• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot Super T-12 Automatic

Ariste

Audemars
2-Faktor
Fick hem en rejäl dykare för några veckor sedan som jag nu tänkte dela med mig av.

Har sett den från och till genom åren och alltid gillat boettformen och de dubbla kronorna. Jag har varit nära att slå till på en från K&S men aldrig fått tummen ur, tror fortfarande Kettil har en ute om någon blir sugen.

Referensen är troligtvis 44594, har hittat en katalog där bland annat en Tissot Super T-12 Automatic med datum finns med, se bild nedan. Min har borstad boett och originallänk från Guy Freres. I katalogen ser boetten borstad ut och jag vet inte om det var så de levererades från fabrik, har sett mest polerade när jag kollat runt. Kalibern i min är gissningsvis 794 med datum och dag, de tillverkades mellan 68-72 så däromkring är den från. Ranfft vet mer om kalibern: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Tissot_794

Den har väldigt tydlig tavla och klarade ner till 200 meter när den såldes, gillar den inre bezeln och de dubbla kronorna. Den mäter 43mm men sitter förvånansvärt tight och skönt på handleden.

Denna Tissot kom med inner- och ytterbox, garantipapper, tag och instruktion. Jag blev förbluffad över skicket när den anlände, den ser oanvänd ut och jag känner mig inte helt avslappnad att bära den. Den är nog i lite för fint skick för min smak, visst är den gammal men den har inte den charm som en använd klocka får. Den får stanna ett tag till så får vi se hur vi klickar.

Ha det fint och hoppas ni njuter av bilderna!

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vilket härligt sett! Tidsmaskin minst sagt. Alltid gillat modellen men aldrig köpt. Bara indexen är ju värda ett eget inlägg. Och vilket skick den är i, underbart!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Grattis, kul klocka! Lite ovanligt med fullset när det inte kommer från de lyxigare märkena! :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Oj vilket ex!! Grattis! Och med day/date! Min har ett Tissot 2481 verk (samma som Omegas 1481) med datum endast (som på din första bild från foldern). Även om det förekommit ett par på forumet på sistone så lär de vara väldigt rara. Engelsmannen som renoverat mitt ex påstod att det var den första han sett IRL (fan vet) Så jag kan tänka mig att ditt ex är riktigt exklusivt! Jag får väl behålla min så att vi kan ha en superexklusiv T-12 gtg :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vilket pjäs Ariste!

Kul med box och papper!

Grattis!
Grattis! Grymt djup i tavlan! Ser ju ut att vara i fantastiskt fint skick, med allt lulllull också!
Vilket härligt sett! Tidsmaskin minst sagt. Alltid gillat modellen men aldrig köpt. Bara indexen är ju värda ett eget inlägg. Och vilket skick den är i, underbart!
Grattis, kul klocka! Lite ovanligt med fullset när det inte kommer från de lyxigare märkena! :)
Oj vilket ex!! Grattis! Och med day/date! Min har ett Tissot 2481 verk (samma som Omegas 1481) med datum endast (som på din första bild från foldern). Även om det förekommit ett par på forumet på sistone så lär de vara väldigt rara. Engelsmannen som renoverat mitt ex påstod att det var den första han sett IRL (fan vet) Så jag kan tänka mig att ditt ex är riktigt exklusivt! Jag får väl behålla min så att vi kan ha en superexklusiv T-12 gtg :)
Behåll din så kör vi en gtg med T-12-tema...:)
Grattis, riktigt fulsnygg rackare! Jäkligt kul med box och papper. Nice catch!
Riktigt cool feting. Grattis till en fantastisk pjäs i sjukt fint skick.
Oj den var häftig! Fulsnygg är väl ordet man söker rent spontant :D
Nu vet man var Ikepod hämtat inspiration i från :)
Komplett! Väldigt skoj och en intressant klocka :)
Galet fint skick och kul med allt medföljande!
Tack alla, fulsnygg är en passande beskrivning på denna pjäs. Kul med skicket och "fullsetet" men jag föredrar klockor som "levt livet". Boetten är underbar och får mig osökt att tänka på den klocka jag ångrat mest att jag sålde, JLC Memovox "Snowdrop" E877:

IMG_5589.jpg


Frågan är vilken tillverkare som var först ut med denna boettform och look, borstad finish och dubbla kronor - kanske någon på KS har koll?

Jag fascineras av hur någon lyckats behålla klockan så intakt och med allt som följde med.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tjusigt!

Är detsamma boett på denna som på den noname-vintage som legat ute på köp/sälj ett tag?
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Ja det är samma modell vad jag kan se. Det är ett bra tag sedan jag kollade in den men min slutsats var då att den inte hade EPSA konstruktion. Jag antar att du gör ditt antagande utifrån dykar symbolen på insidan av boettlocket på bild. Jag har tyvärr ingen möjlighet att kolla f n då den ligger i bankfack m a a att vår ordinarie bostad är under renovering. Den har f ö ett annat verk än det tissot cal 784-2 som omnämns (tissot cal 2481 med datum set via "good old in and out" ) så jag bör kolla upp det här när jag får tillfälle...
Edit: Hade en bild i photobucket
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja det är samma modell vad jag kan se. Det är ett bra tag sedan jag kollade in den men min slutsats var då att den inte hade EPSA konstruktion. Jag antar att du gör ditt antagande utifrån dykar symbolen på insidan av boettlocket på bild. Jag har tyvärr ingen möjlighet att kolla f n då den ligger i bankfack m a a att vår ordinarie bostad är under renovering. Den har f ö ett annat verk än det tissot cal 784-2 som omnämns (tissot cal 2481 med datum set via "good old in and out" ) så jag bör kolla upp det här när jag får tillfälle...
Edit: Hade en bild i photobucket

Nu pratade jag iofs om Ariste s Tissot. Din har en annan boett, iofs lite underligt om inte den också var tillverkad av EPSA men allt kan hända.
 
Topp