Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tissot Sideral Automatic S

Diskussion i 'Vintage' startad av Anders Forsberg, 26 april 2015.

1. Anders Forsberg
    Trådstartare

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Förstår att detta inte är världens vanligaste klocka (den har dock nämnts här vid tillfälle, så förhoppningsvis kan någon hjälpa till att ge mig svar). Vet heller inte varför jag köpte den - bortsett från att jag brukar gillar lite udda prylar.
    Boett i glasfiber kvalificerar sig onekligen som en sådan. Udda pryl alltså!

Hur som helst...

Ny på klockor överlag, och automatare specifikt, så har det kommit upp en del frågor...

Tänkte köpa nytt armband till klockan (se tidigare tråd), då det medföljande otroligt generiska, svarta, läderarmbandet var väl tråkigt.
    Greppar dock inte riktigt hur brett det är. Eller jo - mäter jag så är det 17mm. Vill bara försäkra mig om att så är fallet. Många säljare på bukten (och Singular Straps, för all del) har storlekarna 16, 18, 20, 22, 24mm.
    Är det som med boetten, att 17mm är något av en udda fågel?

Nästa fråga på armbandet - Hur får man av det? ...när jag nu lyckats köpa ett som borde passa i bredd, alltså.

Tänkte försöka göra lite rengöring av boetten, samt eventuellt slipa ner den lite för att (förhoppningsvis?) få tillbaka den ursprungliga gråa tonen, istället för nuvarande gröna.
    ...men hur får man bort verket? Det är ju inte direkt så att man går in från baksidan - denna är ju helgjuten.
    Likaså kronan - hur får man av denna? Den är inte ursprunglig (saknar "T") och måste därför bytas ut. Efterfrågar jag originallook på mina bilar, så får jag göra detsamma på mina klockor! ;)

Gångreserv...
    Jag inser att detta är en klocka från sjuttiotalet som jag ropade in för, mer eller mindre, kaffepengar. Jag vill dock ändå ha funktion på klockan.
    Dagtid, förutsatt att jag rör mig lite grann och inte bara sitter datorn, så lirar nog tiden med verkligheten rätt hyfsat, men när den får vila över natten så sackar den 15-20 minuter.
    Akut behov av service?

IMG_3014.JPG

IMG_3015.JPG

IMG_3016.JPG

Mforce, Pictor, Icaras och 1 annan gillar detta.
  2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Hej Anders!

Kul udda klocka, jag har en Sideral själv.

För att svara på dina frågor, sackar klockan 15 min på en natt så är den definitivt i stort behov av service. Urverket når du genom framsidan genom att först ta av bezeln, sedan använda en visaravdragare för att ta bort kronan (delad krona). På min klockan fungerar bezeln som en kombinerad glasring för att hålla fast glaset, så när den är borta är det bara att lyfta ut glas och tavla från framsidan.

Inte den enklaste klocka direkt och om du inte har skruvat förut tycker jag du ska lämna in den till en urmakare för service. McGyver är för övrigt väldigt bra på Tissots cal 2481 som sitter i dem där. Jag skulle för övrigt starkt avråda från att slipa boetten, tror inte det kommer bli bra alls. Testa istället med att borsta den med en tandborste och lite Yes (när urverket och tavlan är demonterad) Sedan tror jag att klockan ska ha 18mm band/länk.

Här är en tråd jag skapat med min sideral.

http://klocksnack.se/threads/laga-boett-med-plastic-padding.23422/#post-478472

rogart-63, Mforce och LongCon gillar detta.
  3. Anders Forsberg
    Trådstartare

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Just the man I was hoping for! ;)
    Har sett din tråd tidigare, men ville inte gå in och kontaminera den, utan skapade en egen.

Kommer inte ge mig på att skruva själv.
    Jag är för all del van vid att hantera små saker, men jag tänkte försöka undvika att döda klockan (och således också de nyfunna intresset) det första jag gör!
    Ehh... Ja alltså, "Hantera små saker" - Jag byggde mycket med modeller när jag var liten. Inget annat! ;)

Tänker givetvis börja försiktigt med Yes, precis som du säger. Tänker att det förmodligen inte biter tillräckligt bra.
    Tror du verkligen inte att man kan gå på med ett fint, fint (typ 4000/2000) slippapper för att sedan lägga på någon tunn lack avsedd för glasfiber för att försegla?
    ...Men som sagt, börjar med diskmedel och tandborste!

Igår betedde den sig för övrigt lite märkligt. Mellan typ 20-23 så hade den tappat redan nämnda kvart.
    Suttit relativt still och tittat på teve, så om verket inte är hundra kanske det inte är konstigt i sig? Men när jag sedan knäppte av klockan och lade i nattduksbordet så gick den hela natten utan att tappa ytterligare.
    Den är således rätt konsekvent med sin kvart - men inte fullt så konsekvent i när den sackar. Hrm...

4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Jag skulle som sagt helt avråda från att slipa. Dels då det är riktigt svårt att få ett bra resultat, men även för att jag tycker om att klockan inte ser helt ny ut. Plast/glasfiber/bakelit som börjar bli solbklekt och ändra färg ökar karaktären på klockan. Om du vill ha en ny klocka så hade du ju köpt en ny ;) Självklart ska den dock inte vara smutsig.

Har du testat att vrida upp uppdragsfjädern helt manuellt med kronan, kanske den inte blir riktigt uppdragen av rotorn. Oavsett låter det som att klockan är i ett direkt behov av service.

Anders Forsberg gillar detta.
  5. Anders Forsberg
    Trådstartare

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Alright, du har (kanske) fått mig att se ljuset. Låter eventuellt bli slippappret!

Provade att dra upp manuellt, och då håller den hela natten. Har ändå dragit iväg ett mejl till MacGyver och efterfrågat service.

Måste ta tag i det där med band dock. Ser riktigt tråkigt ut som det är nu!

eriksson850 gillar detta.
  6. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Att den tappar tid på kvällen beror troligtvis på att den då förbereder datumbyte. Det går klockan att gå lite trögare, eftersom den även behöver driva datummekanismen. Om den då redan går dåligt innan (låg amplitud) så kan det få klockan att sacka under tiden innan datumet slår över.

I övrigt är det en indikation, som eriksson850 säger, på servicebehov.

Anders Forsberg gillar detta.
  7. Anders Forsberg
    Trådstartare

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö

Aha... Så kan det så klart vara!
    Service beställd som sagt. Så vi får väl se hur den lirar efter det.

På tal om någonting heeeelt annat - Hur "länkar" man till andra users?
    ...på samma sätt som Minuteman precis gjorde till eriksson850, alltså.

8. Minuteman

Minuteman Friends of KS

@ följt av användarnamnet.

9. Anders Forsberg
    Trådstartare

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Thank you!

Imponerande snabbt svarat dessutom! ;)

Minuteman gillar detta.
  10. Anders Forsberg
    Trådstartare

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    För uppdaterings skull...

Jag gjorde manuella uppdragningar under ett par nätter i följd, enligt förslag från eriksson850. Sedan dess har jag dock inte gjort någonting särskilt, vid sidan om att bära den under dagarna, och det verkar som om den "tar sig".
    De senaste dagarna så har den inte tappat mer än kanske en minut eller så (vilket iofs fortfarande är så pass mycket att det stör) per dygn.
    Finns det någon rimlighet i att den blir bättre med tiden (pun intended)?
    Vet att min sommarbil brukar gå lite knackigt när man först startar upp den under våren, men att den tar sig under säsongen. Tänker att det kanske kan vara lite samma sak här?