• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tog en promenad till Seiko-land idag..

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
80talisten skrev:
Jag vet inte riktigt hur Seikos prissättningar fungerar med eventuella höjningar. SBDX001 har legat på 262 500 yen ett bra tag nu.

Ang prissättning av SBDX001 (mm300)
Olika länder har olika importavgifter och även olika moms och därmed varierar priserna, såklart. Är som bekant på jakt efter en SBDX001. Jag har hittat en återförsäljare i Tyskland (som får sina klockor från Seiko i Tyskland) . Pris hos honom: 1990EUR (17100sek)

Har även haft kontakt med Rob på monsterwatches.nl (i Holland), som menar att säljaren är bra. Rob säljer dock inte modellen eftersom han inte kan konkurrera prismässigt, eftersom han måste betala 20% i importavgifter. Om detta är för att han inte är officiell återförsäljare, utan en privat importör, vet jag inte, men han har under många år sålt flertalet Seiko-modeller.

Jag har dessutom även haft kontakt med Seiko i Paris. Deras pris är 1990EUR (17100sek). Beställer man via Hong Kong, så hamnar man på strax under 17000kr inkl frakt, men då gynnar man inte EU, så att säga.

Självklart tycker jag att man i första hand ska gynna svenska återförsäljare och EU-återförsäljare i andra hand. Anledningen att köpa just denna modellen från Japan, finns i princip inte längre eftersom priserna inom EU är så nära de i Asien. Problemet som jag ser det är att priserna inom EU inte är desamma. Nu har jag inte fått svar av Klockmaster ännu, men om jag minns rätt från förra gången jag frågade, så var deras pris 20-21000kr.

Nu finns det ju såklart andra fördelar med att köpa klockan i Sverige, som att man exempelvis kan lämna in klockan för service. Problemet här är att jag bor inte i Stockholm, utan i GBG. Därmed kan jag ändå inte gå in och klämma på klockan i samband med ett köp, samt måste ändå skicka den till STHLM om den behöver servas. Numera behöver man inte heller skicka dessa klockor (i prospex-linjen) till Japan för att servas, då Seiko UK och Seiko Tyskland servar klockorna. Kanske även Seiko Frankrike (vet ej).

Nu blev det ett väldigt långt utlägg, men kontentan är att jag helst vill köpa svenskt, men troligtvis inte kommer göra det. Riktigt orättvist för Klockmaster, då jag utgår ifrån att de inte har högre pris (om de nu har det) för att de vill, utan för att de måste.
 

Knät

Cartier
yonsson skrev:
Nu finns det ju såklart andra fördelar med att köpa klockan i Sverige, som att man exempelvis kan lämna in klockan för service.

Öhh.. Varför skulle du inte kunna lämna in en klocka, du köpt utomlands, på service i Sverige??
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Frågan är inte om man kan lämna in den, utan om det finns utbildade Seiko-urmakare på just det urverket i Sverige. Tidigare har det inte funnits det.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Tog en promenad till Seiko-land idag..

Knät skrev:
yonsson skrev:
Nu finns det ju såklart andra fördelar med att köpa klockan i Sverige, som att man exempelvis kan lämna in klockan för service.

Öhh.. Varför skulle du inte kunna lämna in en klocka, du köpt utomlands, på service i Sverige??
Vi hade ju en tråd för ett tag sedan där trådstartaren försökt lämna in en Asien-beställd Seiko, som vi väl var överens om var äkta, där urhandlaren sagt att den var fake och inte hjälpt till??
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det minns jag. Nu syftade jag ju dock på Klockmaster och de har ju koll. Vet däremot inte om de börjat serva dessa klockor som nyss börjat säljas utanför Asien, eller om de skickar vidare den.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick svar från Klockmaster nu:

"...dock väntar jag på prislistan, så jag har inget pris ännu. Skulle hoppas runt 22´, i värsta scenario runt 25´
Mvh Svante"

:shock: 5000kr-8000kr dyrare än Frankrike och Tyskland.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
yonsson skrev:
Fick svar från Klockmaster nu:

"...dock väntar jag på prislistan, så jag har inget pris ännu. Skulle hoppas runt 22´, i värsta scenario runt 25´
Mvh Svante"

:shock: 5000kr-8000kr dyrare än Frankrike och Tyskland.

Citerar mig själv från tidigare i tråden:


Molle skrev:
Menar att priset i Tyskland kommer ändras, alltså inte vara på den nivån det är nu för alltid.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men det låter ju helt vansinnigt. Vet du från och med när detta gäller i så fall? Att bara höja priset med 5000kr helt plötsligt på en så gammal modell känns väldigt ologiskt. Vad jag vet är det inte någon ny version av den på gång.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
yonsson skrev:
Fick svar från Klockmaster nu:

"...dock väntar jag på prislistan, så jag har inget pris ännu. Skulle hoppas runt 22´, i värsta scenario runt 25´
Mvh Svante"

:shock: 5000kr-8000kr dyrare än Frankrike och Tyskland.
Det förvånar mig inte särskilt mycket, om man kollar GS kvartsarna hos Svante så ligger de på 21k tror jag (210 000 yen) i Japan. MM300 ligger ju på 262 500 yen där.

Allt jag kan säga är att jag tycker synd om ADs, åtminstonde i mindre städer. Storstäderna Stchlm, Gtbg, Malmö säljer troligen bättre. Var inne och pratade lite med våran Omega återförsäljare här i Eskilstuna, försäljningen var allt annat än bra, och de få Omegor som såldes var nästan alltid kvarts.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har fortfarande svårt att tro att Tyskarna helt plötsligt skulle göra en prisökning på 29%-47%. Hoppas innerligt på att @Molle har blivit felinformerad och att det handlar om en mindre ökning.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
yonsson skrev:
Jag har fortfarande svårt att tro att Tyskarna helt plötsligt skulle göra en prisökning på 29%-47%. Hoppas innerligt på att @Molle har blivit felinformerad och att det handlar om en mindre ökning.

Tyvärr har nog Molle rätt. Kolla in det här med Seiko Astron SAST003

hq


hq
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det där säger mig ingenting. Jag har ingen aning om vad det är för företag och vad den borde kosta. Det är ju dessutom en helt ny modell, så någon generell prisökning har jag svårt att se. Eller vad missar jag?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
yonsson skrev:
Det där säger mig ingenting. Jag har ingen aning om vad det är för företag och vad den borde kosta. Det är ju dessutom en helt ny modell, så någon generell prisökning har jag svårt att se. Eller vad missar jag?

Haha det säger inte mig heller mycket egentligen :) förutom att jag personligen hade förväntat mig ett mycket lägre Sverigepris utifrån de (199 000) japanska yenen. Sidan är från optura.se, nordens officiella Seikoleverantör.
 

axa

Omega
Tror inte de högre priserna i Europa kommer gynna Seiko.

Seikonördar kommer väl isåfall även i fortsättningen ta hem klockorna från Asien.
Ovan Astro-modell finns på bukten (efter en snabbsök), fås hem för runt 19 inkl moms och möjligen går det att hitta ännu billigare.

Edit:
Seiko SBDX001 hittade jag en för drygt 183000 yen...
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
80talisten skrev:
yonsson skrev:
Jag har fortfarande svårt att tro att Tyskarna helt plötsligt skulle göra en prisökning på 29%-47%. Hoppas innerligt på att @Molle har blivit felinformerad och att det handlar om en mindre ökning.

Tyvärr har nog Molle rätt. Kolla in det här med Seiko Astron SAST003

hq


hq

Det där är ju helt sinnes, den borde lista typ 19,4k i Sverige tycker jag. :-(
 
Topp