• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissotdykare från Tratten!

felixSch

Omega
Hej!

Min första tråd här. Har lurkat länge och lärt mig massor på klocksnack. Tack för det!

Vann här om dagen en Tissot på Tradera som jag verkligen gillade utseendet på. Fick hem den idag och tog lite bilder.



cO9Zioy.jpg




Den är i ett ganska misshandlat men charmigt skick utvändigt, men tickar på bra. Har inte kollat någon avvikelse än så det blir en överraskning... :)

En Tissot Visodate Seastar (Seastar Visodate??). Crika 37mm stor automatare från 70-talet. Ungefär så långt har jag kommit. Får se vad lite mer grävande kan få fram.

Vet någon något mer om denna modell? Förtjänar den en service?

Avslutar med en bild på min vintagetrippel!

h8KoFs9.jpg
 

Bilagor

  • bild 1.JPG
    bild 1.JPG
    170.2 KB · Visningar: 94
  • bild 2.JPG
    bild 2.JPG
    127.3 KB · Visningar: 84
  • bild 3.JPG
    bild 3.JPG
    154.6 KB · Visningar: 82
  • bild 4.JPG
    bild 4.JPG
    330.5 KB · Visningar: 81
  • Skärmavbild 2014-05-09 kl. 19.01.09.png
    Skärmavbild 2014-05-09 kl. 19.01.09.png
    172.3 KB · Visningar: 85

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klart underskattade de där Tissot-uren.Välbyggda och egna. Tänkte köpa den men glömde bort det... Går den någorlunda tycker jag inte du behöver serva den även om den säkert behöver det. knappast ekonomiskt försvarbart iaf. Jag hade dock tagit av länken och satt på något gummiband eller hålat skinnband. Mycket nöje!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Grattis!

Håller med föregående talare. Gillar den skarpt! Kan dock ibland tycka att öppningsmärken är lite tråkiga!

Överlag en läcker klocka!
 

felixSch

Omega
Tack för alla glada svar! Satte på ett nato (som tyvärr var 1mm för stort, 19mm luggar var det tydligen) och gillar den ännu bättre nu!

Hittade också en bild på originallänk på nätet.

WAtiD6D.jpg


Vad tycker ni om den?

Ska nog som ni säger försöka hitta något vintagegummi så småningom!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tycker aurum sammanfattar det bra. Skulle tro att det sitter ett cal 2481 eller liknande i den. Bra stabila och exakta urverk, dock ganska lätt det blir Knas med datumet, så jag rekommenderar dig att inte leka runt med det för mycket. Om den har funktionen "quickset" med tryck knapp (om den fungerar) skulle jag inte använda den heller.
Btw: jag glömde av den även jag! ;)
 

felixSch

Omega
eriksson850 tackar för det tipset. Hur kan man försäkra sig om cal? Öppna upp och kika?

Upptäckt att det verkar vara en del sand under bezeln. Låter och går trögt att snurra.

Kan man lossa den utan speciella verktyg? Någon som vet hur i så fall?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
eriksson850 tackar för det tipset. Hur kan man försäkra sig om cal? Öppna upp och kika?

Upptäckt att det verkar vara en del sand under bezeln. Låter och går trögt att snurra.

Kan man lossa den utan speciella verktyg? Någon som vet hur i så fall?

Kaliber spelar väl egentligen ingen roll, men visst kan du öppna den om du har verktyg och vill veta :)

Det finns en tråd på hemslöjdsdelen om hur du tar av bezeln.

Tänk på att även om det är en dykarklocka så är den nog inte vattentät, gå till en urmakare för att byta packningar och trycktesta den om du vill bada med den.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Även jag vara nära att lägga ett bud, hittade en kul Sicura istället som någon annan vann med 10kr marginal... :meh:

Skippa sicura, sitter oftast ett tråkigt baumgartnerverk i basemetal-boetter. Jag har 3-4st repararionsobjekt som ligger i en påse. De är enligt mig överprissatta, mestadels på grund av en svag koppling till Breitling. ;)
 

Icaras

Rolex
Skippa sicura, sitter oftast ett tråkigt baumgartnerverk i basemetal-boetter. Jag har 3-4st repararionsobjekt som ligger i en påse. De är enligt mig överprissatta, mestadels på grund av en svag koppling till Breitling. ;)
Har ingen vidare koll på urverken i dessa men jag tyckte den var så fulsnygg att jag var tvungen att lägga bud. Såg som hastigast att de kostade runt 1500kr på ebay så jag tänkte att en femhundring kunde den vara värd, men icke?. Jag menar jump hour, rullande minutvisare och kompass (eller är det sekundvisare?). Allt man behöver :D
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har ingen vidare koll på urverken i dessa men jag tyckte den var så fulsnygg att jag var tvungen att lägga bud. Såg som hastigast att de kostade runt 1500kr på ebay så jag tänkte att en femhundring kunde den vara värd, men icke?. Jag menar jump hour, rullande minutvisare och kompass (?). Allt man behöver :D

Jo visst det är ju lite spejsiga boetter, gillar du dem så kan du väl köra för en femhundring. Jumphour? Trodde du budat på en dykare, cool i så fall! Har aldrig sett en dykare med jumphour...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vet inte var du fick dykare ifrån - för det var det inte ;). Men du vet vilka Sicuras jag menar med jump hour? :)


Jo jag vet vad du menar, tror det brukar sitta ett bfg 158 i dem. Typ likadana urverk som i dykarna men modifierade. Inget jag skulle använda dagligen, men det kan väl vara kul att ha en jumphour i lådan... :)
 

Icaras

Rolex
Jo jag vet vad du menar, tror det brukar sitta ett bfg 158 i dem. Typ likadana urverk som i dykarna men modifierade. Inget jag skulle använda dagligen, men det kan väl vara kul att ha en jumphour i lådan... :)
Kul info! Tänkte mer som en kul grej, hade jag lagt mitt bud senare hade jag nog fått den för under 500. Ska nog klippa en nästa gång ;)
 
Topp