• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tjuvjävlar!

Jonte73

Audemars
Skickliga jävlar. De måste verkligen ha ett öga för klockor och vara fingerfärdiga. Det hade varit intressant att få reda på hur de arbetar. Har de spotters som söker efter lämpliga offer ute på lokal och sedan en som gör själva stölden/rånet? Jag gissar att klockorna lämnar landet för försäljning utomlands.

Jo de kollar in grejorna först.
https://klocksnack.se/threads/rÅnad-pÅ-pam312.35185/page-5
Scrolla ner så ser du mitt svar .
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Att folk inte bara kan va ärliga. bliver så trött på mänskligheten iblan. Ska man inte kunna ha fina saker för att folk inte har vett nog över vad som är rätt och fel?!
Vist, nu har jag ingen guld Rolex, men fruktar ändå inför sommaren när man inte kan gömma klockan under manchetten längre (inte för att jga göra det, men ni fattar vad jag menar)

Redan varit med om ett rån, inte personrån men det råner mot Rob Engström i höstas, och konstaterade då att det är en farlig värld man gett sig in i när det gäller klockor.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Eh, jag går om jag vill.

Slödder ska inte bestämma vad jag får och inte får göra.


Jag håller helt med om att man ska försöka bekämpa negativa trender, men det fungerar inte riktigt att kämpa för sina rättigheter genom att inte göra någonting. Man eldar bara på trenden genom att ignorera stölderna och fortsätta som tidigare, tjuvarna kan ju bara fortsätta.

Skulle "alla" temporärt sluta bära fina klockor på krogen så kanske tjuvarna efter ett par misslyckanden byter till någon annan brottsform. Då kan vi hänga på oss våra urverk igen och återgå till det normala.
 

Bodén

Panerai
Den sorgliga sanningen är väl att så länge folk väljer att gå runt med 100-tusentals kronor på armen så kommer det finnas tjuvar med i bilden. Och stölderna lär bara öka. Lägger ingen värdering i det, men att stoppa brott som är så snabba, effektiva i förhållande till utdelning känns omöjligt.
 

Rivalen

Rolex
Känns spontant som att jag iaf prioriterar andra brott än en tjommes fugly 400k klocka

Om det vore en engångföreteelse, så förstår jag dig bättre, men som en del i mönster med många (klock)stölder/rån, så vill jag se att säkerhet på gator och torg har hög prio. Det är tillräckligt många som drar sig för att gå ut på kvällar (25-30%?) för att vara godkänt i ett sunt samhälle.
 

mjian

Omega
Att folk inte bara kan va ärliga. bliver så trött på mänskligheten iblan. Ska man inte kunna ha fina saker för att folk inte har vett nog över vad som är rätt och fel?!
Vist, nu har jag ingen guld Rolex, men fruktar ändå inför sommaren när man inte kan gömma klockan under manchetten längre (inte för att jga göra det, men ni fattar vad jag menar)

Redan varit med om ett rån, inte personrån men det råner mot Rob Engström i höstas, och konstaterade då att det är en farlig värld man gett sig in i när det gäller klockor.

Men att önska att alla "bara ska vara ärliga" är väl inte helt realistiskt :) eller ja, önska kan man väl iofs :) du förstår vad jag menar.
Visst fan är det förjävligt att man inte ska kunna ha sina grejer ifred, absolut det säger jag ingenting om. Men tyvärr kommer vi aldrig få en värld fri från brott. Det är ju så de ser ut, sen hur man väljer att tackla det är ju upp till var och en.

Personligen stör jag mig mer på att SIDA-chefen snor åt sig miljoner eller att knugen tycker sig behöva mer apanage...
 

manekin

Omega
Om det vore en engångföreteelse, så förstår jag dig bättre, men som en del i mönster med många (klock)stölder/rån, så vill jag se att säkerhet på gator och torg har hög prio. Det är tillräckligt många som drar sig för att gå ut på kvällar (25-30%?) för att vara godkänt i ett sunt samhälle.
Vilka personer hamnar inom den här procentsatsen och som.samtidigt inte är småstadsbor som bildat sig en uppfattning om storstan genom TV och pensionärer som ändå aldrig skulle gå ut efter 18 då det var bättre förr? Att en klocka för 400k blir stulen är i mina ögon inte ett värre brott än att någon tjålar en bil...
Mord, Misshandel, alla brott mot barn, kvinnofridsbrott och tom. mobbing i skolan ser jag som mer prioriterat. Att Stockholm.City är en osäkert är ren lögn, att keffa förorter är osäkra stämmer inte heller. Självklart tråkigt att det här händer och kommer att hända, men knappast något man bör prioriter när annat släpar efter..
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Men att önska att alla "bara ska vara ärliga" är väl inte helt realistiskt :) eller ja, önska kan man väl iofs :) du förstår vad jag menar.
Visst fan är det förjävligt att man inte ska kunna ha sina grejer ifred, absolut det säger jag ingenting om. Men tyvärr kommer vi aldrig få en värld fri från brott. Det är ju så de ser ut, sen hur man väljer att tackla det är ju upp till var och en.

Personligen stör jag mig mer på att SIDA-chefen snor åt sig miljoner eller att knugen tycker sig behöva mer apanage...

Realistiskt, njää.. Det håller jag med om. Självklart vill vi alla olika saker och har olika förutsättningar och värderingar, men i en "perfekt värld" kanske det inte skulle vara ett problem kan man ju hoppas.

SIDA chefer och apanage är en helt annan diskussion. Delar dian uppfattningar med i ett annat rum. Vist är det en del av livet, men blir så bitter bara..
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en gammal jobbarkompis som är duktig butikskontrollant som är grönjävlig på att ta snattare och ficktjuvar. Jag har för mig att han jobbar lite extra med att ta ficktjuvar på krogen också. Jag kan ju höra efter om han har lite goda råd om tillvägagångssätt och metoder att skydda sig från den här typen av stölder/rån.
 

Frobomm

Omega
Samma grej hände mig för två veckor sen. Visserligen inga 420k. Men en Panerai för runt 50k. Polisen la ner det direkt även fast det finns kameror på hela jakobsbergsgatan.. :/


Fan va trist! Någon som har egna erfarenheter med att handskas med försäkringsbolag efter att något sådant här sker? Har det varit lätt att få ut ersättning? Och täckte ersättningen det faktiska värdet av klockan?
 

joca

Patek
2-Faktor
Fan va trist! Någon som har egna erfarenheter med att handskas med försäkringsbolag efter att något sådant här sker? Har det varit lätt att få ut ersättning? Och täckte ersättningen det faktiska värdet av klockan?

Ingen erfarenhet men det borde väl täcka hela värdet om man har en specialförsäkring samt verklighetstrogen värdering..
Min hemförsäkring (IF) täcker 50 000 utan extra försäkringar. Om jag t.ex. har en klocka för över 50 så måste jag teckna specialförsäkring (antingen via IF eller annan såklart).
 

manekin

Omega
Samt att jag råkat ställa min bil en liten liten aning på trottoaren. Uppenbarligen är DET är prio.
Kan vara lättare för en trafikgris att se din bil på trottoaren (inte bra för däcken, akta sånt!) än att tillsätta spaningsgrupper på Stockholm innekrogar som följer med och nattar folk med keff klocksmak...
 

Rivalen

Rolex
Vilka personer hamnar inom den här procentsatsen och som.samtidigt inte är småstadsbor som bildat sig en uppfattning om storstan genom TV och pensionärer som ändå aldrig skulle gå ut efter 18 då det var bättre förr? Att en klocka för 400k blir stulen är i mina ögon inte ett värre brott än att någon tjålar en bil...
Mord, Misshandel, alla brott mot barn, kvinnofridsbrott och tom. mobbing i skolan ser jag som mer prioriterat. Att Stockholm.City är en osäkert är ren lögn, att keffa förorter är osäkra stämmer inte heller. Självklart tråkigt att det här händer och kommer att hända, men knappast något man bör prioriter när annat släpar efter..

Att det finns annat som har högre prioritet är det inget snack om, men det är väl just det att "det släpar efter" som jag ogillar. Jag tror att ett av fundamenten är att man upprätthåller rättsstaten. Har inga färdiga uppfattningar om vilka som ingår i procenten, men kvinnor nämndes och jag ogillar den utvecklingen skarpt.
 

Strauss

Omega
2-Faktor
Fan va trist! Någon som har egna erfarenheter med att handskas med försäkringsbolag efter att något sådant här sker? Har det varit lätt att få ut ersättning? Och täckte ersättningen det faktiska värdet av klockan?

Jag skickade in mitt case idag. Hade ingen extra klockförsäkring men mitt bolag har ett basbelopp på 44500kr med självrisk på 1500kr. Så jag hoppas att jag får 43000kr tillbaka. Men jag känner tvivel, tyvärr... Jag vet inte varför men bara en osäker känsla. Jag meddelar så fort jag får svar.
 

Frobomm

Omega
Jag skickade in min case idag. Hade ingen extra klockförsäkring men mitt bolag har ett basbelopp på 44500kr med självrisk på 1500kr. Så jag hoppas att jag får 43000kr tillbaka. Men jag känner tvivel, tyvärr... Jag vet inte varför men bara en osäker känsla. Jag meddelar så fort jag får svar.


Lycka till! Håller tummarna för att det går vägen!
 

Ricrob

Patek
Jag skickade in mitt case idag. Hade ingen extra klockförsäkring men mitt bolag har ett basbelopp på 44500kr med självrisk på 1500kr. Så jag hoppas att jag får 43000kr tillbaka. Men jag känner tvivel, tyvärr... Jag vet inte varför men bara en osäker känsla. Jag meddelar så fort jag får svar.
Vad var klockan värd? Känner du till "underförsäkrad"? Många bolag kör med det och kan helt sonika neka ngn som helst ersättning om förlorat föremål har ett högre värde än basbeloppet.
 

Strauss

Omega
2-Faktor
Vad var klockan värd? Känner du till "underförsäkrad"? Många bolag kör med det och kan helt sonika neka ngn som helst ersättning om förlorat föremål har ett högre värde än basbeloppet.

Köpte den här på forumet för totalt 47000kr så jag skulle ju inte hävda att den är underförsäkrad..
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag skickade in mitt case idag. Hade ingen extra klockförsäkring men mitt bolag har ett basbelopp på 44500kr med självrisk på 1500kr. Så jag hoppas att jag får 43000kr tillbaka. Men jag känner tvivel, tyvärr... Jag vet inte varför men bara en osäker känsla. Jag meddelar så fort jag får svar.

Håller tummarna. Vilket försäkringsbolag har du?
 

911flyer

Omega
Har man en klocka för 420k på armen när man glider på krogen lär man ha råd med en till. Räcker det inte att ha en skön beater Submariner som krogklocka? [emoji6] hur som helst är det jävligt trist.
 
Topp