke? Typ som Tissot,Certina etc?

mvh

2. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Longines är väl steget upp från Certina och Tissot, och de gör fina ur, men en nyare Longines är väl inget som många på forumet trånar efter...

Förutsatt gott skick och rätt pris så kan Du nog sälja den vidare utan alltför stor förlust senare, men den är nog inte helt lättsåld på forumet, gissar jag...

Icaras gillar detta.
  3. Amesoeurs

Amesoeurs Stadsbo

Från:
    Örebro
    Tjenare och välkommen! Longines är helt klart ett bra val för en förstaklocka i mina ögon, bra klockor och anrik tillverkare.

4. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Longines gör fina ur. Vet inte vad du menar med "tråkigt instegsmärke" riktigt, köp det du tycker är snyggt!

5. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Välkommen! Köper du begagnat till bra pris utan servicebehov bör en klocka inte tappa allt för mycket i värde. Ett tips är att kolla runt på klockor på forumet och sedan läsa på om de modeller du gillar. Kunskap är makt :)

För övrigt gillar jag Longines men då helst vintage.

6. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Halloj,

Tittar du på beggat så får du en fin Breitling Superocean A17345 eller med lite tur en 17360 för under 10.000.
    Klassiker som "sjunkit klart" i värde.

Om du är inne på Longines så ligger ju Legend Diver inom räckhåll i prisklass runt 10:an

//Daniel

7. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Longines är bra klockor. Köp begagnat t.ex här på forumet så kommer du kunna sälja klockan för samma pris du köpte den för. Kolla runt på nätsidor som har större utbud innan du bestämmer dig för vad du ska köpa.

8. 4cie

4cie Biskop

Mr_Jonas, aspo, MaxEngstrom och 3 andra gillar detta.
  9. nöt
    Trådstartare

nöt Biskop

10. 4cie

4cie Biskop

Den Breitling-klockan var i riktigt smutsigt skick, dessutom okänd servicehistorik så räkna med en service också.

11. Carlton

Carlton Stadsbo

Det finns inte så många roliga begagnade klockor i den prisklassen enligt mig. Jag hade köpt en Longines Hydro Conquest, automatversionen. Så jävla läcker klocka och med din budget får du alltså en helt ny asfräsch klocka som du inte kommer vilja sälja i framtiden (vill du det så hör du av dig till mig :p) och en tusenlapp över med lite tur! Slopa begagnat den här gången!

12. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Kolla in Breitling Aerospace, du kan nog hitta en begagnad för 8k. Fin, lätt och tålig klocka som inte tappar så mycket i värde. Lycka till! :D

13. nöt
    Trådstartare

nöt Biskop

Seiko annars då? Vilka andra märken rekommenderar ni i den prisklassen förutom Longines?

14. 4cie

4cie Biskop

En begagnad Omega Seamaster quartz?

Rivalen och Lunkan gillar detta.
  15. nöt
    Trådstartare

nöt Biskop

Ja det skulle jag vilja ha! Men dom ligger väl inte i den prisklassen?

16. 4cie

4cie Biskop

Har sett dem går för allt mellan 7-12k beroende på ålder och skick. De för 7-8k är vanligen från slutet av 90-talet början av 00-talet och ganska risiga.

Jag hade nog köpt Longines Hydro Conquest. En sådan eller en Breitling Aerospace är iaf på min inköpslista som daily beater, efter att jag har skickat 3 andra klockor på service :D

17. ANkk

ANkk Stadsbo

Från:
    Skåne
    Slår två slag, ett för nyköp istället för begg samt för Longines. Riktigt bra grejer i ditt prissegment. För övrigt så anser jag att hydroconquest slår conquest alla dagar om året. I slutändan får du ändå ta ställning till om du är ute efter en dress klocka eller mer åt diver/action hållet.

18. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Hydroconquest är jättebra.

image.jpg

Lunkan, Bojke, MaxEngstrom och 2 andra gillar detta.
  19. JayJay

JayJay Biskop

Olof och ANkk gillar detta.
  20. sharetracker

sharetracker Stadsbo

Från:
    Jönköping
    Jag och min Certina motsätter oss på det bestämdaste detta uttalande! Skandal! Buuuu! :rage:

eriksson850, TheBengan, aspo och 4 andra gillar detta.
  21. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Uretvintage är helt okej site men deras prissättning är lite i överkant för vad man får. Dock kan du vara säker på att klockan är äkta om du handlar från dom. Skapa en tråd här om du är osäker på någon klocka från annan handlare/privatperson innan du slår till så får du oftast hjälp snabbt!

I övrigt tycker jag att du skall kolla på någon schysst Omega, gärna vintage!

22. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    Longines är ju ett mycket sexigare märke än Tissot och Certina imo. Hydroconquest är ju ett bra alternativ om du vill köpa nytt. Omega SMP om du vill köpa beggat, men för den pengen är det kvarts som gäller.

Amesoeurs gillar detta.
  23. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Är du inne på kronograf, så kan du ju kolla omega speedmaster reduced, en lite mindre automatiskvariant av månklockan. Beg mellan 9-12k

24. nöt
    Trådstartare

nöt Biskop

556I var svinsnygg ju! Dom finns inte att köpa i Sverige eller?

25. EricMcG

EricMcG Friends of KS

mrgd, 4cie, Bojke och 1 annan gillar detta.
  26. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Ingen nämner Tag Heuer här. Tror du kan få tag på en fin Aquaracer beg för 5-8 t beroende på skick o behov av service.

27. JoakimS

JoakimS Bonde

Omega Seamaster Professional (SMP) quartz, dvs batteridriven, därav det låga priset. Den hittar du lätt under 10.000kr.
    Omega Speedmaster Automatic Reduced. Finner du för samma peng.

Jag hade valt det förstnämnda. Vill du ha en speedmaster, samla till professional runt 17-20.000 istället. Om du inte har väldigt små handleder då kanske en reduced kan funka.

Lycka till.

Rivalen och Everglade gillar detta.
  28. Dammen

Dammen Stadsbo

Sinn finner du på Erikssons Urhandel i Sundbyberg. Trevlig personal dessutom! Sinn är coolt! :)

29. JayJay

JayJay Biskop

30. Everglade

Everglade Bonde

Jag instämmer med förespråkarna för en begagnad Omega Seamaster.
    Mycket klocka för pengarna!

EricMcG gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield