• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tillbakadragen Tissot Pointer Date från 1947

240snusit

Panerai
Här är en Tissot Pointer Date från 1947 som jag haft i min ägo sen sommaren 2015.

Skick/Historik: Innan min ägo är servicehistoriken okänd. Jag lämnade in klockan på full service hos urmakaren Farfars Klocka i Stockholm och hämtade ut den 19:de Augusti 2015. Urverket blev rengjort, fjädern byttes ut och packningar byttes. Boetten bär spår av användning men har ej blivit polerad. Baklocket på boetten har en stor reva men det påverkar inte funktionaliteten. Glaset har ett litet hack i området nära klockan 2 men är annars i bra skick. Urtavlan bär patina, jag har försökt illustrera den med den tredje bilden. Delarna och glaset i klockan är original men bandet är ej original. Jag lyckades datera klockan till sent 1947 genom serienummret på insidan av boetten. Jag kan medföra kvittensen från urmakaren som bevis för servicen.

Urverk/tidsavvikelse: Urverket är ett Calibre 27B som är ett in-house urverk från Tissot. Klockan har en sub-sekundvisare och den distinkta "pointer date" komplikationen - den röda handen pekar helt enkelt på datumet och går fram ett steg vid midnatt. Det går att dra fram och tillbaka datumpekaren genom att snurra fram eller tillbaka tiden 24 timmar. Jag äger ingen timograph men klockan ligger generellt på runt +5-7s/dag vad jag har märkt under de två åren jag ägt klockan.

Dimensioner:
  • Omkrets på boett: 34mm (36 med kronan)
  • Lugg till lugg: 42mm
  • Lugg bredd: 18mm (luggarna har drillade hål för enkelt bandbyte)
  • Tjocklek: 11mm
Pris: 1800kr

Klockan kan skickas efter överenskommelse om fraktsätt eller lämnas lämnas över via F2F-möte i Stockholm. Vid postning står köparen för frakten. Returer ges ej såvida posten inte massakrerade klockan (men jag har som policy att aldrig packa något halvhjärtat så det ska nog inte hända). Har du några andra frågor/vill se mer bilder är det bara att höra av dig.

Tack för visat intresse!



17274083_10212116651848992_1491212735_n.jpg

17274987_10212116652048997_1871443609_n.jpg

17351263_10212116652369005_1799245419_n.jpg
 
Topp