• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot antimagnetique, hjälp!

Jag köpte denna klocka ett par dagar sen på en tradera-auktion och min största undran är årtal, men även urverk och antal stenar hade varit trevligt att veta. Jag tänkte sälja den på Chrono24 eller liknande eftersom jag inte riktigt var nöjd med storleken (31mm) så jag undrar vad ett rimligt pris skulle kunna vara(Köpte den för 390kr). Är relativt ny här i klockvärlden så jag hoppas att jag inte låter som ett totalt retard:) Uppskattar all hjälp jag kan få!
IMG_1879.JPG
IMG_1926.JPG
FullSizeRender.jpg
IMG_1881.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag köpte denna klocka ett par dagar sen på en tradera-auktion och min största undran är årtal, men även urverk och antal stenar hade varit trevligt att veta. Jag tänkte sälja den på Chrono24 eller liknande eftersom jag inte riktigt var nöjd med storleken (31mm) så jag undrar vad ett rimligt pris skulle kunna vara(Köpte den för 390kr). Är relativt ny här i klockvärlden så jag hoppas att jag inte låter som ett totalt retard:) Uppskattar all hjälp jag kan få!
IMG_1879.JPG
IMG_1926.JPG
FullSizeRender.jpg
IMG_1881.JPG
1940-41, caliber 27 verk och med största sannolikhet 15 stenar. Tycker du borde få minst en femhundring om den fungerar som den ska, prova annars att bära den ett tag, ofta bara en vanesak att lära sig tycka om mindre klockor.
 
1940-41, caliber 27 verk och med största sannolikhet 15 stenar. Tycker du borde få minst en femhundring om den fungerar som den ska, prova annars att bära den ett tag, ofta bara en vanesak att lära sig tycka om mindre klockor.
Tack för hjälpen! Ska se hur jag känner över storleken efter en vecka, annars får den nog ryka. Men det är skönt att höra att man har tjänat en slant på köpet iallafall:)
 
På kontinenten kan en sådan här fin Tissot gå för 800-1000kr och den har antichock som var relativt ovanligt 1940.
Hade först tanken på att sälja den på ebay.com men efter lite googlande så märkte jag att det var sjukt krångligt. Plus nu när jag har haft på mig klockan lite så har jag börjat gilla storleken. Kan inte sluta tänka på att Muhamed Ali hade en Cartier tank, om han hade ett sådant litet ur är det klart att jag kan bära min lilla Tissot.
 

Martin Lovasz

Audemars
Hade först tanken på att sälja den på ebay.com men efter lite googlande så märkte jag att det var sjukt krångligt. Plus nu när jag har haft på mig klockan lite så har jag börjat gilla storleken. Kan inte sluta tänka på att Muhamed Ali hade en Cartier tank, om han hade ett sådant litet ur är det klart att jag kan bära min lilla Tissot.
Smaken för lite smärtare klockor kom tillbaks på 80-talet och jag använder själv en liten Eterna quartz och gillar den väldigt mycket.
 
Smaken för lite smärtare klockor kom tillbaks på 80-talet och jag använder själv en liten Eterna quartz och gillar den väldigt mycket.
Där ser man! Har för mig att det var någon här på forumet som skrev något i stil med "De som inte vågar bära små klockor har endast stora klockor för att kompensera för något annat", tyckte det här var väldigt kul och vi kan väl glädjas åt att vi båda "kan" bära mindre klockor;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Där ser man! Har för mig att det var någon här på forumet som skrev något i stil med "De som inte vågar bära små klockor har endast stora klockor för att kompensera för något annat", tyckte det här var väldigt kul och vi kan väl glädjas åt att vi båda "kan" bära mindre klockor;)
Tänker alltid på min favoritreklam från Rolex när jag hör diskussioner om klockors storlek komma upp... :)

1966-Rolex-Submariner-In-A-Big-Brawny-sort-of-way.jpg
 
Svart tavla är ett plus, men på grund av storleken är den inte så eftertraktad. För mig och många andra är det ett damur. Jag kan sälja den på e-bay åt dig om du skriver en text och tar bra bilder på uret. Bara att höra av dig via PM, men förvänta dig inga större pengar för uret.
Jag uppskattar verkligen det, men jag har bestämt mig för att behålla klockan i min samling. Men tack för erbjudandet:D
 
Jag tänkte att jag kunde uppdatera den här tråden med att skriva att klockan nu sitter på en god väns handled eftersom hon var i nöd av en klocka och lutade emot att köpa en DW klocka (vilket jag inte kunde tillåta). Hon ska vara borta än "längre" tid och det är skönt att veta att klockan kommer till användning och håller platsen på hennes handled upptagen för nått dåligt kvartsur. Veckans höjdpunkt var när hon ringde mig och lät väldigt oroad och sa "Jag har vridit på klockans krona som du sa men jag har bara vridit några få varv om dagen så klockan går nu två timmar fel". Skräcken i hennes röst var det bästa och samtidigt sötaste jag varit med om. När jag sedan beskrev hur man kunde ändra tiden hörde jag hur hon blev helt förbryllad, vi som är "insatta" blir förbryllade av saker såsom tourbillioner eller enighetskalendrar medans hon blev det av att hon upptäckt hur man kan ändra tiden. Ännu gladare blev man förstås när hon frågade varför man behöver skruva på den och hur klockan funkar, hon har en förmåga att ställa frågor som gör en alldeles lycklig i själen:)
 

Martin Lovasz

Audemars
Knivsudds teknologi är inte alltid lätt att förstå sig på, jag vågar knappt tänka på hur folk kommer bli slagna av förundran när självuppdragande klockor kommer ut på marknaden om några år. :pompus:
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Hade först tanken på att sälja den på ebay.com men efter lite googlande så märkte jag att det var sjukt krångligt. Plus nu när jag har haft på mig klockan lite så har jag börjat gilla storleken. Kan inte sluta tänka på att Muhamed Ali hade en Cartier tank, om han hade ett sådant litet ur är det klart att jag kan bära min lilla Tissot.
Klokt beslut
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Har hittat en likadan hos antikhandlare, men i något sämre skick, iaf plexin. 700 pix, men går gör den och kronan känns bra. Hur den ser ut inuti och hur den håller tiden vet vi inget om. Ska se om vi kan pruta ner till lämpligare nivå
 

rogart-63

Patek
Har en jag gjorde igjordning för ett tag sen. Svetsade fast nya bandstift o.s.v. Tyvärr blir den sällan använd. Men Tissot cal 27 är trevliga verk. Har letat efter ett bra band att ha den på men har inte hittat annat än 16 mm nato. Kräver nästan nåt typ Bund . Gillar ditt band @lillobillo .
 
Topp