• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot Hammarautomat

Nisus

Omega
En kompis kom förbi med denna och undrade om jag kunde få fart på den. Det är en Tissot hammarautomat. Ej fungerande och ganska skitig.'

Före.jpg
Glaset är bra risigt. Visarna har förlorat lite lume. Men tavlan verkar var i ok skick. Diameter 35 mm utan krona


Insidan.jpg

Verket är ett 31-1 enligt tillverkningsnumret är den från 1946. Det behövs en rengöring och översyn + ev byte av delar.

Klart för demontering.jpg

Urtagen ur boetten, inga uppenbara defekter skitigt och ganska mycket smårepor efter tidigare "urmakare"

Under tavla.jpg

Ganska fin under tavlan.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ser ju ut som verket klarat sig ok från fukt även om tavlan är skadad. Finns nog god chans att få fart på den och med nytt glas blir det nog ett stort lyft. Lycka till och uppdatera tråden ofta :)
 

Nisus

Omega
Även o kronan såg sliten ut så hade den en helt ok packning som hållit tätt för fukt så det ser inte som det skall bli problem.
 

Nisus

Omega
Då var det dags att riva. Hammarbryggan bortagen. Som synes så tickar verket. Balansen var felmonterad så när den hamnade rätt så tickade den igång. Men en riktig rengöring behövs.
Automat bryggan bort.jpg


När bryggorna är borttagna ser man all smutsen
Under bryggorna.jpg


Färdigt att tvättas. Kör först i en ultraljudstvätt med Elma röd sen ett varv i en gammal Elma klocktvätt (elma röd + vatten + IPA + torkning)
Tvättat.jpg
När jag öppnade fjäder huset såg det ut så här
Gammal fjäder.jpg


Fjädern i en gegga och av i svansen. Beställde en ny i torsdags från Cousins. Fortsättning följer
 

Nisus

Omega
Idag kom fjädern från Cousins, Bara att trycka ner i fjäderhuset. Den färgade sidan upp så den blir rättvänd (automatfjädrar = blå ring manuell = röd ring) Var noga med att passa in i trumman innan man trycker till.
Ny fjäder.jpg


Fjäderhusbryggan på plats
Fjäderhusbrygga på plats.jpg



Löpverket monterat. Obs det saknas en skruv till kronhjulet. Tror jag har något som passar , får leta i lådorna. Återstår bara automatverket med hammare.
Bryggor på plats.jpg



Allt på plats! Tickade igång direkt när balansen kom på plats . Fick montera hammaren två gånger så den hamnade rätt. Men det vara inte stora problem. Man får använda en sticka för att hålla delarna på plats när man monterar sista bryggan eftersom delarna ligger med lite "spänning"
Färdig och tickar.jpg


Satt den i timegraphen. Är nöjd med resultatet. Haltningen är väl i största laget men har inte riktigt lust att börja mecka med balansen.
Timegraph.jpg


Monterar resten imorgon
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
En trevlig resa att följa.
Har ett seiko verk som.jag funderar på att riva ich bygga ihop igen. Blir ju inspererad när man läser detta.
Snyggt jobbat!
 

Nisus

Omega
Ren och snygg tavelsida. Tyvärr hade jag ingen ny passande krona så den gammal får duga tills vidare.
Ren tavelsida.jpg


Tillbaks i boetten
Tillbaks i boett.jpg


Och här är resultatet. Satt på ny lume på visarna då den gamla ramlade av när visarna demonterades. Har använt mig av färdig "lysmassa" från Panduro hobby. Den har en lagom diskret vintage look. Den är dessutom billig (99 kr stor flaska). Enda problemet är att den kräver flera påläggningar torkar snabbt och "spricker" men 2 -3 varv räcker.
Färdig.jpg


Enda trista är att den inte är min. Så om någon har en över så är jag spekulant.
 
Topp