• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

JB_XII

Rolex
Hej! Skulle nog vänt mig hit tidigare. Då hade jag sparat en massa bläddrande på tradera och ebay :)
Jag behöver hjälp med en dressklocka. Något snyggt och elegant. Har tittar på Omega seamaster 30 och 600.
Även ett par Longines (flagship/heritage) men också sett fina certina / tissot.

Men då jag är helt oförmögen att bedöma skick/utbytta delar eller "prisvärdhet" så vänder jag mig till er för hjälp :)
Mer konkret så undrar jag om någon kan tipsa om en speciell modell / urverk?
Kanske tips om vad man skall kolla efter?

Eller ännu bättre, finns det något där ute nu som ni skulle säga vara intressant?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
En vintagesub är för många en ofrånkomlig klocka och 5513 är den modell som väldigt, väldigt många bestämmer sig för. Man får många och roliga vintagedykare för de pengar man tvingas hosta upp för en trött 5513. De riktigt fina och roliga Rolex-subarna gräver tyvärr hål stora som fritidshus i plånboken!

Bosse du får fråga dig själv:

Ikonisk dykare med stark lyskraft? Fantasilös vintagedykare 1A?
En mjölktandsfas som man måste igenom?

Btw, har själv haft en trött 5513 av intetsägande variant som jag älskade...
I flera månader :D
Håller med. En sliten sönderpolerad mellanmjölk-5513 skulle jag dock gärna köpa för 25K och köra på lädernato.
 

Don82

Breitling
Har hittat en gammal Omega 600 för en tusenlapp (bild kommer) men den är riktigt risig och jag vill byta/renovera främst urtavlan. Är det ett bra köp ändå, givet att man kan hitta en fin för 4-6 tusen?
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Har hittat en gammal Omega 600 för en tusenlapp (bild kommer) men den är riktigt risig och jag vill byta/renovera främst urtavlan. Är det ett bra köp ändå, givet att man kan hitta en fin för 4-6 tusen?
Hade hellre köpt ett ex med finare urtavla i gott skick och då betalat ett lite högre pris. Att jaga rätt på en fin och korrekt urtavla kan bli svårt. Släng gärna upp en bild :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Har hittat en gammal Omega 600 för en tusenlapp (bild kommer) men den är riktigt risig och jag vill byta/renovera främst urtavlan. Är det ett bra köp ändå, givet att man kan hitta en fin för 4-6 tusen?
Nej.
Det kan vara ett elände att få tag på allt som kan tänkas behövas, kostar oftast mer än beräknat och tar tid. Har du inte sällsynt bra kontakter eller tur blir den dyrare eller minst lika dyr som en bra från början. Dessutom kommer den sistnämnda att ha sin originaltavla kvar vilket är en fördel.
 

Brunleif

Panerai
Kan ha fått tag på vridring till Crotonen nu så jag chillar på den här. Kan dock förmedla kontakten om någon annan vill ha den.
Vridringen passar inte, det kunde man ju ge sig fan på :D
Aldrig att det ska få gå riktigt lätt. Dock skönt att slippa lägga 5000kr på service så här inför sommaren. Frun blir nog glad.
Får fortsätta försöken att hitta rätt vridring. Alternativt släppa projektet och köpa en komplett istället.
 
Tjena, tack för schysst initiativ!
Har precis köpt denna som jag tyckte var schysst och har svårt att hitta info om den.
På bilden verkar det absolut vara Omega 1365 urverk i den, det är tavlan jag är lite tveksam på.
Under den internet research jag gjorde fick jag fram att denna klocka kunde vara serienummer: ST 191.0101
Dock finns den bara med vit/silvergrå/svart tavla enligt Omegas hemsida.
Känner du eller någon igen denna och vet lite mer? Sjukt tacksam för svar :angel:
s-l16003.jpg
s-l16002.jpg
s-l1600.jpg
 

Bilagor

  • s-l16003.jpg
    s-l16003.jpg
    137.9 KB · Visningar: 21

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej! Är helt ny här på forumet. Är på jakt efter en klocka till min bror på hans 40-årsdag. Har hittat en på Ebay. Säljaren skriver att den är 100% original men jag kan inte bedöma detta. Så tar tacksamt emot hjälp. Är detta ett vettigt köp?

m6hwz.png
[/IMG]

Här är auktionen:
http://m.ebay.co.uk/itm/VINTAGE-1977-MENS-OMEGA-SEAMASTER-AUTO-WINDING-DAY-DATE-SERVICED-/362007918553?hash=item54495a77d9:g:H-kAAOSwstJZQKiY&_trkparms=pageci%3Aba695d8f-5bcd-11e7-81ef-74dbd1804dbc%7Cparentrq%3Aed74e97715c0a990b7f81fecfff94ae5%7Ciid%3A7
Ser inget uppenbart knas, ser original ut tycker jag fast är ingen "expert" på modellen. Litet skav på tavlan ser det ut på vissa bilder men på andra inte. Verkar vara en fin klocka annars. Men priset... ska de kosta så pass nu?!... kanske, men tycker det är mycket om tavlan inte är 100..
 
Senast ändrad:

Josephtr

Breitling
Snabb fråga! Vad är detta för modell, stod ej i annonsen och har den ett värde över 1000 kronor? Ny på klockor men är lyhörd!
 

Bilagor

  • IMG_1062.PNG
    IMG_1062.PNG
    76.9 KB · Visningar: 101
  • IMG_1064.PNG
    IMG_1064.PNG
    83.2 KB · Visningar: 97

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Snabb fråga! Vad är detta för modell, stod ej i annonsen och har den ett värde över 1000 kronor? Ny på klockor men är lyhörd!
Det är en "Dolce vita". Ser ut att vara kvarts och ser ut att vara damur? Har du måtten?
Från runt milleniumskiftet. Värde lite över 1000kr skulle jag säga.
 

Åskviggen

Panerai
Tittade visst på denna lite för länge...☹️var såld när jag skulle in och köpa. Någon som vet om dom säljs (isåfal vart) eller om jag bör hålla utkik efter någon specifik kategori på ebay, Chrono24 etc.
IMG_1446.PNG
 

Fadershan

Patek
Tittade visst på denna lite för länge...☹️var såld när jag skulle in och köpa. Någon som vet om dom säljs (isåfal vart) eller om jag bör hålla utkik efter någon specifik kategori på ebay, Chrono24 etc.
IMG_1446.PNG
Hahah ja så kan det gå! Händer mig hela tiden då det ÄR svårt att värdera vintage och i synnerhet när modellen är udda/rare. Men jag gillade oxå den där skarpt för att strö lite extra salt i såren :)
 
Topp