Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tissot Seastar Kronograf

Diskussion i 'Vintage' startad av virrooo, 17 november 2013.

1. virrooo
    Trådstartare

virrooo Präst

Hej allesammans!

Jag tänkte börja min karriär här på KS med att visa upp mitt senaste klockköp, och se om någon kan ge mig lite bakgrundsfakta om den. Klockan är en Tissot Seastar och ska som jag förstår vara från 1969 (eventuellt början på 70-talet). Urverket är enligt Kaplans ett Cal Lemania 870 / 1277. Jag köpte den för 2300kr och är jättenöjd med vad jag fått för det priset, vad anser ni andra; är det ett fynd? Ett rån? Standardpris? Oavsett vad det kan tänkas vara så kommer här en bild på skönheten :)

Mvh
    virroo

alexndr, marce33, TorNet och 10 andra gillar detta.
  2. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Säger att det är nog ett ganska bra pris! Skulle själv vilja ha en sådan, snyggt! :)

3. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Beror självklart på i vilken shape urverket är och om allt funkar som det ska men skulle nog vilja säga att det var ett litet fynd ändå!:) Grattis till en cool vintage chrono!
    Lite info: http://thewatchspotblog.com/?p=1463

Finns många som är betydligt mer insatta i Tissot än mig.

4. virrooo
    Trådstartare

virrooo Präst

Kul att ni gillar den :) Jag har letat efter en kronograf i det här utförandet länge men hela tiden blivit stoppad av min studentbudget... Jag lämnade in den för översyn hos Antikurmakarna i Linköping och bytte huvudpackning, krona samt glad och fick då även beskedet att service kommer att behövas så småningom men att det ännu inte var kris. I övrigt fungerar allt som det ska :) Tack för länken!

easy rider gillar detta.
  5. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Varför bytte de krona? Om det var originalkronan innan och det funkade med den skulle jag nog behållt original

6. virrooo
    Trådstartare

virrooo Präst

Urmakaren hävdade att packningen i kronan var dålig och rekommenderade att jag skulle byta, jag hade helst haft kvar orginalet.

7. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Låter som ett kap enligt mig, trevlig sak :)

8. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Den är riktigt fin och bra pris. Synd bara att dom plockade bort ogiginalkronan.

Förövrigt har du perlonbandet åt fel håll ;)

9. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Riktigt snygg modell det där, och ett bra köp tycker jag. Köpte du den på Kaplan's?

10. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Sålänge du inte utsätter den för vatten bör det inte vaa något problem. Skulle nog själv valt att inte byta, alternativt hittat en ny original med intakt packning

11. virrooo
    Trådstartare

virrooo Präst

Ska försöka hitta en orginalkrona som håller måttet. Haha jag funderade över hur det egentligen skulle vara, men det fungerar bra sådär också kan jag meddela ;)

Yes, hade velat länge och var lite skeptisk till att den fanns kvar i Kaplans butik så länge, men jag är glad över att jag köpte den.

12. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Jag tycker det känns som ett fynd men allt beror ju såklart på skicket... Men utsidan ser ju fräsch ut och det brukar även återspegla rätt bra hur insidan ser ut.
    Oavsett en riktigt cool klocka, grattis! :)

13. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Det var på håret då, för jag stegade in där för att slå till, men då hade den precis sålts för typ 5 min sen :( Grattis, nej jag är inte bitter ;)

eriksson850 gillar detta.
  14. Anders W

Anders W Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fynd, säger jag. Har en likadan!

Jockinho gillar detta.
  15. virrooo
    Trådstartare

virrooo Präst

Haha fy tusan, hade du också funderat länge eller?

16. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Nej, jag råkade se den typ kvällen innan, då jag kollade runt lite bara. Tänkte att den skulle kunna vara något. Hängde på låset, dagen efter... Så var den precis såld :(

17. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Fin modell! Tänkte ropa hem den på auktionen först men ångrade mig när jag klämde på den. Köpte väl något annat dumt...

18. virrooo
    Trådstartare

virrooo Präst

Förstår om du kände dig tveksam, jag velade länge då den var rätt sliten och kom på en "ganska" ful länk.

19. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Jag hade aldrig sett dem i verkligheten innan men gillade verkligen modellen i sig. Dock är grön lysmassa en pet peeve för mig. Mycket nöje!

20. Bawkins

Bawkins Stadsbo

Ser fin ut! Och priset kan man väl inte heller klaga på! Tumme upp!

21. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Ser ut att vara i bra skick! Det var bra pris!. En klassiker är ju att montera
    ett "Racingband" till den!

Grattis!

22. virrooo
    Trådstartare

virrooo Präst

Tack så mycket! Jo jag funderar på vad jag ska ha för band, måste ha ett som matchar min studentbudget och mina preferenser (som är något otydliga just nu), får klara sig på perlon i nuläget... Några tips?

23. falten

falten Stadsbo

Det är en grym klocka, bra size!

Funkar bra på racing och perlon.

aljung, maxmol, Karatekid och 4 andra gillar detta.
  24. virrooo
    Trådstartare

virrooo Präst

Herre min gud, din var grymt snygg! Får fixa mig ett racingband så fort CSN trillar in!

Silon gillar detta.
  25. Silon

Silon Bonde

Vilken skönhet! Underbara kombinationer!

26. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Grymt prisvärd modell! Riktigt cool!

27. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Fyfasiken vilken härlig färgkombo! Fastän den är diarrebrun, underbar!

28. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Grattis till en prisvärd kronograf och välkommen hit!

29. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Grattis, inte mycket som slår en vintage kronograf med ett snyggt racingband på:) Sitter själv och följer mitt paket som borde komma i dagarna:)

Kvisten och Sandkvist gillar detta.
  30. virrooo
    Trådstartare

virrooo Präst

Ser fram emot lite bilder på den nyanlända sen då :D

Karatekid gillar detta.