• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips till "nybörjare"

nöt

Vacheron
2-Faktor
Hej.

Är i tagen att köpa min första riktiga klocka. Hade tänkt mig max pris runt 8k. Skulle gärna köpa en klocka som inte sjunker i värde så mycket, eftersom att jag antar att detta bara är en inkörsport. Vad rekommenderar ni i begagnat i den prisklassen? Har kollat lite på nya och i den klockaffären vi har här så är det just en Longines i den prisklassen. Tror den heter Chronograph och den är automatisk. Rekommenderar ni Longines eller är det ett sånt där tråkigt instegsmärke? Typ som Tissot,Certina etc?

mvh
 

Camo00

Patek
Longines är väl steget upp från Certina och Tissot, och de gör fina ur, men en nyare Longines är väl inget som många på forumet trånar efter...

Förutsatt gott skick och rätt pris så kan Du nog sälja den vidare utan alltför stor förlust senare, men den är nog inte helt lättsåld på forumet, gissar jag...
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Välkommen! Köper du begagnat till bra pris utan servicebehov bör en klocka inte tappa allt för mycket i värde. Ett tips är att kolla runt på klockor på forumet och sedan läsa på om de modeller du gillar. Kunskap är makt :)

För övrigt gillar jag Longines men då helst vintage.
 

svesam

Rolex
Halloj,

Tittar du på beggat så får du en fin Breitling Superocean A17345 eller med lite tur en 17360 för under 10.000.
Klassiker som "sjunkit klart" i värde.

Om du är inne på Longines så ligger ju Legend Diver inom räckhåll i prisklass runt 10:an

//Daniel
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Longines är bra klockor. Köp begagnat t.ex här på forumet så kommer du kunna sälja klockan för samma pris du köpte den för. Kolla runt på nätsidor som har större utbud innan du bestämmer dig för vad du ska köpa.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Min röst går till Longines Hydro Conquest.
Finns på klockia. http://www.klockia.se/longines-hydro-conquest-l3-642-4-56-6.html

l3.642.4.56.jpg
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Var den här jag kollade på: http://www.klockia.se/longines-conquest-automatic-l3-677-4-58-6.html
Breitling kan ju vara intressant, inte riktigt lika snygg kanske. Är det en sån här ni menar?
http://www.uretvintage.se/breitling-colt-superocean-pv-22564.html

Föresten är uretvintage ett bra ställe att köpa på? Är ny men antar att det cirkulerar MASSVIS med fakes i klockvärlden?


Den Breitling-klockan var i riktigt smutsigt skick, dessutom okänd servicehistorik så räkna med en service också.
 

Carlton

Cartier
Det finns inte så många roliga begagnade klockor i den prisklassen enligt mig. Jag hade köpt en Longines Hydro Conquest, automatversionen. Så jävla läcker klocka och med din budget får du alltså en helt ny asfräsch klocka som du inte kommer vilja sälja i framtiden (vill du det så hör du av dig till mig :p) och en tusenlapp över med lite tur! Slopa begagnat den här gången!
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Kolla in Breitling Aerospace, du kan nog hitta en begagnad för 8k. Fin, lätt och tålig klocka som inte tappar så mycket i värde. Lycka till! :D
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Ja det skulle jag vilja ha! Men dom ligger väl inte i den prisklassen?


Har sett dem går för allt mellan 7-12k beroende på ålder och skick. De för 7-8k är vanligen från slutet av 90-talet början av 00-talet och ganska risiga.

Jag hade nog köpt Longines Hydro Conquest. En sådan eller en Breitling Aerospace är iaf på min inköpslista som daily beater, efter att jag har skickat 3 andra klockor på service :D
 

ANkk

Cartier
Slår två slag, ett för nyköp istället för begg samt för Longines. Riktigt bra grejer i ditt prissegment. För övrigt så anser jag att hydroconquest slår conquest alla dagar om året. I slutändan får du ändå ta ställning till om du är ute efter en dress klocka eller mer åt diver/action hållet.
 

JayJay

Rolex

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Föresten är uretvintage ett bra ställe att köpa på? Är ny men antar att det cirkulerar MASSVIS med fakes i klockvärlden?


Uretvintage är helt okej site men deras prissättning är lite i överkant för vad man får. Dock kan du vara säker på att klockan är äkta om du handlar från dom. Skapa en tråd här om du är osäker på någon klocka från annan handlare/privatperson innan du slår till så får du oftast hjälp snabbt!

I övrigt tycker jag att du skall kolla på någon schysst Omega, gärna vintage!
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Longines är ju ett mycket sexigare märke än Tissot och Certina imo. Hydroconquest är ju ett bra alternativ om du vill köpa nytt. Omega SMP om du vill köpa beggat, men för den pengen är det kvarts som gäller.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Är du inne på kronograf, så kan du ju kolla omega speedmaster reduced, en lite mindre automatiskvariant av månklockan. Beg mellan 9-12k
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
I den prisklassen är valet i min bok svinenkelt om man ska ha nytt http://www.sinn.de/en/Modell/556_I.htm eller http://www.sinn.de/en/Modell/556_A.htm
Vill du undvika att tappa pengar i samband med en eventuell försäljning så är det naturligtvis ändå begagnat som gäller. Dock ska du i sådant fall läsa på ordentligt innan. Du kan ju alltid börja med att läsa detta: http://www.klocksnack.se/threads/guide-inför-ditt-klockköp.4740/

Lycka till.
556I var svinsnygg ju! Dom finns inte att köpa i Sverige eller?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Ingen nämner Tag Heuer här. Tror du kan få tag på en fin Aquaracer beg för 5-8 t beroende på skick o behov av service.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Omega Seamaster Professional (SMP) quartz, dvs batteridriven, därav det låga priset. Den hittar du lätt under 10.000kr.
Omega Speedmaster Automatic Reduced. Finner du för samma peng.

Jag hade valt det förstnämnda. Vill du ha en speedmaster, samla till professional runt 17-20.000 istället. Om du inte har väldigt små handleder då kanske en reduced kan funka.

Lycka till.
 
Topp