• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

fockstr

Breitling
Hej!
Ny på forumet, så hoppas jag postar detta på rätt ställe…

Jag funderar på att köpa min första vintage Rolex. Har länge gått och varit sugen på en Rolex GMT-Master 1675 från sent 70-tal. Vad är ett rimligt pris att betala för en sådan idag? Är det några fallgropar man ska se upp med?

Har hittat denna, vad tror ni om den? https://www.chrono24.se/rolex/gmt-master--id6374954.htm
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hej!
Ny på forumet, så hoppas jag postar detta på rätt ställe…

Jag funderar på att köpa min första vintage Rolex. Har länge gått och varit sugen på en Rolex GMT-Master 1675 från sent 70-tal. Vad är ett rimligt pris att betala för en sådan idag? Är det några fallgropar man ska se upp med?

Har hittat denna, vad tror ni om den? https://www.chrono24.se/rolex/gmt-master--id6374954.htm
Den där såg inte alls särskilt kul ut.

Massvis med fallgropar. Mitt tips är att du googlar som en tok ett tag. :)
 

Esquared

Cartier
Hej!
Ny på forumet, så hoppas jag postar detta på rätt ställe…

Jag funderar på att köpa min första vintage Rolex. Har länge gått och varit sugen på en Rolex GMT-Master 1675 från sent 70-tal. Vad är ett rimligt pris att betala för en sådan idag? Är det några fallgropar man ska se upp med?

Har hittat denna, vad tror ni om den? https://www.chrono24.se/rolex/gmt-master--id6374954.htm

den är sönderpolerad - boetten är "slut som artist". Sista bilden är inte ens samma klocka (notera perfekt plana sidor tillskillnad från resten av bilderna).
 

BoEtt

Rolex
@Per en fråga om en 5513, vad är ett vettigt pris på en sådan i något slitet skick? Dvs inte mint condition.
Nåt man behöver tänka på vad det gäller årsmodell, tavla, visare?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
@Per en fråga om en 5513, vad är ett vettigt pris på en sådan i något slitet skick? Dvs inte mint condition.
Nåt man behöver tänka på vad det gäller årsmodell, tavla, visare?
Allt ifrån typ 50 till hur mycket som helst beroende på konfiguration och skick. Årsmodell helt beroende på tycke, smak och plånbok. Jag skulle personligen alltid premiera skick men om du gör avkall på något så skulle jag säga att det viktigaste är att tavlan är fin och visarna matchar. Man kan ofta leva med en sämre boett.

För typ 60-65 så borde du kunna hitta en bra brukssub utan problem om du håller dig från KS som är dyrast i världen på just 5513. :)
 

BoEtt

Rolex
Allt ifrån typ 50 till hur mycket som helst beroende på konfiguration och skick. Årsmodell helt beroende på tycke, smak och plånbok. Jag skulle personligen alltid premiera skick men om du gör avkall på något så skulle jag säga att det viktigaste är att tavlan är fin och visarna matchar. Man kan ofta leva med en sämre boett.

För typ 60-65 så borde du kunna hitta en bra brukssub utan problem om du håller dig från KS som är dyrast i världen på just 5513. :)
Hehe, tack för snabbt svar, jag är ju noob på Rolex, känns som att en vintage sub är nästa steg. Den jag kikar på har levt sitt liv, om man säger så. Men det är väl nåt jag tycker är ok om man ska hitta en till vettigt pris.
Om det ingår låda o papper höjer det värdet nåt?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hehe, tack för snabbt svar, jag är ju noob på Rolex, känns som att en vintage sub är nästa steg. Den jag kikar på har levt sitt liv, om man säger så. Men det är väl nåt jag tycker är ok om man ska hitta en till vettigt pris.
Om det ingår låda o papper höjer det värdet nåt?
Marginellt i mina ögon men då är inte jag en pappersfantast. Jag kan tycka att fullset är intressant om klockan är perfekt. Är den inte det så tycker jag inte att tillbehör höjer värde nämnvärt. Det finns säkert de som tycker annorlunda men jag hade iaf hellre lagt ett ev premium på att hitta en bättre klocka istället för att köpa tillbehör som jag inte använder.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Marginellt i mina ögon men då är inte jag en pappersfantast. Jag kan tycka att fullset är intressant om klockan är perfekt. Är den inte det så tycker jag inte att tillbehör höjer värde nämnvärt. Det finns säkert de som tycker annorlunda men jag hade iaf hellre lagt ett ev premium på att hitta en bättre klocka istället för att köpa tillbehör som jag inte använder.
Sen finns det ju de som inte ens skulle röra en rolex utan papper..
 

BoEtt

Rolex
Marginellt i mina ögon men då är inte jag en pappersfantast. Jag kan tycka att fullset är intressant om klockan är perfekt. Är den inte det så tycker jag inte att tillbehör höjer värde nämnvärt. Det finns säkert de som tycker annorlunda men jag hade iaf hellre lagt ett ev premium på att hitta en bättre klocka istället för att köpa tillbehör som jag inte använder.
Många tack Per! :D
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Allt ifrån typ 50 till hur mycket som helst beroende på konfiguration och skick. Årsmodell helt beroende på tycke, smak och plånbok. Jag skulle personligen alltid premiera skick men om du gör avkall på något så skulle jag säga att det viktigaste är att tavlan är fin och visarna matchar. Man kan ofta leva med en sämre boett.

För typ 60-65 så borde du kunna hitta en bra brukssub utan problem om du håller dig från KS som är dyrast i världen på just 5513. :)
Now you tell me!? :)
 
  • Like
Reactions: Per

fockstr

Breitling

Gummo

Joker
2-Faktor
känns som att en vintage sub är nästa steg
En vintagesub är för många en ofrånkomlig klocka och 5513 är den modell som väldigt, väldigt många bestämmer sig för. Man får många och roliga vintagedykare för de pengar man tvingas hosta upp för en trött 5513. De riktigt fina och roliga Rolex-subarna gräver tyvärr hål stora som fritidshus i plånboken!

Bosse du får fråga dig själv:

Ikonisk dykare med stark lyskraft? Fantasilös vintagedykare 1A?
En mjölktandsfas som man måste igenom?

Btw, har själv haft en trött 5513 av intetsägande variant som jag älskade...
I flera månader :D
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Tack för svar! :) Inser att det får bli en hel del tid framför google framöver ;)
Fördelen med att jaga de klassiska modellerna typ 1675 är att det finns en hel drös med "buyer's guides" och introduktioner till modellprogrammen om man googlar lite. Många av dem kan ha samma standard info men om man pusslar ihop infon från de olika så får man en ganska bra bild över de varianter och speciella kännetecken man kan spana efter. Sen kan man ju inte läsa sig till den kunskap och vana som många här besitter att identifiera dåliga poleringar mm. Sånt kommer ju bara av att ha haft en mängd ex passera under näsan troligtvis.
 

BoEtt

Rolex
En vintagesub är för många en ofrånkomlig klocka och 5513 är den modell som väldigt, väldigt många bestämmer sig för. Man får många och roliga vintagedykare för de pengar man tvingas hosta upp för en trött 5513. De riktigt fina och roliga Rolex-subarna gräver tyvärr hål stora som fritidshus i plånboken!

Bosse du får fråga dig själv:

Ikonisk dykare med stark lyskraft? Fantasilös vintagedykare 1A?
En mjölktandsfas som man måste igenom?

Btw, har själv haft en trött 5513 av intetsägande variant som jag älskade...
I flera månader :D
Ja det kanske är så, att mjölktänderna ska trilla av... ;):D
Det jag jagat är en 300 m seamaster men insett att fake är mer regeln än undantag. t.om. på ansedda auktionshus. Så varför inte då gå på nåt som inte är lika kopierat?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Ja det kanske är så, att mjölktänderna ska trilla av... ;):D
Det jag jagat är en 300 m seamaster men insett att fake är mer regeln än undantag. t.om. på ansedda auktionshus. Så varför inte då gå på nåt som inte är lika kopierat?
Jag brukar säga att en plexisub hör till livets nödtorft så det är klart du ska köra på det! Jag tycker att den gamla sub-boetten är för jävla bra och kommer nog alltid ha en. Mitt tips är att bredda kolla även efter 1680 och Tudor så blir urvalet större och chansen att hitta ett kul ex likaså :)
 

BoEtt

Rolex
Jag brukar säga att en plexisub hör till livets nödtorft så det är klart du ska köra på det! Jag tycker att den gamla sub-boetten är för jävla bra och kommer nog alltid ha en. Mitt tips är att bredda kolla även efter 1680 och Tudor så blir urvalet större och chansen att hitta ett kul ex likaså :)
Tackar, har kikat även på snowflake, de ser himla trevliga ut. :)
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Tackar, har kikat även på snowflake, de ser himla trevliga ut. :)
obi-wan.jpg

"Snowflake är inte modellen du letar efter"
 

BoEtt

Rolex
Varför 5513 landade i huvvet beror på det här, min är till vänster ;).
Den till höger, en meters first, den var tyvärr inte till salu.
IMG_6575.JPG

IMG_6571.JPG
 
Topp