• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot Seastar Seven aut guld

kvarre

Cartier
2-Faktor
Hej!
Eftersom jag har så dålig koll på vintage klockor skulle jag behöva ha lite råd om en klocka jag ska ta över av min morfar.

Det är en Tissot seastar seven automatisk visodate.
Klockan är uppskattad av mormor köpt på 60-talet och är i guld, även länken.

Den ska fungera utmärkt.

Värt att lämna in på service direkt?Vart lämnar man in den isf? Kan den va från 60-talet? Vad kan den va värd? Borde den försäkras?

Hoppas ni vintage proffs har tid att svara på nån av frågorna:)
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Martin Lovasz

Audemars
Visarna säger mitten av 60-talet men det finns ett serienummer på urverket som kommer tala om mer exakt. Datumväxlingen kan vara sönder men det finns bra med gamla urverk man kan ta delar från om man skulle behöva.

Det ser ut som om det är en frontladdad modell så urverket skall tas ut genom att först plocka ur glaset så det är inget man gör utan lite kunskap. Leta efter guldstämplar på både boett och armband för att försäkra dig om guldhalten och värdet är förmodligen högre på armbandet än själva klockan. Väg allt och dra bort ca 20 gram så har du ungefärt guldvärde.
 

kvarre

Cartier
2-Faktor
Visarna säger mitten av 60-talet men det finns ett serienummer på urverket som kommer tala om mer exakt. Datumväxlingen kan vara sönder men det finns bra med gamla urverk man kan ta delar från om man skulle behöva.

Det ser ut som om det är en frontladdad modell så urverket skall tas ut genom att först plocka ur glaset så det är inget man gör utan lite kunskap. Leta efter guldstämplar på både boett och armband för att försäkra dig om guldhalten och värdet är förmodligen högre på armbandet än själva klockan. Väg allt och dra bort ca 20 gram så har du ungefärt guldvärde.

Tack så hemskt mycket för de välformulerad svaren! :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Tack så hemskt mycket för de välformulerad svaren! :)
Jag vet dock inte så mycket om urmakare för jag gör allt själv så de är lite överflödiga för min del. :)

Men räkna med 1500-2000 kr för att få klockan i fint skick igen så kosta bara på dig detta om du skall använda klockan själv för det ger inte så mycket mervärde om du bara skulle vilja sälja den. Man skall få klockan servad vart 5:e till 7:e år ungefär eller om den börjar gå dåligt.
 

kvarre

Cartier
2-Faktor
Jag vet dock inte så mycket om urmakare för jag gör allt själv så de är lite överflödiga för min del. :)

Men räkna med 1500-2000 kr för att få klockan i fint skick igen så kosta bara på dig detta om du skall använda klockan själv för det ger inte så mycket mervärde om du bara skulle vilja sälja den. Man skall få klockan servad vart 5:e till 7:e år ungefär eller om den börjar gå dåligt.
Jag vill gärna använda den så får försöka hitta någon som kan få den i bättre skick:)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Du bör även kolla länken, X-länk slits med åren. Kolla vid spännet, där slits det mest, så att öglorna som går runt varandra inte är nednötta. De bör då förstärkas, det fixar din guldsmed. Se till att tvätta länken noga, smuts sliter på guldet och ger sig exem. Yes och mjuk borste löser det.
 

kvarre

Cartier
2-Faktor
Du bör även kolla länken, X-länk slits med åren. Kolla vid spännet, där slits det mest, så att öglorna som går runt varandra inte är nednötta. De bör då förstärkas, det fixar din guldsmed. Se till att tvätta länken noga, smuts sliter på guldet och ger sig exem. Yes och mjuk borste löser det.
De tipset tar jag med mig också! Skönt med folk som kan. :)
 
Topp