• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot, modell äldre

Anden

Cartier
2-Faktor
Budade hem en klocka från Tradera i veckan, mer eller mindre på infall och för att det var kul. Eftersom min kännedom om vintage-dinkor är nära noll återstår nu att, när paketet äntligen är framme, stämma av med de mer eminenta kännarna på forumet och se vad jag egentligen har köpt.

Jag börjar med vad jag vet. Det är en Tissot Seastar, manuell, som åtminstone fungerar. Enligt säljaren från slutet av 60-talet. Ungefär så långt sträcker sig min faktiska kännedom, även om min högst subjektiva åsikt är att den verkar väldigt välbevarad.

Nåväl, låt oss övergå till lite bilder så får ni döma själva. :)

20140220_184648.jpg


20140220_184805.jpg


20140220_191631.jpg


20140220_184704.jpg



Vad tror panelen? Har jag blåst mig själv rejält eller verkar den kosher?
 

Bilagor

  • 20140220_184622.jpg
    20140220_184622.jpg
    62.8 KB · Visningar: 57

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Trevlig, jag tycker den ser fin ut! Troligtvis så sitter det ett Tissot cal 782 eller liknande i den. Stabila urverk och snygga stilrena klockor... Visa en bild på insidan!
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Trevlig, jag tycker den ser fin ut! Troligtvis så sitter det ett Tissot cal 782 eller liknande i den. Stabila urverk och snygga stilrena klockor... Visa en bild på insidan!


Gärna, men det är lite utanför min kompetensnivå. Det verkar vara ett skruvlock och klockverktyg finns det inte särskilt gott om i lägenheten.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Efter att ha haft den ett par dagar och ha dragit upp klockan till vad jag antar var maxgränsen (det tog stopp), kan jag nu konstatera att själva uppdraget verkar inte gå tillbaka - det går bara att vrida pyttelite på kronan medurs för att dra upp den. Klockan är dock med all säkerhet inte uppdragen, då den stannar efter en stund. Det här måste ju ändå tyda på servicebehov modell akut, eller är det jag som är korkad (inte omöjligt, det är min första manuella)?

Bjussar på en bild också, bara för att.

20140223_165504.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
troligtvis uppdragsfjädern som är smutsig av gammal klibbig olja... Jag skulle tro att det är hög tid för service, men ta den till en urmakare så får han säga sitt.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Det var ju tråkigt, men väntat. Får bestämma mig för om jag tänker behålla den eller inte och sen överväga att serva den någonstans om den blir kvar. Den är ganska fin, men också väldigt liten...
 
Topp