• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot Navigator tillbaka efter service

Tompaz

Omega
20160416_190949_resized.jpg
20160416_190958_resized.jpg
20160416_191008_resized.jpg
20160416_191028_resized.jpg
20160416_191041_resized.jpg
20160416_191049_resized.jpg
20160416_191056_resized.jpg
20160416_191102_resized.jpg
20160416_191109_resized.jpg
Nu har jag fått tillbaka min Tissot efter service hos urmager kvarneberg i helsingör. Den har genomgått en helservice samt polerat glas samt restaurerat boetten. Synd att vi inte fick tag i en orginalkrona men är så nöjd med klockan. Mycket trevligt bemötande från urmager kvarneberg, kommer att lämna fler klockor för service där.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tompaz

Omega
IMG_0591.JPG
Med tanke på hur den såg ut innan renovering är jag väldigt nöjd med resultatet.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tompaz

Omega
Tack Brunleif, landade på ca 6000. Då var det förutom helservice byte balansaxel samt operating lever spring, polerat glas och restaurerat boett.
Bara servicen går på 2400.
 

Tompaz

Omega
Jag är nöjd, blev lite tveksam ang. poleringen efter inlägg tidigare i tråden. Jag tycker den ser bra ut men är ju bara en glad amatör :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är sant, tänker mer att den tappat i värde om den polerats fel.
Vi som är lite för nördiga gillar gamla repade opolerade boetter. Därför blir i stort sätt alla poleringar negativa i våra ögon. Problemet är att man rundar av de plana ytorna något. Med det sagt är det är det ditt ur och förhoppningsvis kommer du behålla det länge och då spelar det mindre roll. För vissa köpare är boetten bättre nu och för vissa är den sämre.
 

jhellstrom

Cartier
2-Faktor
Den där modellen har man sneglat på både 4 och 5 gånger. Kul att du rustade upp den! Resultatet blev riktigt bra i mina ögon.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Jag tycker resultatet blev perfekt. Inte tänker du sälja den nu när du lagt de pengarna på den, det var den värd!

Grattis!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Sorry men boetten är riktigt dåligt polerad och jag hoppas för all del att @Tompaz väljer en annan urmakare för polering till kommande ur. Att polera ned repor är en sak men att ändra boettens form och att runda av de "vassa" kanterna boetten en gång hade är inte att restaurera det är att förstöra.

Jag är glad att TS är glad men jag tror att även du @Tompaz över tid med ett ökat intresse kommer förstå vad jag menar när jag skriver att boetten tappat sin form.

Ett råd i all välmening så nästa boett slipper gå denna behandling till mötes.

20160416_191008_resized-jpg.299633

vs
omega_image.1247126.jpg




20160416_191041_resized-jpg.299639

vs
omega_image.1247121.jpg
 
Senast ändrad:

Moorflax

Patek
2-Faktor
Sorry men boetten är riktigt dåligt polerad och jag hoppas för all del att @Tompaz väljer en annan urmakare för polering till kommande ur. Att polera ned repor är en sak men att ändra boettens form och att runda av de "vassa" kanterna boetten en gång hade är inte att restaurera det är att förstöra.

Jag är glad att TS är glad men jag tror att även du @Tompaz över tid med ett ökat intresse kommer förstå vad jag menar när jag skriver att boetten tappat sin form.

Ett råd i all välmening så nästa boett slipper gå denna behandling till mötes.

20160416_191008_resized-jpg.299633

vs
omega_image.1247126.jpg




20160416_191041_resized-jpg.299639

vs
omega_image.1247121.jpg
Nu ser jag också.
Huvudsaken är fortfarande att ts är nöjd. Till syvende och sist så är det fortfarande en snygg klocka! :)
 

Tompaz

Omega
Tack för dina bilder donkii. Ja det var ju fn..
att det blev såhär. Då är boetten körd, eller går det att åtgärda detta ?
 

McGyver

Rolex
Det mesta går att åtgärda men vissa kanter kan vara lite väl avrundade => ytorna behöver slipas ner mycket eller nytt material måste svetsas på och sedan slipas.
 
  • Like
Reactions: JLW

Tompaz

Omega
Tittade genom luppen och ser att polering på ovansidan går lite över kanten på sidorna. Här är bild från mobilen via luppen.
 

Bilagor

  • 20160419_123838.jpg
    20160419_123838.jpg
    59.4 KB · Visningar: 148

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
@Tompaz deppa inte för mkt! Den är inte snyggt polerad om man ser till hur originalpoleringen ser ut, som några andra klocknördar påpekat.
MEN, innan det poängterades så älskade du klockan, fortsätt med det. Det är fortfarande en Mycket fin klocka.
Man lever och man lär, polering av klockor ska skötas av en mkt liten skara människor.
 
Topp