Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tipsa om en åtkomlig klocka med hög grad av hantverk!

Diskussion i 'Diskussion' startad av frere, 21 november 2015.

1. frere
    Trådstartare

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Nu behöver jag lite hjälp! Min far fyller snart 60 och tänker då köpa en fin klocka. Som klockintresserad son borde jag ju ha massor av förslag, men nu verkar han verkar vara mer intresserad av nytt och "hantverk" än vintage och image, och då har jag verkligen inga förslag alls att komma med! Vilka märken ska man titta på om man söker en ny, åtkomlig klocka med inhouseproduktion och så hög grad av manuellt hantverk som möjligt? Phillipe dufour är säkert idealet men även patek, Lange m fl ligger en bit bortom budget.

Är jlc mer urmakare-med-lupp än rolex? Gs? Credor? Vore nog dessutom kul med något litet, fristående. Dornbluth, nån finne...? Finns det nåt i Asien som inte är fula tourbillonur?

Tacksam för alla förslag från er som kan sånt här, själv är jag ju helt klocksnackifierad och hade köpt 1680, 1016 eller gammelspeedy...

Warwian och theargonaut gillar detta.
  2. sir alex

sir alex Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Kanske en Zenith el Primero? Fint urverk, mycket tradition och bäst pang för pengarna.

3. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    NOMOS är svaret på din frågeställning. Ett märke som Mr. Dufour själv rekommenderat:
    Philippe Dufour: "I would say that you could buy at this price, maybe a bit less, a very good watch in terms of value and quality. It’s not Swiss — sorry — [but] a German brand called NOMOS. I found that this brand makes a very serious product. I like these watches, and for somebody who wants to start, I think this will be a good [choice]: not too expensive and good value for money."

https://www.hodinkee.com/articles/t...ur-what-watch-theyd-recommend-for-under-10000

Brutus och BluesmanV8 gillar detta.
  4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Absolut och utan tvekan.

Bra skit helt klart ich trots att GS blir dyrare för varje ny modell de släpper är de fortfarande väldigt prisvärda i förhållande till vilken kvalitet man får.

Vad gäller Credor måste det vara ett av de märken som erbjuder mest kvalitet/krona vad gäller begagnatköp. De är väldigt ovanliga utanför Japan och begpriserna är sjukt låga. Inte pga att kvallen är låg utan för att få känner till dem och eftersom få vill/kan/orkar handla från Japan om de inte bor där.

frere gillar detta.
  5. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Nu får jag säkert stryk i tråden men iaf inhouse, lite roligt och åtkomligt.
    Hantverksgraden får någon annan svara på :) 4_FC_705C4S4-1024x681.jpg
    Ok det är inget gammalt anrikt märke men alla startar någon gång..

MKRGG, MariaE, frere och 2 andra gillar detta.
  6. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Jag gillar det märket och det känns som bang for buck.

Asplund gillar detta.
  7. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Så är det nog. Gillar den modellen tkr den bärs bra trots storlek.

Annars är nog en spring drive GS ultimat om man vill ha bra finish och något innovativt

8. Spencer

Seiko är bra men man måste upp i pris då. Tror faktiskt det bara är tyskt och swiss som gäller.

Gummo och CaptainOats gillar detta.
  9. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Ja det var ingen dålig samling herrar som tyckte till. Två av fyra föreslog rolex.

10. frere
    Trådstartare

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Absolut ett alternativ, funderar bara åter på detta med "hantverket" (vilket jag själv alltså inte brukar väga in). Är zenith mer manuellt bearbetade än t ex en omega med cal 9300?
    Tack för tipset! Har alltid sett dem som huvudsakligen designklockor, ska absolut kollas in närmare.
    Yes, det är väl liksom måttstocken i vårt fall också. Men ser gärna något med mer mänsklig handpåläggning, även om rolex känns svårslaget vad gäller kombinationen precision, varumärke och funktion känns det mer high-tech-fabrik än gubbe-i-verkstad-på-alptopp.

Airman gillar detta.
  11. Spencer

Finns inga billiga handgjorda.

yonsson och JayJay gillar detta.
  12. M.U

M.U Biskop

Jag själv har en i "Classic" modellen. Som du säger så är det inhouse och känns enligt mig väldigt gediget. Extremt nöjd med min!

CaptainOats gillar detta.
  13. frere
    Trådstartare

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Nej - och frågan är ju snarare vad man ska välja för att maximera graden av urmakeri i segmentet runt 80' utan att köra vintage. Jlc känns som sagt som nån slags standardsvar, men det måste ju finnas fler (roligare?) alternativ. Att helt handgjorda klockor är dyrare (och omöjliga att köpa) fattar jag ju såklart, även lange/pp/vc har vi ju redan strukit.

CaptainOats gillar detta.
  14. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Hantverk inom en "rimlig" peng: GS! :) I princip alla modeller har en detaljnivå som är helt sjuk. Flyger under radarn också.

frere gillar detta.
  15. Spencer

Var det inte under 10 tkr?

16. frere
    Trådstartare

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Nä, då finns väl bara sea-gull etc? Lite roligare bör det allt kunna bli!

17. Spencer

Sea-Gull är roligt om du vill ha en klocka som håller över dagen. I övrigt så lirar de inte riktigt med riktiga klocktillverkare..

18. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Troll

Goose och Strindberg gillar detta.
  19. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Bra, tänkte föreslå detta.

Warwian och Spencer gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield