• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Top tre viktiga funktioner/detaljer när du köper en klocka?

Bylund

Friends of KS
En sådan här lista borde man ju naturligtvis ha klar för sig, men jag inser att klockorna hittills skaffats utan ett definierat syfte. Efter lite tankeverksamhet har jag ändå kommit fram till att hittills i klock-karriären har följande aspekter spelat störst roll vid inköp (förutom utseendet som såklart är bland det viktigaste..):

1. Klockan ska tydlig tala till en viss del av mitt liv, typ en arbetsprestation, ett fritidsintresse, en resa e dyl
2. Att modellen har en historia eller på något sätt är lite unik är viktigt
3. Bärbarhet, jag vill kunna bära samtliga mina klockor utan att egentligen behöva tänka på vad jag gör. De måste därför vara hyfsat stryktåliga.
 
1. Designen kommer först, gillar jag den inte så spelar det andra igen roll..
2. Roligt Märke är alltid kul....
3. Ska passa in bland mina övriga klockor gillar inte att ha liknande klockor som jag redan har...
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Inte i någon speciell rangordning men;
1. Design och utformning (så den sitter bekvämt).
2. Hög kvalitetskänsla (i vridring, länk, krona etc...)
3. Märkets/modellens historia.
 

Tarkovski

Omega
Design
Historia
Urverk

Edit: Jag sticker inte under stolen med att märket har betydelse men det ligger någonstans i de nämnda aspekterna.
 
Senast ändrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag som föredrar smått... får väl börja kolla efter rejäla klockspel istället då :eek: :D:D

Haha...det tycker jag du ska göra, borde finnas rejäla sådana i dom flesta i våra kyrkor runt om i Sverige, men dom hänger väl lite för mycket för att dom skall vara bekväma att bära runt på handleden.
 
Senast ändrad:

dauit

Panerai
2-Faktor
1. Utseende. Oavsett hur dyr och exklusiv klockan är, om utseendet inte tilltalar mig kommer den att säljas
2. Länk. Största anledningen till varför jag inte gillar vintage och enbart köpt moderna klockan med en robust länk
3. Storlek. Jag själv tycker att jag inte kan bära klocka som är mindre än 38 eller större en 42.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Design.
Passform.
Historia.

Ibland räcker det med de första två. Tycker jag om den och den sitter skönt så kan det bli ett köp.
 
Att jag går igång på den, sedan är det bara en fråga om att gradvis rättfärdiga begäret med rationella (vattentät till x meter, har flyback, perfekt storlek etc) och/eller emotionella (världens finaste fasning på index, passar perfekt till min rock´n roll livsstil, den behöver en passionerad ägare etc) argument.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Kan inte välja bara tre.. Det räcker inte för att jag ska köpa. Minst fyra saker ska va klockrena.
Design/utseende, andrahandsvärdet, cert eller inköpskvitto, ok/bra skick beroende på tillverkningsår ska den ha ett viss lägsta nivå som ska speglas i priset. Ska även vara begagnat om det räknas som en detalj då jag lägger mina sparkontopengar i klockorna istället för att lyckas spendera på onödigt skit.
 

Babinus

Cartier
Har man mer än en behöver inte alla fylla alla krav. Snarare tvärtom. Men fick jag ha bara en:
1. Vattentät godkänd för dykning och rätt stöttålig
2. Pålitlig
3. Någorlunda snygg

Resten kan klara sig med punkt tre och åtminstone litegrann punkt två. Plus att de måste komplettera med ytterligare någon egenskap som märke, historia, affektionsvärde mm. Minst en ska uppfylla punkt ett och två.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
1. Attityd
2. Look
3. Feeling
Försöker bara hitta klockor som är lika coola som jag. Det är svårt men det går.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
1: Att den håller tiden.
2: Kvalitets känslan.
3: Tydlig avläsning.
Jag köper alltid klockor till mig själv som om jag skall behålla dem tills jag blir gammal dvs 85 år och ser dåligt.
Att det sedan inte alltid blir så beror nog på det inre drivet att få ha något på gång.
 
Topp