• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tipsa om den tredje!

Snellskan

Breitling
Hej Klocksnackare!

Jag är ny här och är relativt novis i klockvärlden.
Har tidigare haft en Oris Divers Date och en Longines Hydroconquest. Båda auto och båda är sålda.
Jag försöker sätta ihop en bra trippel och har idag en Smp Quartz och en Few auto på läderband. Smp:n är nyköpt och den har jag alltid velat ha och passar mig perfekt i alla lägen just nu och Few:en platsar pga affektionsvärdet då den var en present från frugan och barnen. Frugan designade den själv och den har en fin inskription på baksidan.

Jag söker nu en tredje klocka, som ska vara exklusivare än de andra två och skulle vara jättetacksam för tips och inspiration!

Klockan ska funka till vardags på jobbet men gärna också på fest. Budget max 30 000. Ingen dykare. Auto eller manuell är ett måste. När denna är inköpt ska SMP:n gå över till att bli beater och denna nya ska bli vardagsklockan.

Ser fram emot tips!

//Henrik
20160205_201508.jpg
 
Senast ändrad:

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sjöö Sandström Royal Steel eller Royal Steel Chrono? Rolex DJ? IWC? Finns hur mycket som helst... :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Någon form av Rolex Explorer borde väl gå att hitta inom budget, om du kan tänka dig beggat. En Omega AT kanske? Annars är ju en Tudor sub 79090 eller 76100 väldigt bra allround IMHO, även om de är dykare.
 
En fin De Ville med kaliber 2500 passar både till vardags och till festen, men inte under simturen. Överst en De Ville Prestige uttagen år 2014 (i produktion, listpris runt 29k) med kaliber 2500D och underst en 4531.31.00 med kaliber 2500C uttagen år 2007 (ej i produktion, listpris runt 38k år 2007).

Vänligen
Forumets undersköterska

2yl5kja.jpg
 

Snellskan

Breitling
Tack så jättemycket för alla tips!
Jag tror att Speedmaster är den som passar mig bäst och isf den manuella moonwatch-modellen. Om någon har tips på vad man bör tänka på när man köper en sån och vart man hittar dem till rätt pris så tar jag gärna emot de tipsen
Gillar den bäst på stållänk och beg. är helt OK.

//Henrik
 

Zalath

Panerai
Tack så jättemycket för alla tips!
Jag tror att Speedmaster är den som passar mig bäst och isf den manuella moonwatch-modellen. Om någon har tips på vad man bör tänka på när man köper en sån och vart man hittar dem till rätt pris så tar jag gärna emot de tipsen
Gillar den bäst på stållänk och beg. är helt OK.

//Henrik
Det är ju en vanlig klocka (på Klocksnack), så tycker verkligen att du ska gå på en GTG och träffa nån som har en, eller gå till en butik och klämma på en.
Om det blir en moonwatch är det svårt att misslyckas - de ser rätt lika ut. Beror mest på om du vill ha skruvad länk och jättelåda till. Håll koll på när den är servad sist (med anpassning av priset efter det) och inte har några större skavankar så kommer det bli kanon!
 

Zalath

Panerai
Fasiken vad lustigt, läste inledningen och tänkte genast Speedmaster. Är vi för lika här på KS, eftertänksamt konstaterar jag att vi är normalstörda allihop. :)
... lustigt nog beundrade jag just din GMT. Jaja. :happyhappy: Tror nog att det finns ett gäng idiotsäkra val som alltid känns rätt. Dinkor som många har testat, de flesta gillar och som funkar designmässigt utan att de är riktigt vanliga i det vilda heller. En begagnad Sub eller Speedy går ju lätt att sälja för ungefär samma pris också.
 

Lalas

Cartier
Speedyn är fin men du har ju redan en Omega, inte dags att sikta lite högre? (läs mot Rolex). Explorer eller DJ så har du en grym trippel!
 

Snellskan

Breitling
Tack igen för alla tips!
Det blev en Speedmaster tillslut. Dock ingen Moonwatch, utan en Date på Cordura-band.
Bilderna blir en dubbelpost pga. att jag lade in dem i paketöppningstråden också, men ville även visa dem här och jag hoppas att det är OK =).

//H
Wrist shot!
20160615_193646.jpg



Trippeln!
20160615_190442.jpg
 

Snellskan

Breitling
Lägger en dubbel igen då det tyvärr sket sig med denna klocka. Se citat nedan från mitt inlägg i paketöppningstråden:

Det går fort i hockey, det blir inte alltid som man tänkt sig etc.

Efter sedvanlig äkthetskontroll hos min lokala urmakare bad jag även för säkerhets skull om ett trycktest på klockan. Den helservades i december -15 så det kändes lite overkill. Men jag tänkte att 300 pix för en genomgång inkl. trycktest ändå var värt det. Tur var väl det, för klockan var inte tät (i övrigt jättefin dock) och det var svårt att se exakt var felet satt. Ca 2000 kr skulle det kosta att fixa detta. Jag började med att prata med urmakaren som gjort servicen i december och detta skulle kunna täckas av garantin, men de var såklart tvungna att ta in klockan för bedömning. Problemet är att de finns i Linköping och jag utanför Karlstad. Säljaren av klockan finns i Södra Sverige. Jag kände inte för att driva garantifrågan mot urmakaren som servat den, så klockan gick i retur till säljaren mindre än 24h efter att jag fått den.

Surt som fan, men det är bara att ta nya tag och leta vidare!

//H
 
Topp