• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot vs Longines

Tissot vs Longines

  • Tissot

    Röster: 21 15.2%
  • Longines

    Röster: 117 84.8%

  • Totala väljare
    138

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Osäker på om detta diskuterats tidigare, men är ganska säker på att det har gjorts någonstans.

Utan att gå in djupare än nödvändigt tror jag de flesta i vart fall känner till att många Schweiziska märken idag ägs av Swatch Group, däribland de två nämnda märkena. Det känns lite som att man valt ut vissa märken och sedan ändrat om "status" på dessa, tänker bl.a. på hur Omega "ökat" i rang och hur två, mig veterligen historiskt jämbördes klocktillverkare numera huserar i olika statuskategorier, där Longines tillhör en högre rang än Tissot.

Så nu står jag och väger, mellan dessa två märken. Har en obotlig förkärlek till Tissots klockor, tycker de är underbara, men vill samtidigt ha något som inte man höjer ögonbrynen av fel anledning för. Så vad tror ni, Tissot eller Longines?
 

Brunleif

Panerai
För mig personligen känns inte Longines som ett märke jag lägger i ett speciellt mycket högre segment än Tissot.
Det känns lite samma lika. Så om det är i status syfte du funderar på en Longines så tror jag att du tänker fel. Dvs. köp Tissot om de ligger dig närmst om hjärtat
 
Frågar du mig så är båda lika bra. Innehållet är väl jämförbart så kör på Tissot om du gillar deras design bäst.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Osäker på om detta diskuterats tidigare, men är ganska säker på att det har gjorts någonstans.

Utan att gå in djupare än nödvändigt tror jag de flesta i vart fall känner till att många Schweiziska märken idag ägs av Swatch Group, däribland de två nämnda märkena. Det känns lite som att man valt ut vissa märken och sedan ändrat om "status" på dessa, tänker bl.a. på hur Omega "ökat" i rang och hur två, mig veterligen historiskt jämbördes klocktillverkare numera huserar i olika statuskategorier, där Longines tillhör en högre rang än Tissot.

Så nu står jag och väger, mellan dessa två märken. Har en obotlig förkärlek till Tissots klockor, tycker de är underbara, men vill samtidigt ha något som inte man höjer ögonbrynen av fel anledning för. Så vad tror ni, Tissot eller Longines?

Idag spelar inte Longines och Tissot i samma liga, högre nivå på finishering samt fler komplikationer och högre nivå på verken hos Longines.
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Bild på vilka modeller du överväger så blir det ju lättare? Märke mot märke tar jag Longines alla dagar i veckan.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Bild på vilka modeller du överväger så blir det ju lättare? Märke mot märke tar jag Longines alla dagar i veckan.
Står och väger mellan Tissot Le Locle COSC, T006.408.36.057.00
image_6926.jpg

tissot-t-classic-le-locle-chronometer-watch.jpg


Och Longines Master Collection, L26284783

l2.628.4.78.3_3.jpg



Fullt medveten om att Longinesmodellen kostar typ det dubbla. Frågan är bara om den är värd det? Lägg på någon 1000-lapp så har du en bra Omega.
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Står och väger mellan Tissot Le Locle COSC, T006.408.36.057.00
image_6926.jpg

tissot-t-classic-le-locle-chronometer-watch.jpg


Och Longines Master Collection, L26284783

l2.628.4.78.3_3.jpg



Fullt medveten om att Longinesmodellen kostar typ det dubbla. Frågan är bara om den är värd det? Lägg på någon 1000-lapp så har du en bra Omega.

Släng på dom tusingarna då och köp en Omega. Enkelt beslut om du kan skjuta till dom pengarna. :rolleyes:
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Tissot betraktar jag som ett budgetmärke av bättre slag. Snäppet ovanför är t.ex. Certina och Hamilton. Snäppet ovanför dem är Longines.
 

M.U

Rolex
Longines alla dagar i veckan! Känns som de ligger snäppet före i typ allt när det gäller Tissot..
 

Brodeur

Omega
Tissot, Longines och Omega är tydligt åtskilda positioneringsmässigt.
Longines har synbart högre finish mm på sina klockor än tissot. Därav en stor prisskilland.
 

Wiliamo

Panerai
Jag säger Longines rent generellt. Som nämnts tidigare i tråden är de kvalitétsmässigt över Tissot, men du får ju även betala därefter. :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Tycker också att Longines faller in ovanför Tissot. Deras Heritage och Master serier innehåller många trevliga klockor.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tissot är ju helt klart bang for the buck, men longines har bättre verk (speciellt på kronograferna med column wheel, som också känns prisvärda).
Hur och vad som skiljer mellan verken på vanliga automatverk med 2824-2, vet jag inte. Dock känns det som att det kanske inte skiljer lika mycket där?
 
Står och väger mellan Tissot Le Locle COSC, T006.408.36.057.00
image_6926.jpg

tissot-t-classic-le-locle-chronometer-watch.jpg


Och Longines Master Collection, L26284783

l2.628.4.78.3_3.jpg



Fullt medveten om att Longinesmodellen kostar typ det dubbla. Frågan är bara om den är värd det? Lägg på någon 1000-lapp så har du en bra Omega.

I just detta fallet skulle jag valt Longines enbart pga utseendet. Tissot har kanske bättre/mer genomarbetade modeller i högre prissegment, men om detta vet jag inget.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Osäker på om detta diskuterats tidigare, men är ganska säker på att det har gjorts någonstans.

Utan att gå in djupare än nödvändigt tror jag de flesta i vart fall känner till att många Schweiziska märken idag ägs av Swatch Group, däribland de två nämnda märkena. Det känns lite som att man valt ut vissa märken och sedan ändrat om "status" på dessa, tänker bl.a. på hur Omega "ökat" i rang och hur två, mig veterligen historiskt jämbördes klocktillverkare numera huserar i olika statuskategorier, där Longines tillhör en högre rang än Tissot.

Så nu står jag och väger, mellan dessa två märken. Har en obotlig förkärlek till Tissots klockor, tycker de är underbara, men vill samtidigt ha något som inte man höjer ögonbrynen av fel anledning för. Så vad tror ni, Tissot eller Longines?
Oavsett rang och vad som höjer ögonbryn eller inte tycker jag det är synd att du låter andra faktorer än det du själv gillar styra ditt val. Känner du för Tissot så kör på Tissot. Båda är bra och har stolta traditioner och ev skillnader idag handlar mest om marknadsföring.
 

Brodeur

Omega
Som med alla klockor är det utseendet som skiljer mest.Personligen gillar jag båda märkena skarpt. Skiljer mycket från modell till modell Dessutom. Av det två du tar fram hade jag föredragit tissoten.

Problemet med tissot är att de är så prisvärda så om man inte kontrollerar sig är det lätt att köpa på sig en 2-3 st
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Oavsett rang och vad som höjer ögonbryn eller inte tycker jag det är synd att du låter andra faktorer än det du själv gillar styra ditt val. Känner du för Tissot så kör på Tissot. Båda är bra och har stolta traditioner och ev skillnader idag handlar mest om marknadsföring.

Helt klart dagens visdomsord. Samtidigt vet jag inte om det är en komplimang att i klockkretsar vara känd som Tissot-snubben? :confused:
 
Topp