• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot Seastar

Thomas Wang

Breitling
Hej,

Kan nogen her fortælle noget om denne Tissot klock, specielt årgang mm.
WP_20141021_12_36_22_Pro 1.jpg
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Om du öppnar klockan och tittar på urverket så finns det ett serienummer som kan användas för att datera klockan. Boettformen är väldigt 70-tal, mer vet jag inte. Kanske någon annan har mer kunskap?
 

Thomas Wang

Breitling
Hej igen,

Besøgte min urmakere i dag og han tog bagpladen, det er et mycket speciel boet.
Det innehåller en Tissot Calibre 2770. Den lille knapp på baksidan er for at man kan justere klockens nøjagtighet +/- tid.
En urmakere kan med en lille skruvmejsel justere klockan.

venlige hilsner
Thomas
 

rogart-63

Patek
Hej igen,

Besøgte min urmakere i dag og han tog bagpladen, det er et mycket speciel boet.
Det innehåller en Tissot Calibre 2770. Den lille knapp på baksidan er for at man kan justere klockens nøjagtighet +/- tid.
En urmakere kan med en lille skruvmejsel justere klockan.

venlige hilsner
Thomas

Tveksam till det .Eftersom det är en Automatic . Går det då att justera gången med en skruv ? .Eller ? .Skitsnygg annars och jag gillar faktiskt bandet även om en länk hade varit snyggare :) Hittade detta nu .http://www.urmakarskolan.com/sv/nyhetssida/?id=150a4c34bc065f
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Om man kollar på Ranfft.de på Tissot 2770 så tillverkades det 1976-79. Och som det stod i artikeln från Urmakarskolan så var tydligen vissa delar i verket av plast.
 

Thomas Wang

Breitling
Tveksam till det .Eftersom det är en Automatic . Går det då att justera gången med en skruv ? .Eller ? .Skitsnygg annars och jag gillar faktiskt bandet även om en länk hade varit snyggare :) Hittade detta nu .http://www.urmakarskolan.com/sv/nyhetssida/?id=150a4c34bc065f


Fandt dette på nettet:
I've seen that plug on a number of different monocoque (is that the right word?) cases in the Tissot Seastar7 and and Sideral ranges from the 70s where you have to access the movement through the crystal and dial. In this case it seems to line up with the advance/retard lever, so presumably for regulating the watch after casing.
 

rogart-63

Patek
Fandt dette på nettet:
I've seen that plug on a number of different monocoque (is that the right word?) cases in the Tissot Seastar7 and and Sideral ranges from the 70s where you have to access the movement through the crystal and dial. In this case it seems to line up with the advance/retard lever, so presumably for regulating the watch after casing.

När du säger det så har jag undrat vad den där pluggen på Tissot sideral boetten gör där . Precis samma som på denna . Kul info .Lär mig nåt idag oxå . Tack Tomas

Sideral boett.
$_57 (2).JPG
 
Topp