• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trådar som åker upp och ned på köp & sälj.

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, men på, senare(?) tid upplever jag det som att många säljtrådar spårar ur (pun intended) med en massa onödigt tjafs, av den typen som Glassen beskrev.

Ja, i takt med att forumet växer och aktiviteten ökar så så har det blivit lite röjigt här och var. Men som du kanske noterat så försöker vi stävja det på ett artigt och mjukt sätt. Det är dock inte alltid det fungerar. Det finns därför användare som exempelvis inte längre kan posta på Köp/Sälj.

För det är ändå skönast om vi kan ha ett köp/sälj som präglas av viss musikalitet och självreglering. Men självklart kan Köp/Sälj styras upp hårdare om det inte är lite ordning och reda.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Ja, i takt med att forumet växer och aktiviteten ökar så så har det blivit lite röjigt här och var. Men som du kanske noterat så försöker vi stävja det på ett artigt och mjukt sätt. Det är dock inte alltid det fungerar. Det finns därför användare som exempelvis inte längre kan posta på Köp/Sälj.

För det är ändå skönast om vi kan ha ett köp/sälj som präglas av viss musikalitet och självreglering. Men självklart kan Köp/Sälj styras upp hårdare om det inte är lite ordning och reda.

Jag tycker ni gör ett kanonjobb, såklart. Vill egentligen inte att något ska ändras mer än disciplinen i trådarna. Bra drag med referenstrådarna också :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker ni gör ett kanonjobb, såklart. Vill egentligen inte att något ska ändras mer än disciplinen i trådarna. Bra drag med referenstrådarna också :)

Tack. Vi disciplinerar i stillhet. ;)

Sen är den här typen av trådar bra eftersom det bidrar till självsanering och eftertanke.
 

Smulan

Rolex
Troligtvis att du skulle fatta vinken efter några gånger.
Är du påläst Yonsson?

Först har jag 12 kladd i min tråd. ingen reaktion från KS.

Sedan blir en bytesaffär aktuell med nu´några turer . Mitt i den föreslår en person c ett byte med person d (kladd)

Direkt efter det kommer Denke och föreslår användandet av PM , jag frågar för vem, han svarar inte på det.

Jag utgår från att det då är det som kladdat i min tråd Fel . Det är mina relevanta bytesplaner (minoritet )som avses. Känns det logist för dig?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är du påläst Yonsson?

Ja, jag har läst tråden. Denke riktade nog inte det första inlägget till dig. Först när du började förhandla i tråden och ställa frågor om bytesklockan i tråden upplyste han dig vänligt. Skit samma. Tråkigt att folk kladdade sönder din säljtråd, men du var ju faktiskt även ganska delaktig själv.
 

Smulan

Rolex
Ja, jag har läst tråden. Denke riktade nog inte det första inlägget till dig. Först när du började förhandla i tråden och ställa frågor om bytesklockan i tråden upplyste han dig vänligt. Skit samma. Tråkigt att folk kladdade sönder din säljtråd, men du var ju faktiskt även ganska delaktig själv.

Men om Denkes inlägg inte var riktat till mig (och han vägrade svara på till vem) så borde det väl vara rimligt att anta att förhandling som faktiskt rörde försäljningen var OK. Det borde vara stor skillnad på kladd och relevant försäljningssnack i en tråd, speciellt då kladdet hunnit bli merparten pga bristande moderering.

Sen byter man ut min avatar och text i ett försök till vuxenmobbing värdig en13 åring ?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men om Denkes inlägg inte var riktat till mig (och han vägrade svara på till vem) så borde det väl vara rimligt att anta att förhandling som faktiskt rörde försäljningen var OK. Det borde vara stor skillnad på kladd och relevant försäljningssnack i en tråd, speciellt då kladdet hunnit bli merparten pga bristande moderering.

Sen byter man ut min avatar och text i ett försök till vuxenmobbing värdig en13 åring ?


Det framgår tydligt i mitt inlägg i tråden att jag rekommenderade dig att sköta dina förhandlingar via PM. Att du förhandlar om ett byte är inte relevant för någon annan än dig och din eventuella affärspartner.

Att det övriga kladdet ligger kvar i tråden beror inte på bristande moderering, tvärtom.
 

Smulan

Rolex
Så fan heller!

Direkt efter detta kladd föreslår du att förhanligar bäst sköts över PM .Jag ber dig då peka ut vikla det berörör med det gör du inte heller, !?

"Om inte Smulan vill ha din Magrette i byte så kan jag hjälpa till och köpa den av dig..
Froistedt76, Igår kl 17:59 Anmäl
#25
Ska tänka på saken.... Hör av mig om en vecka då jag är hemma i stockholm
Erito, Igår kl 19:06 Anmäl
#26
Inte för att vara petig eller för att påstå att någon frångår riktlinjerna för Köp/Sälj, men jag kan allmänt tycka att den här typen av förhandlingar bäst sköts via PM. Om inte annat för att annonstråden ligger och blockerar andra annonser."

Jag som är jävligt trött på all kladd tror knappast en moderator väljer att hoppa på trådskaparens affär istället !!!
 

fredrikb

Cartier
Men ge dig nu. Kladd eller ej, om alla höll på och postade fram och tillbaka om eventuella byten och detaljer skulle köp&säljdelen snabbt bli helt oanvändbar. Är väl inte så konstigt att han ber dig fortsätta i PM?

Att de andra som kladdade i din tråd inte heller borde ha gjort det kan jag hålla med dig om.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så fan heller!

Direkt efter detta kladd föreslår du att förhanligar bäst sköts över PM .Jag ber dig då peka ut vikla det berörör med det gör du inte heller, !?


Jag som är jävligt trött på all kladd tror knappast en moderator väljer att hoppa på trådskaparens affär istället !!!

Vem som helst kan läsa allt som skrivits i den aktuella tråden. Om jag skriver att förhandlingar ska skötas via PM så är det adresserat till alla som bedrivit förhandlingar i tråden. Även dig.
 

Smulan

Rolex
Men ge dig nu. Kladd eller ej, om alla höll på och postade fram och tillbaka om eventuella byten och detaljer skulle köp&säljdelen snabbt bli helt oanvändbar. Är väl inte så konstigt att han ber dig fortsätta i PM?

Du har fel. Han ber inte mig. Jag frågar vem han avser, och får imget svar. Det har stor beydelse.

Att de andra som kladdade i din tråd inte heller borde ha gjort det kan jag hålla med dig om.

Var är då största probblmet 12 orelevat kladdande eller 7 medelanden i en affär med trådskaparen.

Vilka bör i första hand stävjas?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Var är då största probblmet 12 orelevat kladdande eller 7 medelanden i en affär med trådskaparen.

Vilka bör i första hand stävjas?

Huruvida de första posterna rörande ditt pris var relevanta eller ej är upp till var och en att bedöma. Du stävjade ju det dessutom själv genom att svara på frågorna och själv säga till folk att sluta kladda, vilket är helt i linje med självmodereringsprincipen.
 

Smulan

Rolex
Vem som helst kan läsa allt som skrivits i den aktuella tråden. Om jag skriver att förhandlingar ska skötas via PM så är det adresserat till alla som bedrivit förhandlingar i tråden. Även dig.

men då förstår jag ännu minre.Jag har inte förhandlat med någon alls? Det som sker är att en spekulant föreslår ett byte, jag frågar efter bild och lite till,inga priser nämns inga rabater. Jag skulle kalla det en visning av ett ur. Hur många poster anser du kan vara max för att presentera ett bytesobekt? Finns det någon sådan gräns?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
men då förstår jag ännu minre.Jag har inte förhandlat med någon alls? Det som sker är att en spekulant föreslår ett byte, jag frågar efter bild och lite till,inga priser nämns inga rabater. Jag skulle kalla det en visning av ett ur. Hur många poster anser du kan vara max för att presentera ett bytesobekt? Finns det någon sådan gräns?

Jag tror iofs att alla på hela forumet förstått detta. Men jag ska ta det igen...

Kort uttryckt: det var en helt enkelt en jävla massa dividerande om allt möjligt i din säljtråd, det dividerades om priser, det dividerades om magrette-klockor, vilka band som skulle komma med ett byte osv osv osv. Detta dividerande gjorde att jag fick ett gäng PM och kommentarer rörande onödiga poster i säljtråder i allmänhet och i synnerhet onödiga poster i din säljtråd (skrivna av dig och andra).

I egenskap av moderator/forumägare bad jag därför artigt och trevligt samtliga skribenter i din tråd (dig inkluderat) att istället ta det via PM. Alla hörsammade detta utom du som av någon outgrundlig anledning sket i det.

Men, vi når uppenbarligen inte fram till varandra i denna fråga så jag har löst det väldigt enkelt. Du slipper fortsättningsvis posta i Köp/Sälj och kan fokusera på att diskutera klockor i de andra forumdelarna.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jag tycker personen borde få en chans till. Att inte tycka lika i en fråga borde inte leda till avstängning i köp&sälj. Jag förstår Denke till fullo som försöker upprätthålla riktlinjer (OBS, inte regler) men personen i fråga försöker bara att förstå dina argument. Och det är väl bra att sådana diskussioner sker offentligt så att alla kan läsa och ta lärdom ifrån?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Väl hårt modererat, IMHO. Att stänga ute denne medlem från köposälj gagnar inte någon.

Med tanke på hur extremt lite vi modererar så är det en intressant synpunkt. Du får gärna precisera dig lite:

Hur skulle du hantera det och på vilket sätt anser du att köp/sälj nu kommer att bli sämre?
På vilket sätt anser du att den aktuella personens rätt att köra sitt egna race i köp/sälj står över andra medlemmars rätt och önskemål om ett städat och seriöst köp/sälj?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker personen borde få en chans till. Att inte tycka lika i en fråga borde inte leda till avstängning i köp&sälj. Jag förstår Denke till fullo som försöker upprätthålla riktlinjer (OBS, inte regler) men personen i fråga försöker bara att förstå dina argument. Och det är väl bra att sådana diskussioner sker offentligt så att alla kan läsa och ta lärdom ifrån?

Diskussionen är helt offentlig. Jag ställer dessutom samma frågor till dig som jag ställde till trumpetera ovan.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Diskussionen är helt offentlig.

I know! vad jag tror/förstår förstod inte Sulan vad som var fel, priskladdet eller bytesdiskussionen, och frågade därför dig i sin säljtråd, vilket är fel men kanske inte tillräckligt stort misstag för att bli avstängd från köp&sälj. bara min åsikt.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
I know! vad jag tror/förstår förstod inte Sulan vad som var fel, priskladdet eller bytesdiskussionen, och frågade därför dig i sin säljtråd, vilket är fel men kanske inte tillräckligt stort misstag för att bli avstängd från köp&sälj. bara min åsikt.

Jag är rätt säker på att hen förstod men inte helt enkelt inte höll med och fortsatte tjafsa på fel plats trots rekommendation om motsatsen. Mot bakgrund av det är en paus påkallad.
 
Topp