• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot vs Longines

Tissot vs Longines

  • Tissot

    Röster: 21 15.2%
  • Longines

    Röster: 117 84.8%

  • Totala väljare
    138

Brodeur

Omega
Ni behöver inte gissa, kolla på swatch web, de ligger i samma segment.

Certina och tissot
 
Senast ändrad:

Brodeur

Omega
Spelar du inte lite dum nu ändå?
Det finns väl massor av andra ingredienser man bakar ner i kakan än utseendet. Om alla valde klocka enbart efter dess snygghet hade nog inte klocksnack funnits...

Fast i samma segment är det ju utseendet(design, detaljer finish mm)som avgör, att klockan håller tiden väl, är vattenskyddat mm är grundfunktionerna. Lite mer diffust är urverk och annat på insidan.

Det som skiljer en mellan en powermatic 80 bestyckad certina och en tissot är just design.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ja certina och tissot spelar i samma liga men det var inte frågan. Jag anser att Longines är ett steg upp mot tissot men det är inget enormt steg, klingar kanske något mer i klock kretsar. Ta den som du tycker är snyggast och känner mest för och det verkar ju vara tissot, kör på den!
 

pederr

Cartier
Som varumärke rankar jag Longines högre och av klockorna du funderar på skulle jag definitivt välja Longines p g a utseendet. Visst - Omega kunde vara ännu trevligare, men för något tusenlapp upp får du inget nytt. Talar vi samma typ av klocka så är det väl en tio år gammal AT.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Fast i samma segment är det ju utseendet(design, detaljer finish mm)som avgör, att klockan håller tiden väl, är vattenskyddat mm är grundfunktionerna. Lite mer diffust är urverk och annat på insidan.

Det som skiljer en mellan en powermatic 80 bestyckad certina och en tissot är just design.
Det håller jag inte med om. Man köper inte bara en klocka. Man köper en tillhörighet, men köper en känsla, man köper en identitet, men köper en personlig stil osv. Allt detta grundar sig på så mycket mer än bara utseendet på din klocka.
 

Brodeur

Omega
Det håller jag inte med om. Man köper inte bara en klocka. Man köper en tillhörighet, men köper en känsla, man köper en identitet, men köper en personlig stil osv. Allt detta grundar sig på så mycket mer än bara utseendet på din klocka.
ja det är det jag kallar design,finish mm, typexemplet är status värdet i en Rolex.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Det håller jag inte med om. Man köper inte bara en klocka. Man köper en tillhörighet, men köper en känsla, man köper en identitet, men köper en personlig stil osv. Allt detta grundar sig på så mycket mer än bara utseendet på din klocka.
Ja, givetvis. Men man har ju fortfarande valet mellan att följa sina egen eller andras preferenser. TS gillar ju Tissot så varför inte följa sin egen känsla även om en Longines anses som "finare" av omgivningen. Det är just så man skapar sin egen identitet.

ja det är det jag kallar design,finish mm, typexemplet är status värdet i en Rolex.
Ja, fast välja Rolex är väl mainstream om något och knappast något som förstärker identitet och personlig stil. Som någon sa i annan tråd "hur kul är det att sitta i baren med en Rolex Sub C och konstatera att var och varannan har en likadan";)
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Det går inte att jämföra dessa två. För stor skillnad mellan Longines och Tissot.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja, givetvis. Men man har ju fortfarande valet mellan att följa sina egen eller andras preferenser. TS gillar ju Tissot så varför inte följa sin egen känsla även om en Longines anses som "finare" av omgivningen. Det är just så man skapar sin egen identitet.


Ja, fast välja Rolex är väl mainstream om något och knappast något som förstärker identitet och personlig stil. Som någon sa i annan tråd "hur kul är det att sitta i baren med en Rolex Sub C och konstatera att var och varannan har en likadan";)
Ja, för det säljs ju massa mer Rolex än Tissot och Longines.. Eller?
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Fast en Longines Chrono kostar 20-30k en Tissot chrono 4? Dom är ju mer än 5ggr dyrare, så tycker inte riktigt det går att jämföra.
Ja, och frågan var om Longines verkligen är värda de pengarna i jämförelse med Tissot, mer specifikt de modellerna jag var intresserad av.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Ja, och frågan var om Longines verkligen är värda de pengarna i jämförelse med Tissot, mer specifikt de modellerna jag var intresserad av.
Fast det är en annan fråga. Det kan bara köparen avgöra. Är en Rolex värd pengarna jämfört med en Tissot? Är en Patek värd pengarna jämfört med en Tissot? Trodde du frågade om dom spelade i samma liga.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Har ju gjort det.
"Så nu står jag och väger, mellan dessa två märken. Har en obotlig förkärlek till Tissots klockor, tycker de är underbara, men vill samtidigt ha något som inte man höjer ögonbrynen av fel anledning för. Så vad tror ni, Tissot eller Longines?"
Vad jag ser är frågan: Tissot eller Longines? Då svarade jag Longines för jag tycker inte dom går att jämföra.
Den Tissoten du visar är guldpläterad jämfört med motsvarande Longines som är riktigt guld och 30-40k dyrare. Den i stål du visar är fortfarande dubbelt så dyr som Tissoten. Det visar ungefär vad skillnaden i finish är.
Vill du däremot ha guld så tycker jag inte Longines är prisvärt. Då får du en fin vintage guld Omega för en bråkdel av priset.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fast en Longines Chrono kostar 20-30k en Tissot chrono 4? Dom är ju mer än 5ggr dyrare, så tycker inte riktigt det går att jämföra.
Beror väl på vilka modeller du jämför, en quartz-krono från tissot kostar kanske 4, en automatisk runt 7. Dock har de väl ett etaverk med modul? Vilket kanske inte så roligt...

Longines har ett par kronografer med kolumnhjul och då blir det svårt att jämföra med tissot.

Däremot förstår jag inte varför man inte skulle kunna göra jämförelser mellan tissot och longines på deras sortiment utanför kronograferna, så som dykare och dressare (och bortse från tissots t-touch serie som ligger lite på sidan). Nyaste tissot seastar kostar ~8000:- för en automatisk och longines hydro conquest runt 10000:-
Om man nu självsäkert säger att det inte på långa vägar går att jämföra märkena, så skulle jag vilja höra lite mer varför. Jag säger inte att longinesen inte är bättre, men jag skulle vilja veta vad som skiljer de olika modellerna i verkmodifiering, kvalitet på länk, tavla, visare, boett, eventuell vridring etc innan jag avfärdar tissot som en självklar förlorare...

Edit: skulle själv aldrig köpt den där guldplätterade historian från Tissot.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Beror väl på vilka modeller du jämför, en quartz-krono från tissot kostar kanske 4, en automatisk runt 7. Dock har de väl ett etaverk med modul? Vilket kanske inte så roligt...

Longines har ett par kronografer med kolumnhjul och då blir det svårt att jämföra med tissot.

Däremot förstår jag inte varför man inte skulle kunna göra jämförelser mellan tissot och longines på deras sortiment utanför kronograferna, så som dykare och dressare (och bortse från tissots t-touch serie som ligger lite på sidan). Nyaste tissot seastar kostar ~8000:- för en automatisk och longines hydro conquest runt 10000:-
Om man nu självsäkert säger att det inte på långa vägar går att jämföra märkena, så skulle jag vilja höra lite mer varför. Jag säger inte att longinesen inte är bättre, men jag skulle vilja veta vad som skiljer de olika modellerna i verkmodifiering, kvalitet på länk, tavla, visare, boett, eventuell vridring etc innan jag avfärdar tissot som en självklar förlorare...

Edit: skulle själv aldrig köpt den där guldplätterade historian från Tissot.
Du har rätt. Jag jämförde endast med 2-3 Tissot quartz kronografer som några kompisar har och tycker inte dom går att jämföra med Longines kronografer. Gällande Longines dykare kan jag inte uttala mig hur dom står sig mot en Tissot. Jag har aldrig sett en Tissot dykare. Men en guldpläterad Tissot dressare och en solid guld dressare från Longines tycker jag inte heller går att jämföra riktigt.
 

Gurgel

Cartier
Spelar du inte lite dum nu ändå?
Det finns väl massor av andra ingredienser man bakar ner i kakan än utseendet. Om alla valde klocka enbart efter dess snygghet hade nog inte klocksnack funnits...
Nej jag spelade inte alls dum. Självklart finns det andra värden i klockor utöver utseendet. TS står ju dock och väljer mellan två klockor och vill ha hjälp med att bestämma sig för vilken han ska köpa. Sen är han orolig för, jag citerar, "men vill samtidigt ha något som inte man höjer ögonbrynen av fel anledning för", han är allltså antingen orolig för att folk ska höja på ögonbrynen för att han har en ful/för billig/för blingig eller what ever klocka. Mitt råd var därför att helt enkelt välja den som TS själv tycker är snyggast. Jag ser det som osannolikt att någon skulle höja på något ögonbryn oavsett vilken klocka ts väljer på av dessa.


Man vill ju gärna ha något som kommer hålla ett tag och som är pålitligt.
Jag tror inte att någon av dessa klockor skulle gå sönder i förtid för att de är dåliga... Det är ju bra klockor båda två du väljer emellan. Det som eventuellt kan hända är att de går sönder pga yttre våld eller förslitning, men det är ju samma för båda. Guldpläteringen blir ju iofs mer iögonfallande ful när den blir sliten än vad stål utan plätering blir.

Ja, och frågan var om Longines verkligen är värda de pengarna i jämförelse med Tissot, mer specifikt de modellerna jag var intresserad av.
Så skrev du ju iofs inte riktigt,
Osäker på om detta diskuterats tidigare, men är ganska säker på att det har gjorts någonstans.

Utan att gå in djupare än nödvändigt tror jag de flesta i vart fall känner till att många Schweiziska märken idag ägs av Swatch Group, däribland de två nämnda märkena. Det känns lite som att man valt ut vissa märken och sedan ändrat om "status" på dessa, tänker bl.a. på hur Omega "ökat" i rang och hur två, mig veterligen historiskt jämbördes klocktillverkare numera huserar i olika statuskategorier, där Longines tillhör en högre rang än Tissot.

Så nu står jag och väger, mellan dessa två märken. Har en obotlig förkärlek till Tissots klockor, tycker de är underbara, men vill samtidigt ha något som inte man höjer ögonbrynen av fel anledning för. Så vad tror ni, Tissot eller Longines?
Men skitsamma. Det kan ju bara du svara på, det är ju bara du som känner till dina ekonomiska förutsättningar, om Longinen skulle innebära att du får ställa in semestern så nej, välj Tissot. Om ett köp av Longinen inte påverkar din hushållsekonomi alls utan kanske högst tillfälligt sänker din likviditet med någon procent, välj Longinen (om du tycker den är snyggast) :), eller vilka exempel du nu kan relatera till när det gäller just din situation.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
en guldpläterad Tissot dressare och en solid guld dressare från Longines tycker jag inte heller går att jämföra riktigt.

Håller med dig fullständigt! :)

Det blir vissa modeller som blir någorlunda jämförbara, mycket på grund av båda märkenas relativt breda prisbild. Tissot någonstans runt 2-10 000 och longines 5-50 000?
Många gånger får man ungefär vad man betalar för och de klockor som jag tror blir något sånär jämförbara landar väl i en prisklass 5~12 000. Visst är det väl först på senare år som longines kommit med lite dyrare klockor +25 000?
Kan ju hända att de inom något år kommer att försöka fasa ut de billigaste modellerna och enbart satsa på klockor +15-20 000:- och att lanseringen av de nya dyrare modellerna är ett första steg.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Håller med dig fullständigt! :)

Det blir vissa modeller som blir någorlunda jämförbara, mycket på grund av båda märkenas relativt breda prisbild. Tissot någonstans runt 2-10 000 och longines 5-50 000?
Många gånger får man ungefär vad man betalar för och de klockor som jag tror blir något sånär jämförbara landar väl i en prisklass 5~12 000. Visst är det väl först på senare år som longines kommit med lite dyrare klockor +25 000?
Kan ju hända att de inom något år kommer att försöka fasa ut de billigaste modellerna och enbart satsa på klockor +15-20 000:- och att lanseringen av de nya dyrare modellerna är ett första steg.
Precis. Jag gjorde latvarianten och skrev att det inte går att jämföra :) men självklart går det att jämföra vissa modeller med liknande pris.
 

Brodeur

Omega
De två modellerna du jämför är så olika, ta le loce med vit tavla så är de mer lika. Då framträder märkes och pris -skillnaden mer.
Tittar du på till ex Chronographer så snuddar Longines quartz och automat ur från tissot varandra prismässigt.
 

Jolly

Cartier
Den får ingen handledstid och blivit blåst av ett flyttbolag på 10k. Så behöver stålarna mer än jag behöver klockan i lådan:)
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Tissot för min del. Har dock bara ägt budget från Longines som Dolce Vita och Conquest, långt ifrån värt tusenlapparna i mitt tycke, hade sjukt svårt för visarna och tavlan, kändes billiga som fan. Gillade dock länken på Dolcen.

Men som sagt, har bara ägt 2 Longines av nyare slag och då "billiga" sådana.

Tissot har jag ägt flera nyare, och jag rankar dom högre. Synen och åsikterna är dock bara mina så lägg inte för mkt vikt i vad jag säger.
 

Clocksauce

Cartier
Nu var det bara sju företag med och ingen av de större husen.
Man kan ju undra varför? I min egen ödmjuka tankeverkstad spekuleras huruvida det kanske inte är så kul att få data på hur de större husens inhouseurverk, med all deras fantastiska framsteg, faktiskt står sig mot ett riktigt bra justerat chronometergrade eta 2824-2? Speciellt med tanke på priskillnaden.

Tissot har tveklöst en mer intressant historia än certina, kopplingen till omega ect. Men om du jämför en t ex en Tissot PRS200 med en certina i samma klass (Har ägt både en PRS200 och en certina DS first) så ser du billigare lösningen hos tissot som t ex stämplat stål på låset, gammal rolexstyle.

Du kan köpa en certina för ca 4000 lax med ett termokompenserat urverk vilket jag tycker är käckt.

Jag tycker tissot är som bäst när dom gör nyutgåvor av gamla modeller. Då oftast i samma anda som Longines. Exempelvis deras anno 150 jubileumsutgåvor.
Hade jag varit rik så hade jag gärna vilja få tag på modellen nedan men i roséguld...
tissot_t66171231_heritage_150th_anniversary_watch-590x409.jpg

TissotHeritage150016.jpg
 
Topp