• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för onödigt kronograf användande

BadkarsPiraten

Vacheron
hahah, aj aj aj.. nu får jag skämmas! Dock ingen sär skrivning! :D

Kom inte med bortförklaringar nu ;)

Gick fortare än vad jag trodde att åka hem från Göteborg!
2016-01-03 20.09.31.jpg
 

MånsT

Rolex
Det är ju just en kronograf jag behöver och hittills har saknat i min samling, och den
kommer användas med funktionen vill jag lova. När går parkeringstiden ut?
Bara köra igång kronografen och stoppa sekundvisaren vid låt oss säga 14.37,
och när minutvisaren har hunnit ikapp så är tiden ute. Utmärkt sätt att räkna
ner tid på också. Öhh, ställa alarm på mobilen när man har dinka på handleden..?
Är dinkan tillräckligt snygg så tittar man ju på den varannan minut, inte för att
veta tiden utan just för att den skänker glädje av att se på...

Parkeringstid var en bra idé!
Måste använda den för det :)
För nedräkning av parkeringen måste ju vridningen på en dykare vara mer effektivt. Speciellt om den har minutmarkeringar hela varvet runt.
 

PL13

Omega
Äger ingen krono än, men har ofta dykare på mig och använder ringen när jag kokar pasta. Ni i denna tråden: kan ni inte lobba för varför jag ska köpa en krono? (tror bestämt att jag "behöver" en speedy)
 

mackman

Cartier
kronografen vilar nästan aldrig, den tar tid på färdtider, parkeringstider, hur lång tid jag duschar, hur länge jag varit på gymnet och när man kokar pasta eller dylikt, och diverse annat "onödigt". Men jag ser kronografen som ett för mig ett viktigt redskap vad jag än gör.....
Själv skulle jag nog aldrig köpa en klocka som saknar kronograf, så beroeende är jag!:cigar:

image.jpeg
 

ruchac

Omega
Klocka med vridring funkar att ta tid med i upp till en timme.
Kronograf funkar att ta tid med i vanliga fall upp till 12,5 timmar.
Det är därför man behöver en kronograf.
Eller varför inte kronograf med vridring också?
Därför har jag Sinn på ingång..
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag tog tid på det mesta med min Hublot :D
Hur lång tid det tog till tunnelbanan. Hur lång tid tunnelbanan tog. Hur länge man stod inne vid varje station, osv osv :D
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Själv spenderas varje morgon med nöjet att klocka bilresan till arbetet.
För att väl på plats kunna avgöra om det var mer eller mindre trafik än vanligt...
43min i morse =)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Allt det där alldagliga. Koka pasta, laga mat, hur lång tid tar donnan på sig med sminket. Men sedan i somras använder jag faktiskt min "flygarkronograf" för att mäta just flygtid, i mitt fall skärmflygtid i jakt efter nästa licensnivå.
 

CarlV

Cartier
Kan göra allt som står i denna tråden med en vanlig klocka! Inga problem alls! Men skulle gärna villa ha en Omega Speedmaster men av helt andra skäl!
 

Guden

Cartier
Fick lite inspiration av denna tråd igår. Börjat använda kronografen till nästan allt nu. :D

Läderarmband ska man dock helst slippa på gymmet ;) . Kändes som att min handled svällde upp från 18cm till 20+ cm. Svettigt och äckligt blev det också, men jag vägrade lämna kvar den i skåpet.

33 min tog mitt ryggpass att genomföra. 5 stenhårda övningar.

image.jpeg
 

ruchac

Omega
Vad har hänt med dig Chuck? En feminist-hipster-Casio??? Det är inte likt dig.
Hoppas och antar att du har denna som nån slags plojdinka medans du lägger
undan cashen för att du planerar att skaffa något exeptionellt i klockväg!
Kommer ihåg när du hade en Sub som du körde i diskmaskinen i 60 graders
program, det var fan ett av de roligaste och sjukaste inläggen jag någonsin
läst! Ha ha ha!!! Bara att komma på ide´en liksom, underbart!
 
Topp