Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tissot Hammarautomat

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Nisus, 20 mars 2016.

1. Nisus
    Trådstartare

Nisus Bonde

En kompis kom förbi med denna och undrade om jag kunde få fart på den. Det är en Tissot hammarautomat. Ej fungerande och ganska skitig.'

Före.jpg Glaset är bra risigt. Visarna har förlorat lite lume. Men tavlan verkar var i ok skick. Diameter 35 mm utan krona

Insidan.jpg
    Verket är ett 31-1 enligt tillverkningsnumret är den från 1946. Det behövs en rengöring och översyn + ev byte av delar.

Klart för demontering.jpg
    Urtagen ur boetten, inga uppenbara defekter skitigt och ganska mycket smårepor efter tidigare "urmakare"

Under tavla.jpg
    Ganska fin under tavlan.

Arsius11, Margarinkungen, BoEtt och 4 andra gillar detta.
  2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Ser ju ut som verket klarat sig ok från fukt även om tavlan är skadad. Finns nog god chans att få fart på den och med nytt glas blir det nog ett stort lyft. Lycka till och uppdatera tråden ofta :)

3. Nisus
    Trådstartare

Nisus Bonde

Även o kronan såg sliten ut så hade den en helt ok packning som hållit tätt för fukt så det ser inte som det skall bli problem.

4. Nisus
    Trådstartare

Nisus Bonde

Då var det dags att riva. Hammarbryggan bortagen. Som synes så tickar verket. Balansen var felmonterad så när den hamnade rätt så tickade den igång. Men en riktig rengöring behövs. Automat bryggan bort.jpg

När bryggorna är borttagna ser man all smutsen
    Under bryggorna.jpg

Färdigt att tvättas. Kör först i en ultraljudstvätt med Elma röd sen ett varv i en gammal Elma klocktvätt (elma röd + vatten + IPA + torkning)
    Tvättat.jpg När jag öppnade fjäder huset såg det ut så här
    Gammal fjäder.jpg

Fjädern i en gegga och av i svansen. Beställde en ny i torsdags från Cousins. Fortsättning följer

alexndr, Arsius11, Margarinkungen och 6 andra gillar detta.
  5. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Trevlig tråd. Skulle vara kul att sätta tänderna i en hammarautomat :) Har Tissots verk några likheter med Omegas?

Nisus gillar detta.
  6. Nisus
    Trådstartare

Nisus Bonde

7. Nisus
    Trådstartare

Nisus Bonde

Idag kom fjädern från Cousins, Bara att trycka ner i fjäderhuset. Den färgade sidan upp så den blir rättvänd (automatfjädrar = blå ring manuell = röd ring) Var noga med att passa in i trumman innan man trycker till. Ny fjäder.jpg

Fjäderhusbryggan på plats
    Fjäderhusbrygga på plats.jpg

Löpverket monterat. Obs det saknas en skruv till kronhjulet. Tror jag har något som passar , får leta i lådorna. Återstår bara automatverket med hammare. Bryggor på plats.jpg

Allt på plats! Tickade igång direkt när balansen kom på plats . Fick montera hammaren två gånger så den hamnade rätt. Men det vara inte stora problem. Man får använda en sticka för att hålla delarna på plats när man monterar sista bryggan eftersom delarna ligger med lite "spänning"
    Färdig och tickar.jpg

Satt den i timegraphen. Är nöjd med resultatet. Haltningen är väl i största laget men har inte riktigt lust att börja mecka med balansen. Timegraph.jpg

Monterar resten imorgon

chrand, Arsius11, eriksson850 och 2 andra gillar detta.
  8. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Snyggt jobbat, kul att du delar med dig! :)

9. Forsberg

Forsberg Borgare

Från:
    Stockholm
    Coolt..

10. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    En trevlig resa att följa.
    Har ett seiko verk som.jag funderar på att riva ich bygga ihop igen. Blir ju inspererad när man läser detta.
    Snyggt jobbat!

11. DanneS

DanneS Bonde

Tack för trevlig och lärorik läsning

12. Nisus
    Trådstartare

Nisus Bonde

Ren och snygg tavelsida. Tyvärr hade jag ingen ny passande krona så den gammal får duga tills vidare. Ren tavelsida.jpg

Tillbaks i boetten
    Tillbaks i boett.jpg

Och här är resultatet. Satt på ny lume på visarna då den gamla ramlade av när visarna demonterades. Har använt mig av färdig "lysmassa" från Panduro hobby. Den har en lagom diskret vintage look. Den är dessutom billig (99 kr stor flaska). Enda problemet är att den kräver flera påläggningar torkar snabbt och "spricker" men 2 -3 varv räcker. Färdig.jpg

Enda trista är att den inte är min. Så om någon har en över så är jag spekulant.

Wozzor, rogart-63, chrand och 3 andra gillar detta.