• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Titus Calypsomatic?

BjörnE

Omega
Jag har fastnat lite för Titus Calypsomatic, men jag kan inte påstå att jag kan så mycket om klockan. Jag gillar den hyfsat enkla urtavlan, raka designen och det kupade glaset.

En sökning på forumet visar att det finns i alla fall några som borde veta mer om dom? Priset verkar ligga på mellan 2000-2500.

Hur är vattentåligheten? När såldes dom? Varför är kronan så stor och läcker?

sJMmwzi.jpg

(Bilden stulen på internet)
 

BjörnE

Omega
Ja, den ser ut att ha varit med om enkel. Riktigt fin klocka, kul! Ingen annan som sitter på ett ex eller på lite bakgrundsinformation?

Jag håller med dig om att den är cool, jag får hålla ögonen öppna på nätet...
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Skulle säga att lite risiga exemplar ligger kring 2k, medan bra stiger uppemot 4-5k beroende på köpare. Har ägt den Jonas har innan och kvaliten är det inget fel på även om man lägger uppemot 4-5k i mitt tycke. Cool och udda klocka :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Calyposmatic? Vad handlar det om? Är det en automat av något sort? Vad är det för kaliber?
Det är ett automatverk med 21 stenar. Vet inte var namnet Calypsomatic kommer ifrån. Tycker det är de många små detaljerna som gör denna klockan. Diametern är ca 37mm men eftersom längden lugg till lugg är ca 47mm upplevs den som större. Den stora kronan och roulette datumhjulet ger det lilla extra. Mitt ex har fått hjälp på vägen med patineringen av bezeln som numera är ljust rödbrun och matchar tropical tavlan mycket bra.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hittade texten från min annons, då jag sålde den till jonas_w på gamla TTT. Jag lät trycktesta den på Stjärnurmakarna, där de var lite förvånade att den var tät till minst 10 atm. Nedan följer utdrag från min annons, och den info (mer eller mindre tillförlitlig) jag hittade på nätet...

"FS: Titus Calypsomatic
21 jewels, Ref: 7085, ETA 2472, ca 60-talet
Diametern är drygt 37 mm, bandhorn till bandhorn är hela 47.5 mm och kronan är 7,5 mm, och luggbredden är 20 mm.
Köpte denna av Aurum för några månader sedan, men den får eventuellt lämna plats för annat.
Bär spår av användning, både på plexi och boett, och vridringen är snyggt blekt för att passa tavlan bättre, samt cyclopen är borttagen, vilket lämnade en liten anvisning kvar på plexit, men absolut inget som stör på en riktig välanvänd tung diver IMHO. Titus Calypsomatic var bl.a. enligt uppgift "the issued watch for over 30 years by the UK, Czech, Australian, Polish, French , German Federal, and several Nordic navies, as well as the choice of many US Navy SEAL , and underwater demolition (UDT) divers. It was also reportedly even the early favorite of famed, pioneer diver Jacque Cousteau."
Klockan trycktestades positivt (Säger man så om resultatet var att den höll tätt?) för någon månad sedan (dokumentation finns på det).
En väl patinerad vintagediver från Solvil et Titus, som verkligen tål att användas som vardagsbeater, ovanligt utseende med den stora (tydligen något som hjälper till med att hålla den tät) skruvade kronan, högt domat plexi, någon form av tropikpatinerad tavla som också är ordentligt välvd, matchande tight bidirectional "countdown" bezel, mycket speciella visare (också de charmigt patinerade), roulette (jämnt=blå, ojämn=röd) datumhjul med öppen sexa/nia, snygg logga och coolt namn (Titus = någon romersk kejsare, Calypso = nymf från den grekiska mytologin, och namnet på fartyget som bar all avancerad utrustning på Jacques-Yves Cousteau's (Fransk marinofficer, och pionjär inom dykning och undervattensfotografering.) utforskningar. i "silver-gilt"), genomgående lugholes. Alla dessa små men underbara detaljer på ett naturligt patinerat custom-made handmade strap (från AWstraps) framtaget enkom för denna härlighet. Ett preV-spänne och ett lite slitet militärgrönt nato medföljer för variation."
 

Korg

Breitling
Hej jag vet att det är gammal annons men jag undrar om det är nån som har en titus calypsomatic?
 
Topp