• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot Seaster - ruskigt fin eller fejk?

  • Trådstartare Deleted member 1154
  • Start datum
D

Deleted member 1154

Guest
Denna klocka ser lite "to good to be true" ut i tavlan är den ommålad?
Är klockan snyggt polerad eller överpolerad enligt er??

Årtal?

 
D

Deleted member 1154

Guest
Aldrig brist på superlativ när joshua startar trådar :D Ytterligare ett "fynd" som du vill skapa intresse för? K&S innan helgen är över?

Gött att folk bryr sig om mina " vad är det jag köpt " trådar, de folk (du) inte förstår är att hade jag velat sälja den hade jag gjort det direkt, nu är det kunskapen jag vill åt, det jag tycker är kul är kunskapen om klockan, årtal m.m.

Det är en 1974 tydligen

Pie-Pan dial är det kanske inte men lite "snik-paj-pann" möjligen?
 
D

Deleted member 1154

Guest
Det jag borde gjort är att starta paketöppningstråd som alla andra för att få utlåtande om en klocka.....
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jättefin modell med snygg tavla! Den är inte fint polerad. På med ett snyggt band så blir det nog bra!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag säger som de andra - boetten och locket ser väldigt överpolerade ut.
Jag ställer mig lite frågande till datumhjulet (där siffrorna är anpassade för ett fönster som inte är rektangulärt), och kronan är inte rätt till modellen. Eventuellt är verket också fel (ska vara 784-2?), men det låter jag vara osagt. Tidigt 70-tal skulle jag gissa, men det hade du redan koll på. Jag har inte sett något annat exemplar där lume-prickarna sitter på insidan av markeringarna heller, men det är små skillnader på visare och tavla på många jag sett, så det är svårt att veta vad som är orginal och inte.
Om det är för bra för att vara sant eller inte beror ju helt på vad du betalade, och vad du var ute efter. En sjysst vardagare, absolut! Men skicket adderar inte till värdet.
 
D

Deleted member 1154

Guest
500 pengar betalade jag och den är störigt överpolerad men det funkar som spegel på mornarna :)

Men en bra grej med den är att den funkar det adderar ett extra värde :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Gaahh, Det börjar dra i sälj tarmen, men Nej, den ska behållas :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
klockan är nu borttagen från sälj annons, vill inte sälja den, använder den som sommarklocka istället

Priset grundade jag på denna annons där liknande kostar 1450kr
http://www.klocksnack.se/threads/vintage-tissot-seastar-automatic-70-tal.24953/

Ber om ursäkt Jokkmokkswe, och jo jag är faktiskt intresserad :) Men nybörjare...


Sen undrar jag vad som är fel med att köpa en klocka, ha frågor om den, få tips och råd, och sen inse att den inte passar in i mitt intresse och sen sälja den?... För mig handlar det mycket om känsla med en klocka, den måste "kännas" rätt på armen, det vet man först efter 4-5 veckor, eller hur?

Nu är den bort plockad i alla fall...
 

F-L-P

Panerai
klockan är nu borttagen från sälj annons, vill inte sälja den, använder den som sommarklocka istället

Priset grundade jag på denna annons där liknande kostar 1450kr
http://www.klocksnack.se/threads/vintage-tissot-seastar-automatic-70-tal.24953/

Ber om ursäkt Jokkmokkswe, och jo jag är faktiskt intresserad :) Men nybörjare...


Sen undrar jag vad som är fel med att köpa en klocka, ha frågor om den, få tips och råd, och sen inse att den inte passar in i mitt intresse och sen sälja den?... För mig handlar det mycket om känsla med en klocka, den måste "kännas" rätt på armen, det vet man först efter 4-5 veckor, eller hur?

Nu är den bort plockad i alla fall...


Problemet är att du har objekts beskrivningar där du öser på med superlativ och ord du inte behärskar. Att skriva att en 60/70-tals klocka " är opolerad" för att den inte polerades vid senaste servicen har du ju inga som helst belägg för. Att länken går att få "i nyskick" är ju direkt fel. Att kalla en skadad tavla "vintage" är ju ett skämt (hårt patinerad kanske). Och att slänga in Pre-rolex i något som ger mig och många andra tydliga franken-vibbar för att klämma ut en tusenlapp till känns högst oseriöst.

Att du dessutom försöker dölja påpekade fel och känner dig påhoppad/drar tillbaka annonser samt tar bort annonstext när någon påpekar dessa gör inte direkt att du framstår som seriös.

Håll dig till fakta och skriv vad du vet så ska du se att det inte blir några problem.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Ok, jo jag fattar läget! En klocksnacksannons förväntas vara grymt genomarbetad osv. jag tänker mig att en annons är just en annons och att frågor m.m. tas i PM och där går man igenom detaljer osv. utifrån de frågor folk har... och i dessa tider av ipad och telefoner så kanske man inte alltid har möjlighet att redigera text och annat på ett bra sätt...

Jag ska skärpa mig och ändra mig... och givetvis ska man inte säga saker som inte stämmer, kommer göra mitt bästa framöver, men många skriver "se bilder för egen bedömning" och just det har jag hållit mig ifrån , även om jag alltid försökt ha bra bilder. för just det orden tycker jag själv som nybörjare inte säger mig nåt, för jag har svårt att bedömma en klockas skick på bilder (även om jag lär mig mer och mer)

Att jag drog tillbaka Tissot klockan är helt enkelt på grund av att jag inte ville bli uthängd just för att först skapa en "är denna klocka fejk" tråd och sen 2 sekunder senare sälja den...

Men min ärliga tanke var just att kolla vad det var för klocka först när man "fyndat" den...och få info om den... Att jag sen valde att sälja den berodde på att jag tyckte den var för liten för min handled ingat annat, men nu behålls den..

Tack för input
 

rogart-63

Patek
klockan är nu borttagen från sälj annons, vill inte sälja den, använder den soBer om ursäkt Jokkmokkswe, och jo jag är faktiskt intresserad :) Men nybörjare...
Sen undrar jag vad som är fel med att köpa en klocka, ha frågor om den, få tips och råd, och sen inse att den inte passar in i mitt intresse och sen sälja den?... För mig handlar det mycket om känsla med en klocka, den måste "kännas" rätt på armen, det vet man först efter 4-5 veckor, eller hur?
Nu är den bort plockad i alla fall...


Inget som helst fel i det .Men som alla skriver att du måste då hålla dig till fakta . Om du lagt upp en fråga och där får reda på att klockan inte är så som den bör ha varit från början Då får man bita i det sura äpplet . Att sedan jämföra den med Daniel B otroligt vackra Tissot Seastar är en overstatement .Men som en hyggligt fin Tissot för rätt peng får du den säkert såld .PS att skriva ut vad du själv betalat är absolut no-no i affärssammanhang .Då gör man inga klipp .:(
 
D

Deleted member 1154

Guest
Fakta och inga superlativ - check :)

Jo den blå Tissoten var superfin ( ja eller fin) :) Men min funkar som badklocka och det är det den nu används till...
 
Topp