• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips till SMP-innehavare

laketwig

Patek
2-Faktor
"File under meaningless knowledge ...?" ;)

Har sedan tre månader tillbaka en SMP av senaste modell, en klocka jag verkligen gillar. Länkofil som man är uppskattar jag givetvis en snygg och smidig länk, vilket SPM'n har. Den har dock ett irritationsmoment som jag inte upplevt med mina andra länkar (3 IWC och 2 Rolex). Trots att den sitter lika perfekt på handleden som mina andra klockor, varken för hårt eller för löst, är det svårt att ta på sig eller ta av sig klockan.
Omega Viklås 1.jpg

Omega Viklås 2.jpg


Jag antar att dom flesta gör som jag, dvs sätter på sig klockan som den ska sitta på handleden med boetten uppåt. Då hamnar det öppna viklåset helt naturligt med gångjärnet över tumryggen. Det blir då tyvärr rejält trångt, knappt så det går att få av eller på den om handen är det minsta svullen.
Omega Viklås 3.jpg


Då länken är hur smidig som helst måste problemet sitta i viklåset, dvs längd och/eller krökning måste var annorlunda jämfört med mina andra länkar.
Omega Viklås 4.jpg

Insåg att detta skulle kunna bli ett praktiskt problem när värmen förhoppingsvis kommer till sommaren ... :banghead:

Satt och testade/svor över detta igår kväll. Klockan råkade snurra runt ett halvt varv på handleden och helt plötsligt blev det mycket lättare att ta av eller på den.
Omega Viklås 5.jpg

Omega Viklås 6.jpg

Har du detta problem, vilket i alla fall min son också har, ta på dig klockan upp och ned, rotera ett halvt varv och lås. Problem solved! :cigar:

Någon mer därute som noterat samma sak med denna för övrigt mycket trevliga klocka?

Edit: High-fiveande klocktjuvar lär i alla fall få jobba för brödfödan ... :D

Omega Viklås 7.jpg
 
Senast ändrad:

Kojan

Omega
Åtminstone när länken börjar bli sliten. Öppnar man förlängningen då tar det ju tre minuter att få igen den ordentligt... :)
gäller inte bara när den är sliten min smp-c är lite över ett år gammal och den är så svår att få igen att det tar säkert tre-fyra försök att få att stängas ordentligt, synd på en annars väldigt trevlig klocka.
 

Freddie L

Panerai
Tackar för tipset! Har jag aldrig tänkt på tidigare. Har rätt stora händer, relativt tunna handleder och vill ha länken tight. Så problemet finns på flera av mina klockor.

Angående dykförlängningen så misstänker jag handhavandefel? Tekniken är lite annorlunda än på andra länkar jag har, men när jag kommit på knepet så tar det två sekunder och lyckas varje gång.
 

Kojan

Omega
Tackar för tipset! Har jag aldrig tänkt på tidigare. Har rätt stora händer, relativt tunna handleder och vill ha länken tight. Så problemet finns på flera av mina klockor.

Angående dykförlängningen så misstänker jag handhavandefel? Tekniken är lite annorlunda än på andra länkar jag har, men när jag kommit på knepet så tar det två sekunder och lyckas varje gång.
Det kan mycket väl vara så att jag inte kommit på knepet för hur man ska stänga igen dykförlängningen än, men det är ju uppenbarligen inte bara jag som har det här problemet. Där av måste jag tyvärr klanka ner på Omega lite för denna lösning. Förstår inte varför Omega inte kunde köra med glidelock som Rolex, bra mycket enklare och mer användbart.
 

Freddie L

Panerai
Det kan mycket väl vara så att jag inte kommit på knepet för hur man ska stänga igen dykförlängningen än, men det är ju uppenbarligen inte bara jag som har det här problemet. Där av måste jag tyvärr klanka ner på Omega lite för denna lösning. Förstår inte varför Omega inte kunde köra med glidelock som Rolex, bra mycket enklare och mer användbart.
Lät kanske onödigt dryg där, var inte riktigt min mening. Mer att jag själv svor över förlängningen ett par gånger tills jag kollade efter hur den faktiskt var tänkt att fungera. Och sedan dess har jag inte haft anledning att bli upprörd.
Jag håller med om att någon "glide-lock"-variant vore mer användbar, jag har själv aldrig någonsin haft använding av en "klassisk" förlängning. Förutom på GTG förstås.
 

Kojan

Omega
Lät kanske onödigt dryg där, var inte riktigt min mening. Mer att jag själv svor över förlängningen ett par gånger tills jag kollade efter hur den faktiskt var tänkt att fungera. Och sedan dess har jag inte haft anledning att bli upprörd.
Jag håller med om att någon "glide-lock"-variant vore mer användbar, jag har själv aldrig någonsin haft använding av en "klassisk" förlängning. Förutom på GTG förstås.
Du lätt inte dryg, förstår precis vad du menar. Blir bara förbannad när man uppdaterar smp:n till det bättre(i min mening) med skruvade länkar och keramisk vridring som är helt fantastik och så kan man inte utveckla en ordentlig dykförlängning.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Räknas ens Rolex microadjust som en dykarförlängning? 5mm räcker väl inte långt för en tjock våtdräkt?
 

Kojan

Omega
Räknas ens Rolex microadjust som en dykarförlängning? 5mm räcker väl inte långt för en tjock våtdräkt?
Nej det har du helt rätt i. Det jag vill ha sagt med glide-lock precis som jag skrev är att det är mer användbart. Jag använder ej min omega att dyka med och tror inte många gör det heller. Så förstår inte varför man inte bara kan utveckla något som man har användning för. Ska vi dessutom prata om dumma lösningar för att dyka med så här ju manuell helium ventil helt värdelös, dock förvälla snyggt. Ber om ursäkt på förhand om jag låter trygg försöker bara lufta mina tankar angående design, historisk betydelse kontra användbarhet om det låter vettigt.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Nej det har du helt rätt i. Det jag vill ha sagt med glide-lock precis som jag skrev är att det är mer användbart. Jag använder ej min omega att dyka med och tror inte många gör det heller. Så förstår inte varför man inte bara kan utveckla något som man har användning för. Ska vi dessutom prata om dumma lösningar för att dyka med så här ju manuell helium ventil helt värdelös, dock förvälla snyggt. Ber om ursäkt på förhand om jag låter trygg försöker bara lufta mina tankar angående design, historisk betydelse kontra användbarhet om det låter vettigt.
Det håller jag helt med om! Kommer med största sannolikhet aldrig att använda en dykarförlängning men glide-lock vore riktigt trevligt att ha.
 

David

Bödeln
Räknas ens Rolex microadjust som en dykarförlängning? 5mm räcker väl inte långt för en tjock våtdräkt?
Fulmätte precis på min 116619, fick förlängningen till ca 20 mm. Visserligen fortfarande ganska meningslös som dykarförlängning betraktad, men ändå väsentligt mer än fem.
 

mega

Rolex
Kan bekräfta att tipset fungerar kanon på Omegas PO:s XL också. Har alltid hajat till när denna klocka skall på eller av, fastnar jämt vid tummen. Men den tiden är förbi, tack för det genomarbetade tipset @laketwig!

Bilden föreställer "rätt sätt":
DSC_0533.JPG
 

mega

Rolex
Glömde tillägga att jag har PO:n rätt så löst sittandes, ändå fastnar den ganska rejält vid av och på.
 

finnirgens

Panerai
Haft en PO XL och var nöjd med klockan, en riktigt fin klocka. Dock var låset något jag irriterade mig på. Det är för kort och öppnar därför inte tillräckligt mycket. Sen kan jag tycka att det vore på sin plats med en microjustering på en klocka som kostar så mycket. Låset drar ner betyget på en annars riktigt fin klocka.:)
 
Topp