• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tough Solar, är det värt de extra slantarna?

mouqvist

Rolex
Ja, jag undrar om det är värt att välja en G-Shock modell med tough solar eller om man ska satsa på ett par batteribyten?
Det som jag funderar på är:
Håller packningarna så pass lång tid hos en Tough Solar eller måste klockan skickas i alla fall efter några år, då tjänar man inte på att välja denna funktion.
Sen undrar jag om de fyra skruvarna som håller baklocket går att skruva av/på så några ggr eller om boettens plast får stryk av det?

Tack för svar från er G-Shock fantaster!
 

Jonte73

Audemars
Körde en Pro trek med funktionen i tio år och det var aldrig några problem vare sig med packningar eller annat.
Den var med i ökenklimat och på och i sjön i många år. Var mycket nöjd med funktionen, ingen oro att den dog när man var ute på jobb.
Så slå till på en.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För coolhetsfaktorn kanske. Batterierna håller ju ändå i evigheter och är lätta att byta själv. Får du radiokontrollerad tid på köpet så kör, annars tycker jag det känns som överkurs på en gshock.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Det är en kul funktion att ha, men begränsa för den delen inte dina alternativ till det. Många av G-Shockmodellerna har Longlife-batteri upp till 10 år. Har en kollega som haft en G-Shock i 13 år utan ett batteribyte t ex.
En G9000 Mudman jag hade, som skulle ha 2-årsbatteri höll i 4 år..

Så - summa summarum - Köp den G-Shock du vill ha, får du Tough Solar på köpet är det bara roligt.
Så ofta som vi på det här forumet byter klockor kommer du aldrig få nytta av Tough Solar i alla fall :)

Kan tyvärr inte svara på dina övriga frågor.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Har en radiokontrollerad Rangeman, förutom att det är bad ass klocka som håller för allt, så är bonusen att jag kan ställa alla mina andra klockor efter den såden alltid fungerar och går rätt:)
 

Huntsman

Omega
Har en Protrek med Tough Solar, batterindikatorn är nästan ständigt på High, trots att det ibland kan gå länge mellan gångerna man bär den.
I februari var den faktiskt en sväng ner på Medium, men vintern är ju lång & mörk här i Norrland...
En dag på köksbordet i vårsolen fixade dock detta snabbt..!
 
Topp