• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot, Seastar -89. Batteribyte, dyrt?

MangeB

Omega
Hej!

Jag fick runt jul, min farfars gamla klocka. En riktigt fin & knappt använd Tissot Seastar -89. En guldklocka han fick från Bofors efter trogen tjänst. Står graverat på baksidan.

Klockan var helt död då den inte varit använd på kanske 20 år. Ett batteribyte senare och den tickar på som en klocka ska.

Dock måste jag fråga er här, jag lämnade in klockan för batteribyte, vilket kostade mig 180 kr. Är det ett rimligt pris för ett batteribyte? Enligt personen bakom kassan var det pga. att med dessa guldklockor, så är ett batteribyte tämligen avancerat och tar ungefär 30 min.


Min andra fråga, som inte spelar så stor roll, är hur mycket ni tror klockan är värd? (Varför det inte spelar någon roll är självfallet för att jag inte är intresserad av att sälja den. Oavsett.) Min gissning är i alla fall runt 2500 - 3000kr.
 

Bilagor

  • Tissot5.jpg
    Tissot5.jpg
    70.4 KB · Visningar: 711

wadbro

Cartier
2-Faktor
Värdet är svårt att avgöra men batteribyte på guldklockor ligger på allt mellan 150-300:- så 180:- är helt ok!
 

MangeB

Omega
Okej! Tack för svar.

Är det så att man måste lyfta bort glas, ta bort kronan etc. för att få tillgång till batteriet?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kolla eller fotografera baksidan. Är det urgröpningar för ett vertyg så man kan snurra av locket? I så fall går man via baksidan. Tycker inte 180kr är något att bråka om.
 

MangeB

Omega
Det är inte de 180 kronorna jag bråkar om...
Jag är intresserad, trodde inte det var så krångligt att byta batteri på vissa klockor.
Har du koll på varför man gör på detta sätt?

20150111_113516.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är inte de 180 kronorna jag bråkar om...
Jag är intresserad, trodde inte det var så krångligt att byta batteri på vissa klockor.
Har du koll på varför man gör på detta sätt?

20150111_113516.jpg
Alla klockor går inte att öppna bakifrån och då måste man gå via glaset och plocka ut hela innehållet innan man kommer åt baksidan. Anledningarna är nog flera. Man kan göra klockan lite tunnare och man får en väg mindre in för vattnet, vilket gör att man har en mindre packning att byta och en packning mindre som kan gå sönder.
 

McGyver

Rolex
Batteribyte hos urmakarna i den här staden (Malmö) verkar ligga på 200:-, så tycker priset är helt normalt!

Är det en monocoqueboett skulle jag vilja säga att 180:- är snorbilligt för ett byte.
Som yonsson säger så är det en krångligare operation och mer som kan gå fel!
 
Det är billigare på landet. Min urmakare tar 50 spänn för batt. byte.
180 :- om det handlar om en monocoqueboett verkar helt ok.
 

MangeB

Omega
Batteribyte hos urmakarna i den här staden (Malmö) verkar ligga på 200:-, så tycker priset är helt normalt!

Är det en monocoqueboett skulle jag vilja säga att 180:- är snorbilligt för ett byte.
Som yonsson säger så är det en krångligare operation och mer som kan gå fel!


200kr, där man enbart behöver ta bort baksidan? Fan snugg på ocker... Varför gör man det inte själv isf? Köpa ett verktyg på Ebay och ett batteri i en elbutik, blir under 200kr.
 

McGyver

Rolex
I de f
200kr, där man enbart behöver ta bort baksidan? Fan snugg på ocker... Varför gör man det inte själv isf? Köpa ett verktyg på Ebay och ett batteri i en elbutik, blir under 200kr.

Täthetskontroll brukar ingå i dessa 200:- + batteriet kostar (inte många tior, men iaf)
Ingen tvingar dig att gå till en urmakare - det är fritt att välja att sätta egna repor i klockan eller välja att någon annan tar ansvaret för att det inte händer.....men ja, det kostar några kronor! ;)
 

MangeB

Omega
I de f

Täthetskontroll brukar ingå i dessa 200:- + batteriet kostar (inte många tior, men iaf)
Ingen tvingar dig att gå till en urmakare - det är fritt att välja att sätta egna repor i klockan eller välja att någon annan tar ansvaret för att det inte händer.....men ja, det kostar några kronor! ;)


Ah, okej då! Tänkte inte så långt... är ny i denna värld. Har aldrig behövt byta batteri på varken min Victorinox eller min nyare Tissot :) Är en fattig student så dessa klockor får klassas som dyra och bra, för mig ;)
 

Mag

Omega
Har en sådan och betalade 200.- för batteribyte.
Klarar inte själv att lyfta glaset så då är priset inget att anmärka på.
Mag
 
Topp