• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tjänst för att bekräfta identitet på säljare/köpare

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Sökt och kunde inte se att IDkollen varit uppe tidigare.

Ser ut att vara en bra tjänst för den som vill bekräfta identiteten på framförallt säljaren av ett ur både på KS och andra sajter om pengar ska skickas i förväg.

 

JohnDoe

Rolex
Bra tips. Hade ingen aning om den här tjänsten. Kastar in en liten varning bara. Glöm inte bort identitetsstölder och tjuvar/målvakter som inte bryr sig om att de gör bedrägerier i eget namn. Men som sagt. Bra grej :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Bra tips. Hade ingen aning om den här tjänsten. Kastar in en liten varning bara. Glöm inte bort identitetsstölder och tjuvar/målvakter som inte bryr sig om att de gör bedrägerier i eget namn. Men som sagt. Bra grej :)
Den risken finns ju alltid men tänkte mest på försäljning här på KS. Om en medlem har bra referenser och man ska skicka över, säg 100K, kanske det kan vara skönt att veta vem mottagaren är :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Om jag förstår det rätt så triggar man något så att den som skall kollas måste logga in med Bankid? Fungerar inte Swish liknande i så fall eftersom man får upp namnet på den som tar emot pengarna?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Om jag förstår det rätt så triggar man något så att den som skall kollas måste logga in med Bankid? Fungerar inte Swish liknande i så fall eftersom man får upp namnet på den som tar emot pengarna?
Det stämmer! IDkollen och Swish använder båda mobilt bankid. Skillnaden är att du inte behöver initiera en betalning för att kunna bekräfta identiteten.
 
Om jag förstår det rätt så triggar man något så att den som skall kollas måste logga in med Bankid? Fungerar inte Swish liknande i så fall eftersom man får upp namnet på den som tar emot pengarna?
Ja detta är ju "typ" samma sak. På swish skriver man in ett telefonnummer för att därmed se kopplingen mellan personen och numret direkt, då personen tidigare har registrerat sig genom BankID till det numret. Samma princip verkar det som... Skillnaden här är att personen man skall "kolla upp" behöver legitimera sig i samma stund som du skriver in personnumret.
 
Det stämmer! IDkollen och Swish använder båda mobilt bankid. Skillnaden är att du inte behöver initiera en betalning för att kunna bekräfta identiteten.
Man behöver inte legitimera sig själv genom att använda swish för att kolla upp namnet mer än den gången då du skapar ett konto. Namnet kommer in strax innan du behöver skriva din säkerhetskod genom BankID.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det gör det med swish också. Du behöver inte godkänna betalningen för att få se identiteten på mottagaren.

Gör IDKollen något mer under skalet? Annars är ju tjänsten rätt tunn...
Precis! Det är ju därför jag har skrivit "initiera en betalning" :)

Tjänsten är enbart till för identifiering men om båda har Swish och vill betala den vägen går ju Swish precis lika bra.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Kan ju möjligen vara bra för köparen snarare om säljaren är en skojare. Betalar man annars med Swish får ju säljaren pengarna direkt och kan se att överföringen gjorts så åt det hållet är det ju lugnt om man bara accepterar Swish. Ska jag sälja är Swish ett krav, alternativt förskottsbetalning.
 
Topp