• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot Powermatic 80

klockfanskap

Breitling
Tjenixen! För ett tag sedan så införskaffade jag mig en Tissot powermatic 80. Det är min första skapliga klocka(enligt mig som gröngöling). Nu är det så att den går och rullar fint i cirkus två timmar för att sedan stanna. När den stannat så räcker det att knacka en liten knack i ett bord eller dylikt så är den igång. Givetvis finns det större problem i världen, men det retar mig ändå och känns inte helt riktigt och ordentligt. Så tänkte bara undersöka om någon råkat ut för dylikt på samma klocka eller någon annan, och om det är något som är trasigt och behöver fixas eller om klockan helt enkelt är rövdålig och jag får bita i mitt sura äpple. Finns säkerligen finsmakare som kommer gå bananas och förklara sitt förakt mot denna modell och de kommentarerna kan jag vara utan om det går för sig. Med vänlig hälsning, OvetandeTjugotvåÅring!
 
Det låter som en av två grejer för mig, det första obvious är smuts / lack of service / oljor börjat torka till - Behöver en rengöring och nyordning (har den inte fått en service och du vill använda den mkt så hade jag rekommenderat det oavsett).


Sedan funderar jag på följande: Powermatic 80 står väl för att den har en power reserve på 80h ? Behöver man inte manuellt vrida upp dessa rejält mkt i början (vi pratar över 30 varv) för att bygga upp denna reserve, därefter fungerar denna automatiken bra?
 

klockfanskap

Breitling
Det första tvivlar jag på då jag införskaffade den som en julklapp till mig själv den 23 december.
Det andra låter mer rimligt, men vill minnas att jag satt och snurrade som en mentalpatient i början. Kanske inte var tillräckligt dock. Men tack för snabbt svar, ska undersöka detta mer ingående imorgon :)
 

Skogstomten

Breitling
2-Faktor
Min bror äger en sådan och han har aldrig haft något problem med denna (så vitt jag vet). Du bör nog ta och kolla upp detta, allt står nog inte rätt till. Testa dra upp den rejält som tidigare nämnts (denna modell kan väl inte överdras och skadas? Passar denna fråga vidare!).
 
Topp