• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot Speedmaster?

Andreas_v_H

Breitling
Hej alla,

Hoppade till när jag såg denna på Chrono24. Någon som vet... varför den finns? :shock:

http://www.chrono24.se/tissot/chron...ot/index.htm&watchCategories=301&watchTypes=U

Är det inte lite konstigt att ha ett 321-urverk och hela Omega-köret, och sedan stämpla på "Tissot" ovanpå? Bakvänd franken, på något sätt. Verkar ju vara gammal också (patinerad, gulnad lysmassa, söndersliten bezel, etc). Detta kanske är vardagsmat, men jag hade i alla fall aldrig sett det förut.

Någon som vet storyn bakom en sådan här klocka?

/ Andreas
 
V

Viggen

Guest
Här är lite info som jag hittade.

Gemini space pursuit program is the connection level of the Apollo space program that following the Mercury space program involving tissot watches. At the twelve constellations 3rd Palace, Gemini constellation consists of two stars Caster and Pollux, the name while using ship can carry only a couple of astronauts of the spaceship. The testing process for this plan include: two astronauts and also spacecraft equipment launched into area, through the long voyage to find the spacecraft re-entry and landing in the pre-selected landing site, the best way to these two tasks of the future moon trip is very important. Set sail on June Several, 1965 Gemini 4 Gemini in the second airline flight of astronauts to perform tasks, the mission lasted 4 days 1 hours 56 minutes 12 seconds, that your astronauts is the first extravehicular activity test.


A year later, Tissot reaffirmed their astronauts. NASA astronaut Edward H. White, did wear the tissot usa Speedmaster watches to visit the space. Tissot also as soon as March 1, 1965 by NASA confirm the designated chronograph from the task for all astronauts. Behind the glory, it proves an unparalleled fact to everyone - the entire year, While only chronograph in extreme environments passed the strict test of the U.S. Space Agency. The same month, the Tissot Speedmaster was first official use within the Gemini 3 space mission. Speedmaster introduced nearly half a century, recognized as the designation of space missions by NASA today.


Om klockan är äkta däremot kan jag inte svara på. :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Låter som rent nonsensbabbel, källa?

Lemania sålde sina 2310 till flera tillverkare omega patek tissot (tydligen).

Alla omega 321 är gula el röda (speedm.) och tydligt märkta.

Detta tissot/lemania-verk är antagligen tidigare än 62 (baserat på regulatorns form)

Notera också swiss made (utan t) indikerar pre-tritium, dvs thereabouts också.

Boetten är också annorlunda än Speedmaster.

Helt koscher tissot krono från tidigt 60 skulle jag gissa, Kul fynd!!!
 
V

Viggen

Guest
NiklasArvid skrev:
Låter som rent nonsensbabbel, källa?

Lemania sålde sina 2310 till flera tillverkare omega patek tissot (tydligen).

Alla omega 321 är gula el röda (speedm.) och tydligt märkta.

Detta tissot/lemania-verk är antagligen tidigare än 62 (baserat på regulatorns form)

Notera också swiss made (utan t) indikerar pre-tritium, dvs thereabouts också.

Boetten är också annorlunda än Speedmaster.

Helt koscher tissot krono från tidigt 60 skulle jag gissa, Kul fynd!!!

Källa: http://www.cheaptissot.com
Bara att bläddra under deras Blog där nyheter och info kan hittas.
Tydligen har Tissot släppt en modell för att hedra minnet av det tidiga rymdprg, så det skall finnas en nyare modell från 2006.

Tror att denna info får det att svida i ögonen på en del som anser sig vara experter. ;) :mrgreen:
 
V

Viggen

Guest
NiklasArvid skrev:
Hehe, vilket uselt skämt den bloggen var... :)

Jag har ingen aning, im no expert. Vare sig det handlar om bloggar eller klockor. Det var den enda infon som gick att hitta om Tissot Speedmaster. Det iofs borde säga en hel del. Trots allt var det kul att läsa. :D

Jag hoppas att någon kan ge en mer komplett historia om just denna modell. Jag har ju som tidigare nämnt, inget emot Tissot och gillar deras klockor. :)
 
C

China

Guest
NiklasArvid skrev:
Hehe, vilket uselt skämt den bloggen var... :)

Jag tycker det är ganska uppenbart att det handlar om försäljning av piratkopior. En komisk aspekt är påståendet att Tissot driver sidan, och deras s.k. kvalitetskontroll. Jag visste inte att Tissot behövde kontrollera sin egen produktion så att inga kopior slinker in. :lol:

Quality Control
Our Quality Control team ensures that nothing gets put in stock which is not of 100% authenticity. We inspect all incoming goods before they are put on the warehouse shelves.

Jag skulle tippa att de här skojarna sitter och trycker på någon bakgård i Kina, Malaysia eller Thailand.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Re: Tissot Lemania kronograf

bloggen var ju uppenbart en kines/maskin som google-translateat lite texter om omega och kört CTRL-H replace med "Tissot"... tex referensen till 2005 års jubileum Gemini, man behöver inte va nån expert på källkritik för att haja att texterna bara var skit ägnat att ge lite volym åt siten... :evil:

jag kan berätta vad jag tror, det finns ingen tissot speedmaster, modellen på Chrono24 är en Tissot kronograf med Lemania 2310 som bas, säg från 1962, visst var den något lik en Omega Speedmaster men det finns det ganska många som är se tex nedan Rodania Geometer med Val.72.

Tissot, Omega och Lemania var alla vid tiden medlemmar av SSIH (societe suisse pour l’industrie horlogere) och samarbetade om en del klockor, finns superfina Tissot som ser ut som seamaster-kronografer från mitten av 50!
här tex
http://www.vintagewatch.ca/?p=771
också med 2310 som bas, det verket startade som lemania 27 chro c12, börja läs här:
http://chronomaddox.com/moonwatch_cal_background.html

jag gissar att modellen på Chrono24 inte sålde skitbra, vid tiden hade speedmastern funnits i 5 år och var redan en framgång, Tissoten med samma verk var antagligen inte tillräckligt mycket billigare för att attrahera köpare, thats all...

Mycket koolare Rodania Val.72 :D
Picture204740_zps9029f063.jpg
 
V

Viggen

Guest
Tack Nicklas för den infon! Alltid uppskattat när man får riktig information från någon som vet och är pålitlig. :)
 
Topp