• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Topp-10 Basel 2017 - Yonsson edition

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tänkte passa på att köra en liten sammanfattande personlig topplista från Basel 17.
Det är inte heeeelt lätt i och med att det lanserades sjukt många nya modeller, TAG lanserade exempelvis över 100 nya modeller och hela GS sortiment uppdaterades ju i princip i och med att samtliga modeller får nya tavlor.

Här kommer de i alla fall, topp 10:

10:
IMG_2853.JPG

Oris Meistertaucher, jäkligt cool, grym storlek och titan. Roliga färger och kul lösning med sub-timvisare.

9
IMG_2958.JPG

Casio Pro Trek v2
Nu med full IOS-kompabilitet, kommer däremot tyvärr till Sverige spm det verkar nu vilket i så fall är sjukt störande. För typ 6000kr verkar den ju riktigt prisvärd.

8
IMG_3167.JPG

GS SBGH255 & 257 Äntligen hi-beatdykare från GS, "tyvärr" som Prospexmodell vilket innebär 46,9mm, titan och 600m WR, vilket för mig gör den till en svår klocka att rättfärdiga för 120/125 papp.

7
IMG_3015.JPG

SINN EZM12 - En jäkla massa räddningsspecifika timer-funktioner och smart band- och bezelsystem.

6
IMG_2742.JPG

Heuer Heritage - Framröstad av internet, bara det är ju cool. Bra storlek och riktigt snygg. Den stora frågan är väl om den hinner komma till Sverige innan man tröttnat.

5
IMG_2685.JPG

Breitling B60 - Äntligen en Aerospace-Evo inspirerad helt analog kvartskronograf. Breitling lanserade ju strax innan en väldigt lik modell men B60 har ett inhouseverk som ger snyggare proportionalitet på tavlan, riktigt riktigt kul. Snygg som satan också, perfekt klocka för de som gillar Aerospace men ej vill ha de digitala funktionerna.

4
IMG_2648.JPG

Breitling Avenger Hurricane 45
Jag gillade 50mm-versionen skarpt och sa "om den släpps i 45mm så blir den perfekt". Jepp, nu finns den alltså, svart eller gul tavla, ingen av dem LE. Nu är det bara att hoppas på en 24hrs-version med samma boett. Galen prislapp dock på 86 papp lär göra denna svårsåld.

3
IMG_4166.JPG

Blancpain Fifty Fathoms Mil Spec LE 500 ex.
Så sjukt sexig och 40mm vilket efterfrågats av många. Jag blir sjukt sugen på denna men är rädd att den skulle upplevas väldigt liten eftersom 45mm BP FF upplevs lagom.

2
IMG_3411.JPG

SEIKO SLA017 LE 2000 ex
Jag var superexalterad innan Basel men ljuset i båset sabbade upplevelsen. Efteråt har det däremot pumpats ut bättre bilder där den ser magisk ut. 8L35, 40mm och 62MAS-utseende, det blir inte bättre. Slutsåld i hela Norden via KS, trots ett listpris på €3800. Riktigt riktigt riktigt roligt.

1
IMG_4105.JPG

Breitling Colt Skyracer
Århundradets deal från Breitling. 19950kr, komposit, HAQ och roligt bandinfästningssystem. Awesome! Klockren sommarklocka, om den kommer med gul tavla vilket lär ske snart så blir den ännu coolare.


2000px-Thats_all_folks.svg.png
 
Senast ändrad:

rdianat

Cartier
2-Faktor
Grym sammanfattning, tack! BP FF MilSpec var ju inte dålig alltså! Men man ska väl vara riktigt jävla glad om man ens får skymta den där live...
 

par

Patek
2-Faktor
Kul! Ingen Rolex du anser var nära att ta sig in på listan? I Min värld så är skyracer colt prisvärd, hade inte blivit förvånad om de skulle begära 39 istället(vilket kanske är lite väl egentligen...).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul! Ingen Rolex du anser var nära att ta sig in på listan? I Min värld så är skyracer colt prisvärd, hade inte blivit förvånad om de skulle begära 39 istället(vilket kanske är lite väl egentligen...).
Sky-Dweller i stål: couldn't care less.
Nya SD: Grattis Rolex, ni förstörde precis er bästa modell.

Så nej, inget där som ens kommer i närheten av min topp 10 lista. :)
 

par

Patek
2-Faktor
Sky-Dweller i stål: couldn't care less.
Nya SD: Grattis Rolex, ni förstörde precis er bästa modell.

Så nej, inget där som ens kommer i närheten av min topp 10 lista. :)
SD håller jag med om, pinsamt att man inte håller fast mer vid sin tradition utan för en klocka som avviker från sin historia. Dessutom helt fel att göra klockor större när många andra märken inte driver den trenden längre. Tycker däremot det är kul att Rolex gör en SKy-D stålis med ett rätt komplicerat urverk, tycker dessutom priset är bra i förhållande till vad man får. Men åter lite samma problem med storleken ...

Men DJ41 är riktigt bra. Tycker inte den blivit så orimligt stor och nu stämmer proportionerna riktigt bra. Med blå tavla och jubilee :cigar:
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Stort tack för bra sammanfattning @yonsson ! Jag har så pass stor tillit till dig, så jag räknar med att du inte missat något alltför väsentligt :)

EDIT: BPn ser ju jäkligt läcker ut :)
 

par

Patek
2-Faktor
Nästa tanke, kommer det en vanlig 40mm BP FF ej limiterad(igen)? Eller var den gamla 40mm inte limiterad?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra lista!
Är det super-confirmed att Colt Skyracer kommer med gul tavla?
Det är absolut inte bekräftat från något håll men det är så Breitling brukar göra. Hurricane kom exempelvis först med svart tavla och därefter med gul tavla. Så jag tycker gissningen är hyfsat kvalificerad. Jag tror att dessa kommer sälja slut snabbt så när de gör nästa batch lär ett gäng boetter bli avsatta till en gul version.

Nästa tanke, kommer det en vanlig 40mm BP FF ej limiterad(igen)? Eller var den gamla 40mm inte limiterad?
Gamla 40mm var limiterad. Jag tror avsolut det kommer en icke-LE i 40mm, att tillverka en boett för bara 500 exemplar känns inte logiskt eller smart när alla skrikit efter en 40mm-version.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Det är absolut inte bekräftat från något håll men det är så Breitling brukar göra. Hurricane kom exempelvis först med svart tavla och därefter med gul tavla. Så jag tycker gissningen är hyfsat kvalificerad. Jag tror att dessa kommer sälja slut snabbt så när de gör nästa batch lär ett gäng boetter bli avsatta till en gul version.


Gamla 40mm var limiterad. Jag tror avsolut det kommer en icke-LE i 40mm, att tillverka en boett för bara 500 exemplar känns inte logiskt eller smart när alla skrikit efter en 40mm-version.
Ser ut att vara samma boett som på den 40mm jag har så de verkar ju återanvända boetten.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
BP och sla017 är riktigt fina!
Otippad nummer ett faktiskt, men kan ändå köpa det med tanke på vilken bra deal det faktiskt är.
 
Topp