• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för katter, raser och utställning!

sjökvist

<—Axel Nilson
Kommer springande när man ropar på honom och vill alltid vara i centrum och hälsa när det är folk på besök t ex. En riktig personlighet :)
ja de ska alltid vara med, även när man går på muggen, de är ständigt nyfikna på vad man gör, man märker att alla katter har helt olika personligheter
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Här är våra små odågor, ibland så skulle man kunna strypa dom små skitkorvarna!

Det är två heliga Birmor, den till vänster är helrasig, medans han till höger har lite angora i sig också...

Katternas namn var från början Klasse och Lucius. Men under tidens gång så har smeknamnen haglat. Klasse blev klasse klättermus, pga att han alltid skulle klättra upp på hatthyllor, bokhyllor, skåp och både på mig och Los Tantos etc, med tiden blev det bara klättermusen, och idag så kallas han bara för Musen, och någon gång ibland musskiten, fast det händer faktiskt ganska så ofta nu numera!

Den andra som Los Tantos döpte till Lucius var lite kraftig när han var liten, så med tiden så blev han döpt till Lussebullen, pga sin storlek och glupskhet. Fast idag så kallas han nog bara för buLLen och inget annat!


Katterna Musen & buLLen.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Här är våra små odågor, ibland så skulle man kunna strypa dom små skitkorvarna!

Det är två heliga Birmor, den till vänster är helrasig, medans han till höger har lite angora i sig också...

Katternas namn var från början Klasse och Lucius. Men under tidens gång så har smeknamnen haglat. Klasse blev klasse klättermus, pga att han alltid skulle klättra upp på hatthyllor, bokhyllor, skåp och både på mig och Los Tantos etc, med tiden blev det bara klättermusen, och idag så kallas han bara för Musen, och någon gång ibland musskiten, fast det händer faktiskt ganska så ofta nu numera!

Den andra som Los Tantos döpte till Lucius var lite kraftig när han var liten, så med tiden så blev han döpt till Lussebullen, pga sin storlek och glupskhet. Fast idag så kallas han nog bara för buLLen och inget annat!


Katterna Musen & buLLen.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
vilka snyggingar :)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Här är våra små odågor, ibland så skulle man kunna strypa dom små skitkorvarna!

Det är två heliga Birmor, den till vänster är helrasig, medans han till höger har lite angora i sig också...

Katternas namn var från början Klasse och Lucius. Men under tidens gång så har smeknamnen haglat. Klasse blev klasse klättermus, pga att han alltid skulle klättra upp på hatthyllor, bokhyllor, skåp och både på mig och Los Tantos etc, med tiden blev det bara klättermusen, och idag så kallas han bara för Musen, och någon gång ibland musskiten, fast det händer faktiskt ganska så ofta nu numera!

Den andra som Los Tantos döpte till Lucius var lite kraftig när han var liten, så med tiden så blev han döpt till Lussebullen, pga sin storlek och glupskhet. Fast idag så kallas han nog bara för buLLen och inget annat!


Katterna Musen & buLLen.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Det ser lita varmt ut, det där, Affe.
Konstaterar att det hänt en del med Birmorna på 30 år. De har växt i storlek. Så där såg de inte ut på den tiden.....
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor

Tackar, din Maine coon var fin också, den vänstra som är brunmaskad, var faktiskt utställningskatt på försök några gånger, uppfödaren ville prova ta med den på några utställningar och det fick hon så gärna. Men efter 2-3 ggr gav hon upp, Musen hade alldeles för många myror i brallorna och ville inte sitta still :D!
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Tackar, din Maine coon var fin också, den vänstra som är brunmaskad, var faktiskt utställningskatt på försök några gånger, uppfödaren ville prova ta med den på några utställningar och det fick hon så gärna. Men efter 2-3 ggr gav hon upp, Musen hade alldeles för många myror i brallorna och ville inte sitta still :D!
tackar, det där med att få dom att vara still och få dom att lyssna, det är ju bara totalt dödfött, de gör precis som de vill och skiter fullständigt i vad man säger hahaha
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det ser lita varmt ut, det där, Affe.
Konstaterar att det hänt en del med Birmorna på 30 år. De har växt i storlek. Så där såg de inte ut på den tiden.....

Hade inte katt på den tiden så jag har ingen aning, men Musen är inte särskilt stor tror jag, den andra är något större skulle jag säga, däremot så har dom ett lugn som tilltalar, skulle säga att Birmorna är hundarnas motsvarighet av Labrador och Golden retriever.
 
  • Like
Reactions: TiE

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Här är våra små odågor, ibland så skulle man kunna strypa dom små skitkorvarna!

Det är två heliga Birmor, den till vänster är helrasig, medans han till höger har lite angora i sig också...

Katternas namn var från början Klasse och Lucius. Men under tidens gång så har smeknamnen haglat. Klasse blev klasse klättermus, pga att han alltid skulle klättra upp på hatthyllor, bokhyllor, skåp och både på mig och Los Tantos etc, med tiden blev det bara klättermusen, och idag så kallas han bara för Musen, och någon gång ibland musskiten, fast det händer faktiskt ganska så ofta nu numera!

Den andra som Los Tantos döpte till Lucius var lite kraftig när han var liten, så med tiden så blev han döpt till Lussebullen, pga sin storlek och glupskhet. Fast idag så kallas han nog bara för buLLen och inget annat!


Katterna Musen & buLLen.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Härlig, Affe. De där ser ut som mina gamla Birmor. En brunmaskad och en blåmaskad. Brunmaskade Felix blev 17 år (1995a) och blåmaskade Findus är 16 år och jättefrisk (2000). Ska se om jag har bilder. :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Den första bilden var fantastisk, dom andra är inte är inte kattskit heller, :D, va kul att dom blev så gamla! Personligen skulle jag säga att katter är mycket underskattade djur, dom är ett mycket trevligt sällskap trots att dom kan vara sjukt jobbiga många gånger.
Japp. Blåmaskade killen på 16 år går stabilt mot 20. Frisk som tusan och både rejsar och leker. Veterinären trodde i våras att det var en ungkatt när han var inne för lite hårbollsklippning. Sover lite mer än förr bara. Ett liv med bara blötfoder håller ökända "birmanjuren" borta. :) Brunmaskade Felix fick nån form av parkinson 2011-2012. :sorry:
 

Husse

Patek
Här är våra små odågor, ibland så skulle man kunna strypa dom små skitkorvarna!

Det är två heliga Birmor, den till vänster är helrasig, medans han till höger har lite angora i sig också...

Katternas namn var från början Klasse och Lucius. Men under tidens gång så har smeknamnen haglat. Klasse blev klasse klättermus, pga att han alltid skulle klättra upp på hatthyllor, bokhyllor, skåp och både på mig och Los Tantos etc, med tiden blev det bara klättermusen, och idag så kallas han bara för Musen, och någon gång ibland musskiten, fast det händer faktiskt ganska så ofta nu numera!

Den andra som Los Tantos döpte till Lucius var lite kraftig när han var liten, så med tiden så blev han döpt till Lussebullen, pga sin storlek och glupskhet. Fast idag så kallas han nog bara för buLLen och inget annat!


Katterna Musen & buLLen.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Den Birman har en fantastisk profil och väldigt bra ögonfärg!
 

Husse

Patek
Nej inte katterna! Men alla prylar till utställningen!
Detta är ju en hobby, pristak, glöm det! Det ska vara klädsel till utställningsburen, borstar, olika pälsmedel (dyrt!) liten kattlåda mat och vattenskål och stamtavla med utställningscertifikat osv.
Våran Izak, lägger sig faktiskt i utställningsväskan när vi pysslar med den!
För dagen är det sömn på badrumsskåpet som gäller!
IMG_0213.JPG
 

Husse

Patek
Sorry! Blev så glad över alla kattbilder att jag förväxlade inläggen!
Men jag har tittat en gång till! Jag vidhåller att din birma ÄR VÄLDIGT vacker! Ögonfärgen kan man ju inte se... Men eftersom det är en äldre katt med den fantastiska maskningen, så tror jag att färgen på ögonen är riktigt djupblå!
 
Senast ändrad:

Husse

Patek
För er som människor märks ingen större skillnad mellan två och tre katter. För katternas del går det en "magisk" gräns vid fem katter, sedan kan man få problem.
Våran 6:e katt är inte lika intresserad av att vara med de andra, därför tror vi att det funkar.
Katter är dessutom flockdjur, men solitärer i flocken.
 

Jimpa

Panerai
Det som är grejen med våra kattor är att dom inte leker och umgås alls. Händer några ggr per år att dom tvättar varandra eller ligger i soffan/sängen med oss båda två. Tror den ena fick för lite syre eller något vid födseln då den specifikt är agresivare mot den andra. Redan som kattunge morrade och fräste den åt vår första katt. Så lite synd då vi skaffade en till för att dom ska få sällskap utav varandra. Men som sagt vill jag ha en till . måste tjata lite på frugan antar jag :D
Dom bråkar ju inte hela tiden men dom undviker varandra rätt stor del av tiden.
För er som människor märks ingen större skillnad mellan två och tre katter. För katternas del går det en "magisk" gräns vid fem katter, sedan kan man få problem.
Våran 6:e katt är inte lika intresserad av att vara med de andra, därför tror vi att det funkar.
Katter är dessutom flockdjur, men solitärer i flocken.[/QUOTE
 
Topp