Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Trådar som åker upp och ned på köp & sälj.

Diskussion i 'Diskussion' startad av JayJay, 18 augusti 2013.

1. JayJay
    Trådstartare

JayJay Biskop

Till och från dyker det upp trådar i köp & sälj delen som åker upp och ned som en j__la jojo. Personligen kan jag ibland känna mig störd av detta fenomen. Måhända är jag känslig. Men skulle det gå att göra så att trådarna i just denna del inte automatiskt åker högst upp bara för att de får en post? I s f skulle den väl i o f s behöva kompletteras med ngn form av "bumpknapp" som endast TS kommer åt...Kanske är det som sagt bara jag som är gammal o gnällig och kanske finns inte ens de tekniska möjligheterna till detta. MEN nu har jag i a f fått ventilera mina tankar. Vad tycker Ni övriga?

Compiss gillar detta.
  2. fredrikb

fredrikb Borgare

Tja, ofta kikar man ju in bara för att se om det har kommit något nytt, och på sistone har det varit mycket samma prylar som legat på förstasidan eftersom de får så mycket inlägg.

Jag kan egentligen inte se varför någon annan än TS ska kunna skriva i säljtrådarna. Om säljaren får mycket frågor om något är det ju bara att samla ihop och förtydliga själv. På WUS är det ju endast TS som kan skriva och det tycker jag funkar ganska bra.

3. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Idén är god.

Enklast är väl om alla klapphattar slutar att kladda i annonserna. Det är ju ett par stycken som ALDRIG kan låta bli.

Lunkan, P-A, Icaras och 11 andra gillar detta.
  4. JayJay
    Trådstartare

JayJay Biskop

Hade ju varit fantastiskt... Tror dock att det du beskriver är en utopi, tyvärr
    Man kanske kan spärra så att ingen annan en säljaren kan posta i tråden? Borde vara en enkel och smidig lösning.

5. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Vi har diskuterat det, men den andra sidan av saken är att det finns en folkbildande och i vissa fall sanerande funktion i att låta tråden vara öppen för frågor och kommentarer.

Båda varianterna har sina för- och nackdelar. Hittills tycker vi att nuvarande system funkat riktigt bra. Men som påpekats så krävs det lite disciplin och musikalitet för att det ska fortsätta vara bra.

MKRGG och ErikGBG gillar detta.
  6. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Men en del personer som till exempel försöker sälja en beggad Seiko Sumo för mer pengar än vad det kostar att plocka hem en ny från Japan förtjänar att få kladd i trådarna... hellre det än att någon nykläckt entusiast som inte är så hemma på japanska återförsäljare känner sig blåst i slutändan.

Compiss, Emil och Fabian gillar detta.
  7. fredrikb

fredrikb Borgare

Det där (med Sumon) stämde bara om man bortsåg från Svensk moms och tull. Det är upp till var och en om man vill göra rätt för sig att pröjsa det eller försöka undvika det (genom att de skriver gåva etc.). Men att insinuera att det är lurendrejeri är inte fair, man kan inte utgå ifrån att alla andra är beredda att skattefiffla (om än i liten skala) bara för att man själv är det.

Tycker nog att det får vara köparens ansvar att göra lite research. Om det är uppenbart fiffel/scam räcker det säkert med ett PM till moderator så plockas annonsen bort.

Bojke och David gillar detta.
  8. A_Andersson

A_Andersson Friends of KS

det här är ju inte unikt för seiko utan tycker jag händer hela tiden, många Rolex som går att beställa billigare från Italien än vissa begpriser här, men då brukar det inte vara någon som upplyser om det bara..

yonsson gillar detta.
  9. StrawberryFields

Från:
    Jordgubbsranchen
    Klart att man inte ska skattefiffla. Men det är inte fair att kalla det super pris heller när det uppenbarligen inte är det. Skattefiffel är det bara fattiga människor som sysslar med...

10. fredrikb

fredrikb Borgare

Jag tror att du av misstag utelämnade din poäng.

11. alfgren

alfgren Biskop

Bumparna förstör köp och säljavdelningen. Det blir dessutom ett ekorrhjul där du själv måste göra meningslösa bumpar för att inte drunkna i mängden.

Lösning finns och heter inläggsgranskning av moderator. Det enda som behöver tillåtas är ny info och prisbump. Annonsavdelningen skulle bli sisådär 500% bättre.

Sajmon88, Jensab och andheg gillar detta.
  12. StrawberryFields

Från:
    Jordgubbsranchen
    Ah, egentligen hade jag nog ingen poäng, men jag ska försöka igen. Att dra 90% av alla som handlar på nätet för skattefifflare för att dem då och då tar emot paket som är märkta "gift" är väl inte särskilt snällt. Sen är det klart att följ ska göra sin egen reserch, men en del säljar kanske behöver få höra att det dem säljer prissats lite för högt.

13. fredrikb

fredrikb Borgare

Ok, kanske lite grinigt att kalla det skattefiffel, jag har *kanske* gjort det själv någon gång. :)

Om man vänder på det då (fortsätter med Sumon som exempel): Ponera att jag skulle vara moralpelle och absolut inte vill ducka moms och tull, utan vill göra rätt för mig. Då skulle ju priset vara ganska bra?

Sedan undrar jag varför köpare "behöver höra det"? Antingen får de inte klockan såld och märker det den vägen, eller så blir den såld och då var ju priset inte fel. Att prissätta något högt är inte att luras - det är upp till köparen att avgöra om man vill betala det eller inte.

Man kan ju gå ihop några stycken också på ett sånt här forum. Ponera att jag är intresserad. Så ber jag några av mina vänner gå in och trasha tråden, säga att det är dyrt, att de köpt klockan billigare själva etc etc. Är inte heller så bra.

14. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Det finns skillnader på kladd och funderingar. Jag tror många nya medlemmar med ringa kunskaper uppskattar att få höra flera människors åsikter ifall klockan är i så gott skick som så många säljare ibland vill få det att låta som.

Compiss, Bojke och Danielle gillar detta.
  15. Dammen

Dammen Stadsbo

Tycker ändå att kommentarer kring pris i någon annans annons är onödigt. Är priset för högt så kommer den inte bli såld. Köparen har ändå ansvar att kolla upp om priset är rimligt eller pruta i ett PM.

De enda kommentarer jag tycker är okej är de som påpekar brister/fake/felskrivningar osv. så att ingen blir lurad på riktigt, antingen avsiktligt eller oavsiktligt.

Compiss, yonsson och Fabian gillar detta.
  16. StrawberryFields

Från:
    Jordgubbsranchen
    Om det mot all förmodan skulle vara så att du jobbar för skatteverket och har någon form av smak så får väl priset anses vara okej.

En del säjare kanske inte har gjort research själva utan bara drar av 15% av vad dem köpte klockan för. Dem borde få höra det.

Men att organisera sina polare till att få en säljare att sänka priset... har vi inte bättre stil än så här vill inte jag vara med längre.

17. StrawberryFields

Från:
    Jordgubbsranchen
    Vi måste väl kunna ha så pass högt till tak här att man kan ta en diskussion om prissättningen. Hellre kladdiga trådar för all framtid än att en enda färsk klockentusiast känner sig lurad...

18. fredrikb

fredrikb Borgare

Jo, det har vi förmodligen.

Om man vill vägleda en säljare kring prissättning kan man ju också skicka ett PM om man vill hålla tråden hyfsat ren.

19. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    håller helt med.

20. Denke

Från:
    Stockholm
    Har detta hänt?

21. POO

POO Präst

Det är väl kanon att vakna medlemmar snabbt kan kommentera uppenbara felaktigheter utan den fördröjningen att anmäla annonsen till en moderator innebär.
    Det borde även vara solklart för varje vuxen människa att förstå och ha känslan för när man tillför en viktig bit information eller när man bara kladdar i andras annonser.

ErikGBG, Kson, JayJay och 3 andra gillar detta.
  22. StrawberryFields

Från:
    Jordgubbsranchen
    Jag hoppas verkligen att det inte har hänt.

23. Denke

Från:
    Stockholm
    Hur dök denna uppgift ens upp?

24. StrawberryFields

Från:
    Jordgubbsranchen
    Läs resten av tråden så kommer du att se att det var fredrikb som kom med det som ett argument för varför man inte ska diskutera prissättningen i säljtråden. Jag påstår alltså inte att sådana maffia liknade metoder har förekommit.

25. alfgren

alfgren Biskop

Jag håller ett noga öga på köp och sälj och den enda tråd jag kan komma på överhuvudtaget där det blivit en ordentlig diskussion om pris var han som skulle sälja sin Breitling SOH.

Sen blev det ju förstås ordentligt med tjafs i robi74as bezel tråd men det var ju egentligen inte priset som var problemet där.

Bojke gillar detta.
  26. Denke

Från:
    Stockholm
    Det var inte så jag menade, uttryckte mig lite korthugget. Jag fick bara intrycket av din post i kombination med det fredrikb skrev att det var något som jag hade missat. :)

27. StrawberryFields

Från:
    Jordgubbsranchen
    Ah, jag förstår.

28. fredrikb

fredrikb Borgare

Nänä, jag bara tog ett exempel för att föra en diskussion. Tror fortf KS är lite för litet för att det skulle kunna hända, men i en större community kan nog det mesta hända (och passera). Ursäkta förvirringen.

29. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Även om man är ny i klocksvängen krävs det ju lite egen tankekraft också. Jag skulle t.ex aldrig gå in på ett kameraforum och köpa första bästa kamera utan att kolla upp priserna innan.
    Att ha åsikter om priset i någon annons tycker jag är helt fel. Vill någon, erfaren eller oerfaren köpa till ett för högt pris är det upp till den och är man så lat/korkad att man inte kollar upp det innan, ja skyll dig själv. Vi kan inte ha ett gäng som agerar prispoliser här.
    Enda gången det ska påpekas är när något är uppenbart fishy och då ska man ha gott om bevis för sina påståenden.

Har ni funderingar om klockan, ta det via pm.

mace och alfgren gillar detta.
  30. Denke

Från:
    Stockholm
    Rent generellt är det ju ungefär så det funkar.

Mårtenssons ur Brookfield