• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot arvegods, hjälp med info..

mofo

Audemars
2-Faktor
Hejsan alla,

Nu är det så att frugan fick lite arvegods sin väg från en gammal släkting som gick bort, problemet är att fugan och hennes syster ska dela på detta och nu tänkte jag höra med alla experter här på forumet vad dessa klockor skulle kunna vara värda, så de kan dela jämt.
Själv är jag intresserad av eventuella årtal och annan information som ni kanske besitter.
Bilder ligger efter beskrivning.

Klocka 1.
Tissot Visodate Automatic SeastarSeven (guld).
Bredd: 35mm utan krona, 37mm med.
Det finns stämplar på båda bandhornen men de är så små att jag inte kan tyda vad det står.
Yttre skicket är väldig bra tycker jag, lite små repor på glas och boett, dock så när jag lyfte upp klockan så såg jag att visarna snurrar runt när jag vrider klocka så de verkar vara lite lösa. Klockan går efter lite lätt skakning.
Kronan är plan, står inget på den, den snurrar lite halv trögt, skiftar datum vid 12.
En sak som jag blir lite förbryllad över är att det står "SWISS T MADE" under index klockan 6 , har sök efter detta och kan inte hitta något på nätet om det.
Jag hittade även liknande klockor på ätet så jag har en prisidé, men dock ingen likadan.
Den har svart läder band med guldliknade spänne.(Hittar inga stämplar här)

På baksidan så står det följande:
Waterproof
Seastar Seven
Use Key No 315 T
Finns även en personlig gravyr som jag har lite svårt att tyda, står något i stil med 9/1 -83.
IMG_4578.JPG
IMG_4582.JPG
IMG_4590.JPG
IMG_4592.JPG
IMG_4593.JPG

IMG_4594.JPG


Klocka 2.
Tissot Seastar med datum visning i guld?

Bredd 34mm utan krona, 36mm med.
På sista bilden ovan så jämför jag klockorna och det är ganska tydligt att denna klockan är smalare vilket får mig att tro att denna är en quartz, tickar inte. Sitter på ett flexband som har stämpel på sista länkarna vid bandhornen som det står följande på:
"USA", sen är den någon sköld som jag tror det står "316" (?) i och sedan är det en cirkel med någon blixt igenom sen under den står det "T A".
Så "USA, 316, blixtcirkel, T A", tyvärr går detta inte att få med på bild.
På armbandets insida är jag ganska säker på att det står "Speidel" på varje länk del.
Yttre skick på klockan är väldigt bra tycker jag, lite små repor på glaset och boetten.
Står "SWISS MADE" vid klockan 6 under index. Det finns även lume på indexen och visarna som dock inte håller så länge.
På kronan finns det ett "T", kronan snurrar bra, lite trög och den skiftar datum vid 12.

På baksidan så står det följande:
"K.B", "MALMÖ STAD", 1993, "WATERRESISTANT".
Denna klocka fick han tydligen efter lång och trogen tjänst av Malmö stad, jag hittar dock inga stämplar om att det skulle vara en guldklocka, har för mig att på den gamla goda tiden fick man det efter 25 års tjänst?
På denna sidan hittar jag lite information om guld klocka efter trogen tjänst.
http://www.publikt.se/artikel/till-trotjanare-i-statens-tjanst-44142.
Enligt sidan så ges det ut en klocka i 18 karats guld av märket Tissot.

IMG_4577.JPG
IMG_4584.JPG
IMG_4585.JPG
IMG_4586.JPG
IMG_4587.JPG
IMG_4588.JPG

IMG_4594.JPG


En annan sak som är värt att nämna är också att efter sökningar på nätet fick jag en träff här på klocksnack.
https://klocksnack.se/threads/tissot-seastar-89-batteribyte-dyrt.33980/

Här pratar ts om att han fått klockan från sin farfar, den är väldigt lik den senaste klockan fast den har inte läder.

Så alla klocksnackare, om ni har något som skulle ge mig lite info om dessa tveka inte att skriva några rader.
Väl mött

//Fredrik
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Guldvärder bör ligga runt 1800-2500/klocka. Kvartsaren tror jag inte är mervärd "hel", men den första tror jag du får mer för som klocka. 3000 kanske? Länken är aftermarken mer eller mindre utan värde, är det originalband/spänne på den äldre så kan det öka värdet något. Har ni boxar? Är den nyare fullset med originalarmband så är den också säljbar som klocka, om den fungerar.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Guldvärder bör ligga runt 1800-2500/klocka......

Tackar för din input, jag har varit lite inne på samma spår som du om att automataren är lite mer värdefull som klocka, fast problemet med den är att den kommer nog behöva sig en liten service för att den ska rulla på.
Kvartsaren kanske förhoppningsvis bara behöver ett batteribyte och puts så kanske den rullar, min förhoppning är att frugan och henne syster själva ska använda dessa klockor eller att de kanske får gå vidare till någon inom familjen som har mer glädje för dem.
Det är synd att de legat i en låda i 20+ år och sedan bara ska säljas.
Jag tror tyvärr att det inte är original armband och spänne, ska gå en runda till en klockbutik i stan och se om de har någon input.
Tyvärr finns det inga boxar eller något mer tillbehör, jag har frågat och det ska tittas en extra gång innan de ger upp.

Du har ingen koll på när de kan vara gjorda?
 
Topp