• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot Navigator tillbaka efter service

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den kunnige McGyvers resultat är ju inte alla förunnat att få gjort. Han kanske öppnar en poleringsservice nu när han läst denna tråd.....
Han polerar ju redan. Du tror väl inte man når det resultatet första gången? :)

Men det finns fler och lättare poleringar går ju att lösa på annat sätt. På klockan i denna tråd har ju dock hela boetten polerats.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag tycker nedanstående citat från tråden på TTT är en bra beskrivning vad det handlar om. Den dagen jag har ett ur som som jag tycker ska få ett originalutseende ska jag absolut se till att anlita någon som beskrivs nedan. För allmogeur och dagliga bruksur kan jag nöja mig med sämre resultat - om jag vill polera dinkan.....

"2.
Nu skiljer vi (jag) på originalskick och originalutseende. Originalutseende kan återskapas och då oftast av den fabrik som gjorde klockan från början. Det finns också privatpersoner/fristående företag som är mycket skickliga på att arbeta med boetter och deras arbete närmar sig originalutseende. En klocka iordningställd på detta sätt är i de flestas ögon det näst bästa. Den är visserligen inte i originalskick men den har originalutseende. Utmärkande och ett krav för att platsa inom denna grupp boettrenoveringar är att alla ytor har samma ytbehandling och form som de hade när klockan var ny. Det kräver specialutrustning, -maskiner, -kunskaper. Men – oavsett detta har klockan ändå förlorat material och är inte längre i originalskick – bara så ingen kan missförstå det hela.

3.
Det man som glad amatör kan ägna sig åt är att försöka åstadkomma ett originalliknande utseende. Hänger du/ni med? 1 - originalskick, 2 - originalutseende och 3 - originalliknande utseende. Här gäller det att välja sina strider – dvs att känna sin begränsning. Man skall kunna lite materiallära, ha visst öga för detaljer, inte ha bråttom, mm. "
Alldeles nyss konstaterade vi väl att nästan ingen är kapabel till 2? De allra flesta som polerar förstör klockor. Den enda skillnaden är att ägarna i de flesta fall inte begriper när okunniga urmakare går lös på boetter.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tycker nedanstående citat från tråden på TTT är en bra beskrivning vad det handlar om. Den dagen jag har ett ur som som jag tycker ska få ett originalutseende ska jag absolut se till att anlita någon som beskrivs nedan. För allmogeur och dagliga bruksur kan jag nöja mig med sämre resultat - om jag vill polera dinkan.....

"2.
Nu skiljer vi (jag) på originalskick och originalutseende. Originalutseende kan återskapas och då oftast av den fabrik som gjorde klockan från början. Det finns också privatpersoner/fristående företag som är mycket skickliga på att arbeta med boetter och deras arbete närmar sig originalutseende. En klocka iordningställd på detta sätt är i de flestas ögon det näst bästa. Den är visserligen inte i originalskick men den har originalutseende. Utmärkande och ett krav för att platsa inom denna grupp boettrenoveringar är att alla ytor har samma ytbehandling och form som de hade när klockan var ny. Det kräver specialutrustning, -maskiner, -kunskaper. Men – oavsett detta har klockan ändå förlorat material och är inte längre i originalskick – bara så ingen kan missförstå det hela.

3.
Det man som glad amatör kan ägna sig åt är att försöka åstadkomma ett originalliknande utseende. Hänger du/ni med? 1 - originalskick, 2 - originalutseende och 3 - originalliknande utseende. Här gäller det att välja sina strider – dvs att känna sin begränsning. Man skall kunna lite materiallära, ha visst öga för detaljer, inte ha bråttom, mm. "
Jag tycker citatet du citerar passar rätt bra, originalskick = opolerat.

Polerat i originalutförande = få som klarar av det och om du vill ha det så får du göra din efterforskning och due diligence (t.ex. mcgyver).

origiginalliknande utseende = för amatören som hellre vill ha en skinande blank klocka, än en som har originalfinishen, något som de flesta urmakare kan utföra och amatörerna uppskattar då boetten ser ny ut men som saknar originalattributen för boetten.
 
Hursomhelst är själva modellen fin!
Här är bild på min, med nybytt glas efter sökning över halva jordklotet på rätt glas!
Rätt skarpa kanter på boetten, opolerad.
image.jpeg


image.jpeg
 
Topp