Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tissot vs Longines

Diskussion i 'Diskussion' startad av Arsius11, 9 maj 2016.

Taggar:
?

Tissot vs Longines

1. Tissot

18 röst(er)
    14,4%
  2. Longines

107 röst(er)
    85,6%
  1. Arsius11
    Trådstartare

Arsius11 Bonde

Från:
    Gbg
    Osäker på om detta diskuterats tidigare, men är ganska säker på att det har gjorts någonstans.

Utan att gå in djupare än nödvändigt tror jag de flesta i vart fall känner till att många Schweiziska märken idag ägs av Swatch Group, däribland de två nämnda märkena. Det känns lite som att man valt ut vissa märken och sedan ändrat om "status" på dessa, tänker bl.a. på hur Omega "ökat" i rang och hur två, mig veterligen historiskt jämbördes klocktillverkare numera huserar i olika statuskategorier, där Longines tillhör en högre rang än Tissot.

Så nu står jag och väger, mellan dessa två märken. Har en obotlig förkärlek till Tissots klockor, tycker de är underbara, men vill samtidigt ha något som inte man höjer ögonbrynen av fel anledning för. Så vad tror ni, Tissot eller Longines?

2. Brunleif

Brunleif Stadsbo

För mig personligen känns inte Longines som ett märke jag lägger i ett speciellt mycket högre segment än Tissot.
    Det känns lite samma lika. Så om det är i status syfte du funderar på en Longines så tror jag att du tänker fel. Dvs. köp Tissot om de ligger dig närmst om hjärtat

Arsius11 gillar detta.
  3. Model_Citizen

Model_Citizen Stadsbo

Frågar du mig så är båda lika bra. Innehållet är väl jämförbart så kör på Tissot om du gillar deras design bäst.

4. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Idag spelar inte Longines och Tissot i samma liga, högre nivå på finishering samt fler komplikationer och högre nivå på verken hos Longines.

TiE, Aquaracer2, Andyrew och 13 andra gillar detta.
  5. Thunberg

Thunberg Torpare

Longines all the way.

6. Mattias Söderberg

Mattias Söderberg Friends of KS

Från:
    Östergötland
    Bild på vilka modeller du överväger så blir det ju lättare? Märke mot märke tar jag Longines alla dagar i veckan.

Arsius11 gillar detta.
  7. FrankyFourFingers

FrankyFourFingers Präst

Från:
    Marseille
    Longines står högre generellt men kör på Tissot om du gillar de bättre!

Arsius11 gillar detta.
  8. Arsius11
    Trådstartare

Arsius11 Bonde

Från:
    Gbg
    Står och väger mellan Tissot Le Locle COSC, T006.408.36.057.00
    image_6926.jpg
    tissot-t-classic-le-locle-chronometer-watch.jpg

Och Longines Master Collection, L26284783

l2.628.4.78.3_3.jpg

Fullt medveten om att Longinesmodellen kostar typ det dubbla. Frågan är bara om den är värd det? Lägg på någon 1000-lapp så har du en bra Omega.

Richispice gillar detta.
  9. Brunleif

Brunleif Stadsbo

Imo vansinne att köpa en för mig mindre estetiskt tilltalande klocka för dubbla priset.

Arsius11 gillar detta.
  10. JackSparrow

JackSparrow Torpare

Longines helt klart om det står mellan dom modellerna ;)

11. Mr.Sund

Mr.Sund Stadsbo

BarbaBaba, DrDre, Arsius11 och 1 annan gillar detta.
  12. Arsius11
    Trådstartare

Arsius11 Bonde

Från:
    Gbg
  13. Mattias Söderberg

Mattias Söderberg Friends of KS

Från:
    Östergötland
    Släng på dom tusingarna då och köp en Omega. Enkelt beslut om du kan skjuta till dom pengarna. :rolleyes:

14. Nicbex

Nicbex Biskop

Tissot betraktar jag som ett budgetmärke av bättre slag. Snäppet ovanför är t.ex. Certina och Hamilton. Snäppet ovanför dem är Longines.

Omega Man gillar detta.
  15. M.U

M.U Biskop

Longines alla dagar i veckan! Känns som de ligger snäppet före i typ allt när det gäller Tissot..

16. Brodeur

Brodeur Bonde

Tissot, Longines och Omega är tydligt åtskilda positioneringsmässigt.
    Longines har synbart högre finish mm på sina klockor än tissot. Därav en stor prisskilland.

17. Wiliamo

Wiliamo Präst

Jag säger Longines rent generellt. Som nämnts tidigare i tråden är de kvalitétsmässigt över Tissot, men du får ju även betala därefter. :)

18. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Nu var det bara sju företag med och ingen av de större husen.

19. NickL

NickL Stadsbo

Tycker också att Longines faller in ovanför Tissot. Deras Heritage och Master serier innehåller många trevliga klockor.

20. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Tissot är ju helt klart bang for the buck, men longines har bättre verk (speciellt på kronograferna med column wheel, som också känns prisvärda).
    Hur och vad som skiljer mellan verken på vanliga automatverk med 2824-2, vet jag inte. Dock känns det som att det kanske inte skiljer lika mycket där?

21. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    I just detta fallet skulle jag valt Longines enbart pga utseendet. Tissot har kanske bättre/mer genomarbetade modeller i högre prissegment, men om detta vet jag inget.

Arsius11 gillar detta.
  22. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Oavsett rang och vad som höjer ögonbryn eller inte tycker jag det är synd att du låter andra faktorer än det du själv gillar styra ditt val. Känner du för Tissot så kör på Tissot. Båda är bra och har stolta traditioner och ev skillnader idag handlar mest om marknadsföring.

BarbaBaba och Arsius11 gillar detta.
  23. Airman

Airman Präst

Longines utan tvekan om det gäller nyare klockor. Om du sagt vintage är valet inte lika enkelt.
    Tissot-SeaStar-1957-004.jpg

DrDre och JMolin gillar detta.
  24. Gurgel

Gurgel Stadsbo

Är väl bara att ta den du tycker är snyggast?

Arsius11 gillar detta.
  25. Brodeur

Brodeur Bonde

Som med alla klockor är det utseendet som skiljer mest.Personligen gillar jag båda märkena skarpt. Skiljer mycket från modell till modell Dessutom. Av det två du tar fram hade jag föredragit tissoten.

Problemet med tissot är att de är så prisvärda så om man inte kontrollerar sig är det lätt att köpa på sig en 2-3 st

Arsius11 gillar detta.
  26. Arsius11
    Trådstartare

Arsius11 Bonde

Från:
    Gbg
    Helt klart dagens visdomsord. Samtidigt vet jag inte om det är en komplimang att i klockkretsar vara känd som Tissot-snubben? :confused:

27. Arsius11
    Trådstartare

Arsius11 Bonde

Från:
    Gbg
    Egentligen ja, men är ju mer "komplicerat" än så :dead:

28. GENERAL

GENERAL Bonde

skulle säga att certina ligger i samma klass som tissot.

Arsius11 gillar detta.
  29. Arsius11
    Trådstartare

Arsius11 Bonde

Från:
    Gbg
    Håller med, även om jag personligen rankar dem något lägre

Michael. och GENERAL gillar detta.
  30. Gurgel

Gurgel Stadsbo

Ok, hur då menar du?

Mårtenssons ur Brookfield