Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tråden där vi säger hejdå...

Diskussion i 'Diskussion' startad av KenKun, 9 juli 2015.

1. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Paketöppning hit, och paketöppning dit.
    Ja, det är roligt med nytt, men för att ha råd så måste de flesta av oss "offra" minst en klocka för att kunna köpa en ny.
    Eller... Det kanske aldrig klickade?
    För lite handledstid?
    Fylleköp?

Jadu, anledningarna är oändliga.
    Låt oss tillägna denna tråd åt klockorna som vi har gjort oss av med. Fyll den med bilder och anekdoter.
    Ett sista hejdå *snyft*

Jag vill säga hejdå till min Sinn U1 SDR. Finns det någon hårdare klocka? Tyskt stål, fina röda detaljer. Snygg länk. Ah.
    Fick dock alldeles för llte handledstid, och mina små handleder var inte värdig den, därför fick den lämna nu när jag fick chansen att köpa en Hulk.
    Vill ändå tacka för den korta tiden vi var tillsammans. Jag vet att du är i bättre händer nu.
    Hejdå Sinn U1 SDR!

image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

Jimpa, Zalath, Cristian och 29 andra gillar detta.
  2. gurta_g

gurta_g Stadsbo

Från:
    Linköping
    Kul tråd, särkilt om man kan få en förklaring vad som inte riktigt klickade. Jag står i valet om jag ska flippa min speedy, då den får i princip noll handledstid. Men den ligger mig ändå varmt om hjärtat, som den första "finare" klockan...;)

JohnZ gillar detta.
  3. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Kul tråd!:) Trots att den kommer innehålla en viss mängd tårar då...

4. Chuck

Chuck Friends of KS

image.jpg Hejdå till min 4 eller 5 Citizen NY0040, du blev en keeper (ett tag) men det finns bara plats för en dykare just nu. Ta hand om dig!

Punchout, Johnne, BadkarsPiraten och 2 andra gillar detta.
  5. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Jo, ibland köper folk "keepers", som de sedan flippar ett par månader senare. Hade varit kul att få veta varför :)

Man kanske får ett riktigt avslut då... Efter att ha gråtit en skvätt :)

Bjoerlin76 gillar detta.
  6. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Hej då till denna. Det kändes kul i fem minuter. Bra i teorin. Men inte i praktiken. Jag gör slut.

image.jpg

alexndr, paradis, pjmb och 19 andra gillar detta.
  7. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Hoppas du lyckas lika bra med färgmatchningen i fortsättningen @KenKun :)

8. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Kul med klockor och kläder :)

9. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Jobbig tråd, då jag flippat en hel del trevliga klockor. Börjar med den som fick mig att verkligen gilla vintage och plexi. Ceritna Argonaut 200m från ca -76. Pallade för det mesta. Hoppas du har det bra, var du än är...

Cristian, Icaras, DrDre och 16 andra gillar detta.
  10. Biffbert

Biffbert Friends of KS

Det är ju så man blir tårögd! Sliter den med hälsan @KenKun :D

KenKun gillar detta.
  11. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Känns bra att den har hamnat i rätta händer (och armar) :)

12. Wollen

Wollen Barfly

Ut
    image.jpg

In
    image.jpg

Jimpa, Cristian, paradis och 6 andra gillar detta.
  13. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Investerade i en Breitling Colt Military som jag bokstavligen ogillade från första sekund jag öppnade paketet med klockan jag köpt på Tradera. Lovade mig själv att aldrig köpa en klocka mer utan att prova den först. Ett löfte jag redan brutit. Hur som helst så sålde jag klockan dagen efter jag fått den. Farväl Breitling Colt Military, må våra vägar aldrig korsas mer. I evighet. Amen.

Jimpa, Cristian, paradis och 7 andra gillar detta.
  14. ngstrm

ngstrm Friends of KS

Äntligen en bra tråd att lufta sin ångest i. Denna fick lämna för ett tag sen då vi aldrig riktigt kom överens, men jag saknar den minst en gång i veckan trots att jag aldrig bar den annat än då och då hemma.

image.jpg

Jimpa, Cristian, Johnne och 3 andra gillar detta.
  15. fc2

fc2 Borgare

Den här tråden tillsammans med den om misslyckade auktioner en regnig novemberdag...

Gummo gillar detta.
  16. fc2

fc2 Borgare

Tänkte att jag behöver en kvarts för de där tillfällena då jag ville ha en klocka som bara går och går och som jag inte behöver vara så rädd om. Problemet var att ingen av alla kvartsare jag tittat på gett mig den minst vill ha-känsla, ända tills jag hittade den mest funkiga klockan på många år - Speedmaster Quartz i GF (!) från 1979. Hatad av så många men förmodligen älskad under en kort period i slutet av 70-talet då den var nydanande; LCD, lysande skärm, kvarts - den hade allt det där som skulle bli framtiden. Broschyren talade stolt om hur många kretsar per cm3 den hade och annat framtidssnack.

Tyvärr hade inte min armband, då de armband som kom till dessa är de snyggaste Omega någonsin gjort om du frågar mig. Klockan hade allt jag ogillar - GF, kvarts, lampor, LCD, you name it men på något konstigt sätt fanns det ändå lite vill ha-känsla, tillräckligt för att punga ut 3-4 000 kr. Det är nog fortfarande den skönaste klocka jag någonsin haft, jag kunde många gånger glömma att jag hade den på mig. Den tog tid, höll tid, höll koll på månader, dagar och datum, ja den var precis lika praktisk som en 200 kr klocka från Kjell & Company är idag, med ungefär samma funktioner, med enda skillnaden att den en gång andats modernitet, inte snålhet.

Dåtidens batterier var kvicksilverbatterier på 1.35 V medan dagens är på 1.55 V vilket jag fick förklarat skulle kunna ge klockan vissa egenheter men icke, den gick precis som utlovat. Verket, cal. 1620, ska tydligen vara robust och NASA använde 1977 (eller var det 1976?) en modell likt denna som prototyp men den valdes till slut bort, oklart varför. Den prototypen köptes f ö av en samlare för ~500$ på ebay för några år sedan (!).

Hur som helst falnade den där initiala vill ha-känslan och klockan åkte på mest för att den också måste få handledstid, inte för att jag egentligen ville. Den såldes för något år sedan och jag fick nätt och jämt tillbaka pengarna. Det var en bra och udda klocka, men inget för mig.

IMG_2638.jpg

Ivar31, Cristian, Gummo och 5 andra gillar detta.
  17. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Det är en mycket ovanlig DJ som jag också saknar! Det är trist att flippardjävulen ibland tar över!:(

theargonaut gillar detta.
  18. Johanw

Johanw Friends of KS

Från:
    Lomma
    Låg i lådan och var eftertraktad av andra. Varför inte då glädja? Tack och hej. Seiko SKX031

WP_20140321_15_17_54_Smart (1).jpg

Cristian gillar detta.
  19. ngstrm

ngstrm Friends of KS

Ja, glasringen gjorde den verkligen speciell. Och tavlan var magisk. Vi får leta upp den igen tillsammans och ha delad vårdnad :)

Fixoflex gillar detta.
  20. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Den här var ju jä-ligt puckat att släppa:sorry:
    Saknar tvåton och integrerad länk..f@n
    image.jpg

Cristian, imthinking2, Tiebreak och 8 andra gillar detta.
  21. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Tillsammans med theargonaut!:)

theargonaut och ngstrm gillar detta.
  22. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Håller med dig där buksvåger.

Weasel gillar detta.
  23. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Skön story, tack för att du delade med dig :)

fc2 gillar detta.
  24. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Ja, den DJn känns igen! En klar favvo-DJ :)

ngstrm gillar detta.
  25. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Det är inte mycket jag ångrar. Denna skulle jag ha behållit. Vem kunde tro att dom skulle dra upp så mycket i pris............ 466453_4799438819241_964846995_o.jpg

Jimpa, Cristian, Brydlon och 1 annan gillar detta.
  26. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Det lär ju inte sluta heller...
    Köp medans du kan!

27. TiE

TiE Friends of KS

Detta kan bli en tråd fylld med ångest men även massor av bra tips på varför vissa klockor skall undvikas.
    Jag är en samlare och gör mig inte av med klockor för att de får för lite handledstid. Får de gå beror det på att pengaflödet kräver det och då gäller det att välja noga.
    Denna Breitling B-1'a gjorde det ont i hjärtat när den gick iväg. Så vacker, så gedigen, så mycket klocka....suck.
    image.jpg

Cristian, Gummo, Brunleif och 2 andra gillar detta.
  28. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Något som jag aldrig trodde skulle hända, hände precis. Jag har sålt min Rolex 114060. Klockan som min lilla knodd skulle få ärva. Att äga tre subbar var dock lite hardcore även för mig. Bar ju dig dessutom max en gång i veckan. Du har nu istället gått till någon som kommer att ge dig mer kärlek, det känns tryggt.
    Tack 114060, du var min första Rolex... Jag kommer aldrig att glömma dig!

image.jpg

Jimpa, Cristian, Brydlon och 4 andra gillar detta.
  29. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Man gör inte av med sin första Rolex.. Det gjorde jag för fyra år sedan, och det ångrar jag fortfarande...... Fan

30. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

:(

Parabellum gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield