Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Träklocka i någorlunda kvalitet?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Kinglolle, 11 januari 2016.

1. Kinglolle
    Trådstartare

Kinglolle Bonde

Från:
    Jämtland
    Jag vet att detta är lite tabu men jag bjuder väl på att vara lite egen.

Jag vill alltså erkänna att jag har en träklocka och jag gillar den riktigt mycket - när det gäller utseendet. Den är udda, den sticker ut, den är ett roligt sätt att matcha mot viss outfit när jag känner för det och jag gillar den utseendemässigt alltså.

Jag har en Wewood Jupiter i mitt fall då jag har lite svårt för de runda - gillar väl troligen att den sticker ut i form ute endast i material.

En riktig skräpklocka i kvalitet däremot tyvärr, vilket jag inte är chockad över sett till priset och dess rykte.

Så min fråga är alltså - finns det några snygga träklockor som skulle kunna uppfylla min smak/åsikt om att de är rätt roliga/snygga med rätt outfit men att klockan då gärna får uppfylla lite kvalitetskrav i alla fall. Jag kräver kanske inte mekaniskt verk och superhäftigt kvalitet då jag näppeligen skulle lägga enorma summor på just en träklocka vilket jag tvivlar på att det finns marknad för ändå.

Men jag kan tänka mig lägga 2-5000kr för en snygg träklocka med hyfsat kvartsverk och vettig finish.

Vad kan man hitta?

För min del så är diskussionen öppen även för subjektiv åsikt generellt om träklockor också så vad tycker ni? Här nedan är bilder på min

image.jpeg
    image.jpeg
    image.jpeg

Guinness, theargonaut och Jimpa gillar detta.
  2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
  3. Nic

Nic Präst

Från:
    Hälsingland
    Mer kul än snyggt och definitivt annorlunda är väl lite min känsla för träklockor.

Jimpa gillar detta.
  4. hollow123

hollow123 Biskop

Från:
    Göteborg
    Njaee inte min grej.

Funderingar:
    Är klockan enorm och gitarren liten?
    Har du enorma handleder som får klockan att se stor ut, men inte enorm. Enorm som i typ lika stor som kroppen (ish) på en gitarr.

icalle, Forsberg och Johanssons Kakel gillar detta.
  5. Jimpa

Jimpa Friends of KS

Från:
    Mälardalen
    roligt med annorlunda klockor här helt klart. Inget för mig dock. - Här är några saxade från internet
    Wewood: Screenshot_2016-01-11-22-35-33.png Tens: Screenshot_2016-01-11-22-34-53.png

6. Luckyluciano

Luckyluciano Ninjasköldpaddan

Från:
    Stockholms djungel
    Trä och klocka i kombo... Kan sträcka mig ungefär så här långt image.png

Ako, Chatastropher, Zalath och 10 andra gillar detta.
  7. Haha

hollow123 gillar detta.
  8. Kinglolle
    Trådstartare

Kinglolle Bonde

Från:
    Jämtland
    Hahaha trodde nästan jag kunde få någon kommentar i alla fall på det.

Gitarren var mest ett internskämt gentemot en kompis som var med när jag köpte både klockan och gitarren på en resa. Visste inte riktigt vad jag skulle ha någon av dem till just då men kunde inte motstå.

Min smak är oftast mer konventionell men på något sätt gillar jag den ändå min stackars träklocka, stor är den absolut men inte så stor att den är i paritet med en gitarr...

Gällande smaken så köper jag helt att de flesta tycker att den är ful eller inte riktigt deras grej. Tack för tipsen Jimpa, wewood har jag själv men gillar inte riktigt deras runda.

Tense har jag bara sett online, de hör till samma prisklass som wewood varvid jag är lite skeptisk till kvalitén så jag mottar gärna åsikter om dem eller andra träklockor.

hollow123 och Jimpa gillar detta.
  9. wayne

wayne Friends of KS

Smaken är olika, men ljungen och silvergirlangen ser rätt körda ut.

10. Bertil34

Bertil34 Torpare

Från:
    Stockholm
    Om man nu vill ha en klocka i trä, så varför inte...

Är den här klockan egentligen sämre än mycket annat i prisklassen?

11. FrankyFourFingers

FrankyFourFingers Präst

Från:
    Marseille
    Träklocka? Där snackar vi riktigt mögel på vintagemodeller. :)

12. Kinglolle
    Trådstartare

Kinglolle Bonde

Från:
    Jämtland
    Ja där är vi nere på en bokstavlig nivå .

Angående kvalitet så kan jag inte riktigt försvara åtminstone den wewood jag har, för de ca 1000kr eller däromkring den kostar i Sverige så hade jag valt annat om jag ville ha mer kvalitet för pengarna. Nu är den köpt som en rolig grej för ett uttryck matchandes med en gammaldags blazer med kontrastläder på armbågarna eller liknande.

En billig Orient eller kanske någon Casio ger mer valuta om inte utseendet och att klockan är udda tilltalar nog för ett köp.

Jag har haft en del småstrul kvalitetsmässigt med den så kvaliteten avspeglar inte den (ringa) slant klockan kostar. För min del var det dock värt det - nu vet jag att jag faktiskt kan tänka mig att leta efter en hyfsad träklocka och att jag har haft den på mig lite då och då även i längden.

Jimpa gillar detta.
  13. Calle Nordlander

Calle Nordlander Bonde

Träklocka, det var något nytt! Hur är den att bära? Det ser inte jättebekvämt ut.

14. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Tissot släppte väl några träklockor för 30isch år sedan... Ibland dyker de upp på tradera.

15. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
  16. Luckyluciano

Luckyluciano Ninjasköldpaddan

Från:
    Stockholms djungel
  17. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Massa skoj fanns det men helt sjuka priser. Sverige är billigt.

Luckyluciano gillar detta.
  18. Lowe92

Lowe92 Bonde

Har du testat söka på www.etsy.com
    Finns massa olika i diverse prisklasser, inte testat någon träklocka själv men kolla omdömena från de olika säljarna så kan du nog komma en bra bit.

19. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Måste vara sjukt smidig att polera upp efter att några flisor har gått :D

20. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Såg några balla fickur helt i trä på beyers watch museum Zürich i somras, även helt i elfenben:nailbiting:

Har lite bilder genom en glasmonter hemma i kameran, ska fixa in dom här senare:)

21. Cybergurra

Cybergurra Torpare

Tror inte detta märke varit med än, http://aufdemkerbholz.de/ finns några roliga former och varianter, kvalité på dessa låter jag vara osagt, fick tips om dessa från vänner i Berlin för ett halvår sedan ungefär..

22. Starship

Starship Stadsbo

Personligen tycker jag att en träklocka kostar för mycket flis. Innan man köper så är det viktigt att man kollar att träet inte kommer från avverkning av urskog.

hollow123 gillar detta.
  23. Watch out

Watch out Stadsbo

Från:
    Norr om nästan allt.
    Finns ju en del på Kickstarter, mer eller mindre lyckade projekt.
    De flesta ligger runt 100$.
    Ganska basic Swiss Ronda och Citizen Miyota i de flesta.
    Tyvärr är det nog en svår bransch där de flesta inte verkar bry sig om urverket utan mer om träslaget och eco-aspekten(?!).
    Ambici

kambici2.jpg
    Rawmade
    krawmade.jpg
    Matoa
    kMatoa.jpg

Tanken och idén med en träklocka.
    kbuick.jpg

Men hamnar allt för ofta mer åt det här hållet..
    kCar_With_Wooden_Bumper-1.jpg

Syven gillar detta.
  24. Mag

Mag Torpare

Hörde jag Tissot och trä image.jpg

25. Jimpa

Jimpa Friends of KS

Från:
    Mälardalen
    Screenshot_2016-01-16-16-17-57.png Screenshot_2016-01-16-16-17-53.png såg denna nyss i flödet på instagram. Kanske kan vara något

Mårtenssons ur Brookfield