• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tonis Ur i Kortedala

Hej på er,

Är det någon som har erfarenhet av Tonis Ur på Kortedala torg? Var inne förra veckan och frågade vad han tar för en service. Han var riktigt billig (och trevlig), tog 500 kr för en service. Lokalen innehöll dock så mycket färgglad plast att den liknade en leksaksaffär än en urmakares verkstad.
 

M.U

Rolex
Skulle nog gissa på att det är mer av en leksaksaffär... inte fått bra intryck alls därifrån.. vad är det för klocka du ska serva?
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
500kr för en service undrar jag vad som ingår?
Får lite känsla av herren på TTT fick sin submariner polerad för 300 spänn av ngn blocketlirare i Borås. :nailbiting:
 
Jag tror på människan, och jag väljer att tro på "Toni" i Kortedala. Det är min stadsdel och jag vågar hoppas att det finns seriösa människor här, så jag har lämnat min Omega till honom för service.

Framtiden får utvisa om min personkemi var korrekt. En människa får inte gå före materiellt värde trots allt :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tror på människan, och jag väljer att tro på "Toni" i Kortedala. Det är min stadsdel och jag vågar hoppas att det finns seriösa människor här, så jag har lämnat min Omega till honom för service.

Framtiden får utvisa om min personkemi var korrekt. En människa får inte gå före materiellt värde trots allt :)
Modigt att lämna in en Constellation, men jag håller tummarna!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Antingen arbetar urmakaren för slavlön och/eller kör det svart, alternativet är att han inte utför en riktig service.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Antingen arbetar urmakaren för slavlön och/eller kör det svart, alternativet är att han inte utför en riktig service.
Men rimligt, hur länge lägger en yrkesman på en standardservice? Måste gå snabbt att riva ner verket? Trycka på knappar och sedan fetta in verket igen?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
På en fulservice? Kanske det, känns som en rätt föråldrad bransch som borde få lite nytt blod om våra vintageur skall överleva.
Vet inte vad du menar med fulservice? Det går ju att kapa tid på flera ställen om man inte vill ta isär och tvätta och olja varje del separat (trumman med fjäder, clicken och uppdraget t.ex.), vilket kan skapa fler problem senare...

Edit: har dock ingen aning om vilken typ av service som utförs i kortedala :)
 
Huhu. Spännande detta! Kan dock säga att jag saknade klockan mycket ikväll. Har varit på mitt livs bästa bröllop, uppsvidad till tänderna och det kändes som att Omegan saknades trots att jag ännu inte burit den i ett officiellt sammanhang ännu.
 
Klockan är nu färdig och upphämtad i Kortedala, tidigare än väntat dessutom. Rengöring av kaliber, rengöring av boett, byte av glas, packning och minutrör landade på 750 kr.
Bandet är också nytt, Hirsch modell "LONDON" i svart alligatorskinn med guldspänne.
20160513_110731.jpg
LondonBlack01-600_grande.jpeg
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Kul med en framgångsrik tråd om Toni! Har för mig att jag frågat runt om honom och verksamheten men inte riktigt fått input av erfarenheter därifrån. Kul, speciellt med tanke på att det ligger nära ens breddgrader, så stället förtjänar ett återbesök (var inne för att kolla hur mycket han tog för service, men hade inte klockan med mig).
 

isbjörn

Panerai
Håller detta tycker jag att det låter som att folk snart kommer att vallfärda till Kortedala.... ;-)
Undrar vad han tar för att serva en Speedmaster auto. 1000 spänn?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Bytte nyligen på min Seamaster från 60-talet, ingen tog under 650 för glaset. Någon prishöjning som jag förstod det som på urmakarna, då dessa gick för någon hundralapp för ett tag sedan.

Omega gjorde en ordentlig höjning för ett par år sedan, balansen till en 60-tals Seamaster 600 gick från 350kr till 3600kr. Nu kommer vän av ordning påpeka att via typ Ånge så är det billigare.. Priset som jag belyser är det Omega tar, att vissa grossister med gamla lager inte utnyttjar det är en helt annan fråga.
 

MartinL

Omega
Skickade en vintage constellation damklocka till Toni och fick idag prisförslag. Totalt 700 kr för ny axel på platta (rotor va lös) samt service av urverk. För bra för att vara sant? Återstå att se men han är mycket bra att ha att göra med över telefon och det låter som om han har fullt upp med jobb.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Skickade en vintage constellation damklocka till Toni och fick idag prisförslag. Totalt 700 kr för ny axel på platta (rotor va lös) samt service av urverk. För bra för att vara sant? Återstå att se men han är mycket bra att ha att göra med över telefon och det låter som om han har fullt upp med jobb.
Känner igen det också, de gångerna jag varit där med funderingar har han alltid suttit och pillat med klockor och kunder antingen varit inne eller kommit in under den korta stunden jag varit där.

Tror f ö att han är pensionär, så han är glad att få pyssla med saker på dagarna, vilket kan förklara prisbilden. Dock inte använt honom än.
 
Topp