• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips till "nybörjare"

babanker

Panerai
Det finns en Longines Dolce Vita kronograf till salu på forumet till riktigt bra pris.

En vän har en sådan och den är riktigt nice både på länken och på läder. Han betalade det dubbla på Kaplans i våras, då utan box och papper!

Må väl,
Philip
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Det finns en Longines Dolce Vita kronograf till salu på forumet till riktigt bra pris.

En vän har en sådan och den är riktigt nice både på länken och på läder. Han betalade det dubbla på Kaplans i våras, då utan box och papper!

Må väl,
Philip
Vet inte om det riktigt var min stil, men tack för tipset.
Kan ingen av er sälja mig en Omega för 8k då? =)
Känns lite trist att lägga 7-8 på en Longines när man kunde lagt 10-12 på en omega,tag heuer,breitling.
Måste man ha conquest automat eller duger en quartz?
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Vet inte om det riktigt var min stil, men tack för tipset.
Kan ingen av er sälja mig en Omega för 8k då? =)
Känns lite trist att lägga 7-8 på en Longines när man kunde lagt 10-12 på en omega,tag heuer,breitling.
Måste man ha conquest automat eller duger en quartz?

Måste och måste...det beror ju på vad du vill ha och vad du ska ha den till:)!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vet inte om det riktigt var min stil, men tack för tipset.
Kan ingen av er sälja mig en Omega för 8k då? =)
Känns lite trist att lägga 7-8 på en Longines när man kunde lagt 10-12 på en omega,tag heuer,breitling.
Måste man ha conquest automat eller duger en quartz?

Kanske talar för mig själv men tycker automat är så mycket roligare än quartz! ;)
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
När köpte min första så slog jag till på en billigare kvarts, eftersom det var prisvärt. Ungefär två veckor senare och efter att ha läst en hel del om klockor så ångrade jag mig och ville naturligtvis ha en mekanisk klocka.

Köper du en begagnad Omega kvartsare så bör du dock lätt få pengarna tillbaka om du vill sälja den och "uppgradera"!

Välkommen till en underbar värld nöt!
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Vad finns det annars för automatare som är snygga? Förutom Longines,Sinn. I 4-8k klassen alltså. Steinhart? Förstått att dom gör submarine kopior så kanske inte så kul.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Jo föresten, en kompis som ska till Japan snart. Finns det några roliga Seiko som inte säljs här som man skulle kunna köpa? Vet ni hur priser är jämfört med här?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jo föresten, en kompis som ska till Japan snart. Finns det några roliga Seiko som inte säljs här som man skulle kunna köpa? Vet ni hur priser är jämfört med här?
Här har en tung beater som inte går att få tag på i den svenska marknaden. Antagligen billigare i Japan.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    132.1 KB · Visningar: 161

pale_ale

Omega
Vad finns det annars för automatare som är snygga? Förutom Longines,Sinn. I 4-8k klassen alltså. Steinhart? Förstått att dom gör submarine kopior så kanske inte så kul.

Inte för att racka ner för mkt på steinhart (äger en 44gmt o en ovm själv) men det är homage klockor och kanske inte lika kul att lägga pengarna på om man nu är ute efter vad andra tycker om ens klocka. Skulle satsa på en longnies dykare eller alternativt certina ds action diver.. Väljer du certinan så kan du lägga dom överblivna tusingarna i spargrisen till din nästa klocka ;)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Vet inte, jag bara slöbläddrade lite under Seiko på Tradera, tror sid 4 eller 5, där ser du beskrivningen. Det finns många här som gillar Seiko, tror jag. Har själv en på ingång. Kanske t o m lättare att flippa om den inte finns att köpa i Sverige. Eller tvärtom. Vete fan :)
 

Jonas_

Panerai
2-Faktor
Kanske en Fortis b-42 automat kan vara något för dig? Fortis används av kosmonauter på Iss. Finns någon i den prisklass du söker. Kolla köp och sälj;)
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Märkte att det finns 2 varianter av Hydroconquest, en med alla timmar utskrivna och en med bara 12,6,9 utskrivna. Är det årsmodeller som skiljer eller?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Märkte att det finns 2 varianter av Hydroconquest, en med alla timmar utskrivna och en med bara 12,6,9 utskrivna. Är det årsmodeller som skiljer eller?
Den med alla siffror utskrivna, presenterades på mässan i Basel 2013. 12.6.9 är modellen som fanns innan. Verk skall vara samma. Dock så är länken på den nya helt borstad. Medan den gamla hade polerade mittlänkar.

En fråga om tycke och smak helt enkelt.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Den med alla siffror utskrivna, presenterades på mässan i Basel 2013. 12.6.9 är modellen som fanns innan. Verk skall vara samma. Dock så är länken på den nya helt borstad. Medan den gamla hade polerade mittlänkar.

En fråga om tycke och smak helt enkelt.
Där ser man. Blir ju ännu svårare nu. Först ska man välja en klocka, när man finner en man kan tänka sig så finns den såkalrt i 2 varianter :)
 

Mattias79

Cartier
Många bra tips här. Fortis eller Sinn skulle nog jag själv gå på om jag inte hade råd med en Omega SMP. Vad du än gör, köp inte en kvarts-klocka. Bara gör det inte.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Många bra tips här. Fortis eller Sinn skulle nog jag själv gå på om jag inte hade råd med en Omega SMP. Vad du än gör, köp inte en kvarts-klocka. Bara gör det inte.
Jag förstår ditt resonemang då jag själv föredrar mekaniska klockor. Men det är skillnad på kvarts och kvarts.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Seiko är ju oxå schyssta. Skiljer det mycket i känsla/kvalitet mot tex en longines?
Jag har inte klämt så mycket på Longines då dom aldrig intresserat mig mycket, så en direkt jämförelse mellan Longines för kring 8k som Longines HydroConquest och Seiko Sumo kan jag nog inte göra, men jag kan nog nästan lova att Seiko Sumo ger mer för pengarna då dessa går att finna för 4-5k.
 
Topp