• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

To fix or not to fix?

NitrousD

Breitling
Hej KS,

Skriver för första gången här!

Jag har en Certina DS-2 Chronolympic som jag fick ärva. Klockan är i dålig skick enligt mig och behöver lämnas in på reparation. Kronan sitter mer eller mindre löst, och det går inte att justera tiden eller dra upp den. Även om klockan har varit i min ägodel för många år så har jag inte brytt mig om att ta reda på om det går att fixa den.

Efter lite googlande så hittar jag att det är en Certina DS-2 Chronolympic
Reference no. 8601 800

Går det att reparera en sådan klocka utan att komma upp i pris väldigt mycket? Vart kan man lämna in en sådan klocka för reparation?

Hjälp gärna en okunning klockintresserad medlem resonera kring denna klocka :)
 

Bilagor

  • IMG_0076.JPG
    IMG_0076.JPG
    111 KB · Visningar: 285

Martin Lovasz

Audemars
I skall du hitta ett Valjoux 234 urverk och de är både fina och dyra men fråga dig om du vill ha den för att bära eller bara att titta på. Det kan bli riktigt dyrt att laga om flera delar måste bytas och jag skulle tro att du hamnar någonstans mellan 3000-5000kr att laga den och 2500kr om 5 år för att hålla den i god form.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Hej KS,

Skriver för första gången här!

Jag har en Certina DS-2 Chronolympic som jag fick ärva. Klockan är i dålig skick enligt mig och behöver lämnas in på reparation. Kronan sitter mer eller mindre löst, och det går inte att justera tiden eller dra upp den. Även om klockan har varit i min ägodel för många år så har jag inte brytt mig om att ta reda på om det går att fixa den.

Efter lite googlande så hittar jag att det är en Certina DS-2 Chronolympic
Reference no. 8601 800

Går det att reparera en sådan klocka utan att komma upp i pris väldigt mycket? Vart kan man lämna in en sådan klocka för reparation?

Hjälp gärna en okunning klockintresserad medlem resonera kring denna klocka :)
Jag vet inte hur mycket du tycker det är värt att lägga på att laga den, men det kommer att kosta en slant. Som en DW-klocka och uppåt. Om du bor i STHLM är standardsvaret för reparation, Farfars klocka eller ABC.

Och om du funderar på att sälja den, ta inte första bästa bud som kommer via PM. Du har säkert redan fått något. Ta redan på vad den är värd innan du säljer.

Ett mycket trevligt ut måste jag säga. Fixa det, behållet det, njut av det. Sen är du fast och vill skaffa fler!

Trevlig kväll!
 

NitrousD

Breitling
Hej,
Jag bor i STHLM och tack för tipset om Farfars klocka. Har mailat dem nu!

Jag vill använda den, såklart! Priserna ovan är lite saftiga, så jag får fundera lite sen vänta på ett estimat från Farfars klocka :)

Tack för alla svar hittils och trevlig kväll!
 

Sebastard

Vacheron
Jag har märkt av att min Chronolympic har en tendens att stanna om kronografen är igång. Är kronon av och nollställd går klockan hur bra som helst. Vad kan detta bero på?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag har märkt av att min Chronolympic har en tendens att stanna om kronografen är igång. Är kronon av och nollställd går klockan hur bra som helst. Vad kan detta bero på?

Visarna kanska hakar i varandra? Vad händer om du nollar kronografen? Fungerar nollningen? Står den fortfarande still då?
 

Sebastard

Vacheron
Urverket stannar helt när kronografen stannar. Därefter behöver jag vrida upp något varv på kronan så klockan börjar gå för att kunna starta, sen stoppa och nollställa kronon. Nu har kronograf sekunden gått i över en timme utan att ha stannat. Har i stort sätt aldrig kört med krono/sekundvisaren igång så därmed aldrig uppmärksammat felet tidigare.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Urverket stannar helt när kronografen stannar. Därefter behöver jag vrida upp något varv på kronan så klockan börjar gå för att kunna starta, sen stoppa och nollställa kronon. Nu har kronograf sekunden gått i över en timme utan att ha stannat. Har i stort sätt aldrig kört med krono/sekundvisaren igång så därmed aldrig uppmärksammat felet tidigare.
Är oljorna dåliga kan verket stanna med den ökade friktionen aktiveringen av kronografen leder till.
 
Topp