Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tissot Seaster - ruskigt fin eller fejk?

Diskussion i 'Vintage' startad av Joshua3, 30 maj 2014.

1. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Denna klocka ser lite "to good to be true" ut i tavlan är den ommålad?
    Är klockan snyggt polerad eller överpolerad enligt er??

Årtal?

[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

2. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

3. Kettil

Kettil Biskop

Med tanke på att den radiella borstningen på baksidan ser ut som ett riktigt köksjobb så är nog tavlan ok…;)

Icaras, Grafton och Joshua3 gillar detta.
  4. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Kan tyvärr ingenting om äldre klockor! Men det var en snygg modell :snaphappy:

5. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Varken eller?

Galaxxy, Icaras, Aquaracer2 och 3 andra gillar detta.
  6. hedbrg

hedbrg Borgare

Aldrig brist på superlativ när joshua startar trådar :D Ytterligare ett "fynd" som du vill skapa intresse för? K&S innan helgen är över?

yonsson och Ariste gillar detta.
  7. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Gött att folk bryr sig om mina " vad är det jag köpt " trådar, de folk (du) inte förstår är att hade jag velat sälja den hade jag gjort det direkt, nu är det kunskapen jag vill åt, det jag tycker är kul är kunskapen om klockan, årtal m.m.

Det är en 1974 tydligen

Pie-Pan dial är det kanske inte men lite "snik-paj-pann" möjligen?

8. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Det jag borde gjort är att starta paketöppningstråd som alla andra för att få utlåtande om en klocka.....

9. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Jättefin modell med snygg tavla! Den är inte fint polerad. På med ett snyggt band så blir det nog bra!

DrSbaitso gillar detta.
  10. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Ser hemmapolerad ut.
    Är den från Indien så skippa.

11. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fina bilder i alla fall.
    /j

12. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Jag säger som de andra - boetten och locket ser väldigt överpolerade ut.
    Jag ställer mig lite frågande till datumhjulet (där siffrorna är anpassade för ett fönster som inte är rektangulärt), och kronan är inte rätt till modellen. Eventuellt är verket också fel (ska vara 784-2?), men det låter jag vara osagt. Tidigt 70-tal skulle jag gissa, men det hade du redan koll på. Jag har inte sett något annat exemplar där lume-prickarna sitter på insidan av markeringarna heller, men det är små skillnader på visare och tavla på många jag sett, så det är svårt att veta vad som är orginal och inte.
    Om det är för bra för att vara sant eller inte beror ju helt på vad du betalade, och vad du var ute efter. En sjysst vardagare, absolut! Men skicket adderar inte till värdet.

rogart-63 och eriksson850 gillar detta.
  13. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Snygg klocka som ser äkta ut .Googlade lite och hittade denna http://www.swissvintagewatches.com/tissseakiss.html .Samma verk och tavla men med en annan krona .Så kronan är utbytt vid nåt tillfälle troligen .Köper den gärna för samma som den andra jag köpte av dig Joshua3 ;) .Överpolerad dock .

DrSbaitso gillar detta.
  14. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

500 pengar betalade jag och den är störigt överpolerad men det funkar som spegel på mornarna :)

Men en bra grej med den är att den funkar det adderar ett extra värde :)

15. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Nä den är från Schweitz, :) men nån indier har säkert polerat den.... Call center mumbai har speciella klockputsar stunder efter arbetsdagarna....

16. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Gaahh, Det börjar dra i sälj tarmen, men Nej, den ska behållas :)

17. hedbrg

hedbrg Borgare

Minuteman, eriksson850, Ernesto och 5 andra gillar detta.
  18. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Alltså, nu får du allt ta och ge dig. Dessutom lägger du upp den för bra mkt mer än vad du köpte den för, det är faktiskt inte min ensak men är du ens intresserad eller bara en enkel nasare?

19. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

klockan är nu borttagen från sälj annons, vill inte sälja den, använder den som sommarklocka istället

Priset grundade jag på denna annons där liknande kostar 1450kr
    http://www.klocksnack.se/threads/vintage-tissot-seastar-automatic-70-tal.24953/

Ber om ursäkt Jokkmokkswe, och jo jag är faktiskt intresserad :) Men nybörjare...

Sen undrar jag vad som är fel med att köpa en klocka, ha frågor om den, få tips och råd, och sen inse att den inte passar in i mitt intresse och sen sälja den?... För mig handlar det mycket om känsla med en klocka, den måste "kännas" rätt på armen, det vet man först efter 4-5 veckor, eller hur?

Nu är den bort plockad i alla fall...

20. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala

Problemet är att du har objekts beskrivningar där du öser på med superlativ och ord du inte behärskar. Att skriva att en 60/70-tals klocka " är opolerad" för att den inte polerades vid senaste servicen har du ju inga som helst belägg för. Att länken går att få "i nyskick" är ju direkt fel. Att kalla en skadad tavla "vintage" är ju ett skämt (hårt patinerad kanske). Och att slänga in Pre-rolex i något som ger mig och många andra tydliga franken-vibbar för att klämma ut en tusenlapp till känns högst oseriöst.

Att du dessutom försöker dölja påpekade fel och känner dig påhoppad/drar tillbaka annonser samt tar bort annonstext när någon påpekar dessa gör inte direkt att du framstår som seriös.

Håll dig till fakta och skriv vad du vet så ska du se att det inte blir några problem.

TomasBc, yonsson och DrSbaitso gillar detta.
  21. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Ok, jo jag fattar läget! En klocksnacksannons förväntas vara grymt genomarbetad osv. jag tänker mig att en annons är just en annons och att frågor m.m. tas i PM och där går man igenom detaljer osv. utifrån de frågor folk har... och i dessa tider av ipad och telefoner så kanske man inte alltid har möjlighet att redigera text och annat på ett bra sätt...

Jag ska skärpa mig och ändra mig... och givetvis ska man inte säga saker som inte stämmer, kommer göra mitt bästa framöver, men många skriver "se bilder för egen bedömning" och just det har jag hållit mig ifrån , även om jag alltid försökt ha bra bilder. för just det orden tycker jag själv som nybörjare inte säger mig nåt, för jag har svårt att bedömma en klockas skick på bilder (även om jag lär mig mer och mer)

Att jag drog tillbaka Tissot klockan är helt enkelt på grund av att jag inte ville bli uthängd just för att först skapa en "är denna klocka fejk" tråd och sen 2 sekunder senare sälja den...

Men min ärliga tanke var just att kolla vad det var för klocka först när man "fyndat" den...och få info om den... Att jag sen valde att sälja den berodde på att jag tyckte den var för liten för min handled ingat annat, men nu behålls den..

Tack för input

22. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.

Inget som helst fel i det .Men som alla skriver att du måste då hålla dig till fakta . Om du lagt upp en fråga och där får reda på att klockan inte är så som den bör ha varit från början Då får man bita i det sura äpplet . Att sedan jämföra den med Daniel B otroligt vackra Tissot Seastar är en overstatement .Men som en hyggligt fin Tissot för rätt peng får du den säkert såld .PS att skriva ut vad du själv betalat är absolut no-no i affärssammanhang .Då gör man inga klipp .:(

23. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Fakta och inga superlativ - check :)

Jo den blå Tissoten var superfin ( ja eller fin) :) Men min funkar som badklocka och det är det den nu används till...

24. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

badklocka

rogart-63 gillar detta.
  25. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    .

DrSbaitso gillar detta.