• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för klockklassikerna (och deras ålder)

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Något ska jag väl kunna bidra med. Och @Rossy skulle väl inte puffa på mig om det inte var så att han vill ha ett bidrag om Breitling.
Den stora ikonen Navitimer skrev jag tillräckligt om i : https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-tie-måndag-v-8.35623/ så det får räcka.

Men ännu större är förstås Chronomaten.
Det var med den kronografklocka som Breitling tog patent på räknestickan placerad på den rörliga ringen, 1940. Troligen började den säljas i större skala under 1942.
Numret 217012 på tavlan är patentnumret. I klockan satt ett Venus 175-verk.

1- Chronomat-769.jpg


Detta är en bild på det vackra exemplaret som varit i @aurums ägo.
2- DSC01215_zps0d969353.jpg


Det gjordes även en sällsynt variant med månfas och tre subdails. I den satt ett Venus 184-verk.

3-annons med månfas.jpg


Chronomaten genomgick en ständig utveckling och jag kan väl inte påstå att designen gick åt det skönare hållet.
Detta är en ref 818 från senare 60-tal, fortfarande med Venus 175.

4-Chronomat-ref-818-.jpg


Här är en bild på en ref 7808 från början på 70-talet med datum och Valjoux 7740-verk.

5-Chronomat-7808.jpg

1978 var Breitling konkursmässiga. Produktionen lades ner och företaget såldes 1979 till Ernest Schneider.
1984 återkommer Chronomaten i produktion, nu med ett Valjoux 7750-verk. Man har också övergivit räknestickskalan och ersatt den med en Tachymeterskala och vridring försedd med sina numera klassiska ”riders”

6-Chronomat-81950.jpg

Sedan rullar det på och Chronomaten blir Breitlings storsäljare.
2009 lanseras så deras egenutvecklade inhousekronografverk B01 och först ut är då Chronomat 01
7-B01.jpg


Detta blev väldigt komprimerat. Modellerna genom åren är oändliga och inget man skriver
av sig på ett par timmar en natt så detta får räcka.
Men @Rossy, nu glömmer vi att produktionen låg nere några år. Den mörka tiden vill vi inte minnas.
Haha, tack TiE! Nu fick vi oss allt en hel historielektion. Uppskattas!
Nu tror jag dock att Navitimern hade platsat mer här då min tanke med tråden var klockor vars design nästan inte ändrats genom åren från introduktion till nutid, eller åtminstånde hade väldigt igenkänning. Chronomaten tycks ju ändrat karaktär ganska ordentligt och saknar ju tom räknestickan/ringen.
När kom Navitimern?
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Haha, tack TiE! Nu fick vi oss allt en hel historielektion. Uppskattas!
Nu tror jag dock att Navitimern hade platsat mer här då min tanke med tråden var klockor vars design nästan inte ändrats genom åren från introduktion till nutid, eller åtminstånde hade väldigt igenkänning. Chronomaten tycks ju ändrat karaktär ganska ordentligt och saknar ju tom räknestickan/ringen.
När kom Navitimern?
Du har rätt @Rozzy , Navitimern är den som förändrats väldigt lite från starten 1954. En del säger 1952, men det är nog fel.
Ett tidigt exemplar:
Navitimer 55.JPG

Min från 66:
DSC_0203.JPG

Dagens med B01-verket.
004.JPG
 
Topp