Laddar...
Nymans Ur 1851

Kaplans Auktioner
  1. Välkommen till Klocksnack, Gäst!

På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

/Ledningen
    Stäng notis
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Avslutad Tissot Chronograph från 1947 (Lemania CH27)

Diskussion i 'Handla - Säljes, bytes' startad av Kvisten, 16 februari 2016.

1. Kvisten
    Trådstartare

Kvisten Stadsbo

Nu är det dags att sälja en riktig pärla.

En Tissot-kronograf från 1947 i utsökt skick.

3.jpg

Boetten verkar aldrig ha polerats och har endast hairlines. Tydligen ska den första ägaren ha burit den under en väldigt kort tid, och sedan ska klockan ha legat i en låda i över ett halvt sekel. Därav skicket. Tavlan är vackert patinerad, men i extremt fint skick med upphöjda guldindex. Loggan (som är text-loggan och inte den styliserade loggan med det långa T:et) avslöjar att tavlan förmodligen är från 50-talet. Med tanke på att urverket är från 1947 (som dess serienummer avslöjar) är det därför högst troligt att klockan antingen monterades ett par år senare, på 50-talet, med den nyare loggan på urtavlan, eller att klockan har fått en ny urtavla vid service på 50-talet. Dock finns den styliserade loggan på baklocket (se bild nedan).

Jag själv köpte klockan efter att länge ha varit på jakt efter en Breitling-kronograf från 1940-1950-tal. Jag hittade denna hos en urmakare och blev kär i den, så jag köpte den istället för den planerade klockan. Nu känner jag att jag vill låta denna vandra vidare och att jag istället ska fortsätta leta efter en Breitling. Urmakaren som sålde den till mig ska ha servat den, och jag fick ett kvitto på detta med garanti på ett år, men jag har tyvärr inte kvar kvittot (och garantin har ändå gått ut), så köparen får helt enkelt förlita sig på mitt ord, vad det nu kan vara värt :). Den går hur som helst väldigt fint, kronograf-komplikationen likaså. Den lilla visaren till vänster är klockans sekundvisare och den stora centrala sekundvisaren är för kronografen. Kronografen nollställer som den ska (se bilderna).

Klockan har ett mekaniskt handjagat urverk som är extremt mjukt och skönt att dra upp. Urverket är ett cal C27-41 (baseras på Lemanias CH27). Systerurverket C27-41H är samma kaliber fast med även en 12h-visare på kronografen, och det är denna Lemania-kaliber som senare blev Omegas cal 321 som användes i legendariska Omega Speedmaster.

Urverkets nummer är 1749645, och med detta kan klockan dateras i följande tabell för vintage Tissot:

tissot_manufacturing_dates.jpg

Boetten mäter ca 35 mm exklusive kronan.

Klockan kommer på en noname-länk som jag hittade i mina lådor. Det är ingen kvalitetlänk vi pratar om, men jag satte den på klockan för jag tyckte att det blev riktigt snyggt. Jag inkluderar också ett helt oanvänt handgort läderband i racingstil, samt ett strutsläder som jag använde ett tag. Strutslädret är dock lite fläckigt (regnskador), men om man doppar bandet i vatten så kommmer hela bandet att få en enhetlig färg.

2.jpg 4.jpg 5.jpg 6.jpg 7.jpg 16.jpg 17.jpg 20160105_134025.jpg 20160105_134201.jpg 20160105_135628.jpg 20160105_135802.jpg 20160105_135857.jpg 20160208_155842.jpg 20160208_155928.jpg

Priset sätter jag till 12k inkl rek brev.

Byte kan vara intressant, men då får det helst vara antingen något relativt lättsålt, eller en annan kronograf från 40-60-tal. Testa mig.

Betalning genom Swish och bytesrätt inom 24h oavsett anledning.

Och så ett par foton på lite olika band (från kvistvik.se) som inspiration:

9.jpg 20160105_133103(0).jpg 20160105_134409.jpg
    1.jpg

Bifogade filer:

JesperO, Norwaywatch, wadbro och 4 andra gillar detta.
Sjöö Sandström Royal Straps