Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tråden för oss med bokstavskombinationer

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Magido, 10 oktober 2016.

1. Magido
    Trådstartare

Magido Stadsbo

Är det någon mer än jag här på forumet med Damp, Add, ADHD, Asberger eller liknande?
    Jag kan väl inte vara ensam...? ;)

Man kan tro att jag har hela alfabetet brukar min kära mor säga. Men jag har faktiskt bara ADHD.
    Kul att se vad andra med diagnoser gör idag (?) och hur ni tacklar vardagliga problem som lätt kan uppstå :)

Urkvinnan, Hatom, Edin och 1 annan gillar detta.
  2. Edin

Edin Borgare

Från:
    Midsomer Wreath
    Grov dyslexi om det nu räknas in som bokstavskombination?
    Har även lite lätt dyskalkuli men det är inget som är till bekymmer.

Magido gillar detta.
  3. Magido
    Trådstartare

Magido Stadsbo

Det tycker jag allt det är :)
    Det är ju trots allt ett handikapp precis som t.e.x Damp.
    Dyskalkuli vet jag inte ens vad det är för något (?)

4. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Har någon form av diagnos men aldrig orkat reda ut vad. Nu när jag är vuxen fungerar det mesta okej men det gjorde det absolut inte när jag var yngre.

Oli gillar detta.
  5. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Familjeliv.se

Kejsaren, Mforce och floristen gillar detta.
  6. Magido
    Trådstartare

Magido Stadsbo

Folk där tycker synd om sig själva och gnäller.
    Jag älskar min ADHD och hade aldrig varit där jag är idag utan den :)

Swordthain gillar detta.
  7. Norrlänningen

Norrlänningen Präst

Har med största sannolikhet någon form av hyperaktivitet/koncentrationsproblem, men jag har bara accepterat det under åren.

Nu är det dock nästan såpass illa att jag egentligen borde medicinera detta.

Vissa delar av mitt beteende ser jag dock som en stor fördel, men det ska ju funka för min omgivning också.

En sjuk detalj är att om jag dricker kaffe rent nå överjävligt så blir jag hur skärpt som helst och jag kan helt plötsligt hålla isär massvis med saker och fokusera på mina uppgifter helt perfekt.

Lite senare under dagen däremot, då är det ett jävla kaos igen.

Oli och paradis gillar detta.
  8. Edin

Edin Borgare

Från:
    Midsomer Wreath
    Dyskalkuli är som dyslexi fast med siffror.

Skulle gärna slippa båda men det är inget som jag på daglig basis klagar över. Det har dock tagit jävligt lång tid att bli klar med utbildningen till civilekonom. Men jag blev fan i mig klar!

ottwon, Jockinho, PIC och 1 annan gillar detta.
  9. Magido
    Trådstartare

Magido Stadsbo

Haha ja exakt så :)
    Man är ju rätt så intensiv om man jämför med "friska" människor.
    När man pratar om ADHD så får man ofta höra kommentarer som "Jag tror jag också har en släng av det. Jag kan verkligen inte koncentrera mig ibland"
    Om dom bara visste säger jag bara..... ;)

10. Magido
    Trådstartare

Magido Stadsbo

Åtusan. Där ser man! Gäller det både när du läser och skriver?

11. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Finns det någon bokstavskombination som fyller in beskrivningen att man ena dagen har mentaliteten och humöret av en grinig gammal gubbe och andra dagen lika energi- och glädjefylld som en eurofisk tjugoåring efter löning? :rolleyes:

Apansson och Mforce gillar detta.
  12. Magido
    Trådstartare

Magido Stadsbo

Manodeppresiv? Nej hehe men jag vet inte.. Är ruskigt dålig på diagnoser i helhet. Men vet mycket om just ADHD,ADD,Damp, Autism osv.

13. Edin

Edin Borgare

Från:
    Midsomer Wreath
    Precis. Med siffror är det inte något stort problem men några kreditkort hrbankomaten ätit upp och en del felringningar har det blivit. Däremot är dyslexin ett helvete när man pluggar.Läser extremt sakta, osäker på om man fattat rätt, svårt att snabbt ta in något och före vidare så man behöver tid och jävligt mycket tålamod.

Privat är det inte något problem och inte yrkesmässigt heller med mindre än en och annan felstavning. Får skaffa sekreterare om jag blir stor direktör i framtiden helt enkelt. :D

Magido gillar detta.
  14. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Är väl bara allmät skev och trött på att behöva bo i en småstad för att plugga! :banghead:

Strindberg gillar detta.
  15. Magido
    Trådstartare

Magido Stadsbo

i uk? =)

16. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Nix, Motala och Urmakarskolan för stunden, tar examen i Juni så det är inte mycket tid kvar!

Magido gillar detta.
  17. Magido
    Trådstartare

Magido Stadsbo

Bara gratulera :) ska du öppna eget urmakeri eller sikta på en anställning?

18. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Öppna ett eget är väldigt svårt att få lönsamt på en seriös nivå (Enligt mig iallafall, jag nöjer mig inte med att småskruva lite i gammalt mögel, AD-tillstånd för stora märken tar många år att fixa.) så jag får se vad som händer efter skolan!

19. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Det kallas att vara en bitter och cynisk grabbjävel och vi lider av det precis lika mycket båda två :D

Echo Delta gillar detta.
  20. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Tillhör väl för min del att vara engelsman antar jag! #Detvarbättrenärvistyrdevärlden ;)

Apansson gillar detta.
  21. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Starkt jobbat av dig! Skönt att se att du inte bara "gräver" ner dig och dras med i allt negativt man får höra vid diagnoser. Ofta tycker jag de blir självuppfyllande eller vad man ska säga hos många.

Strindberg gillar detta.
  22. Edin

Edin Borgare

Från:
    Midsomer Wreath
    Jag tycker inte man kan skylla på någon diagnos. Man får bara lära sig att hantera det och acceptera att man inte lär lika snabbt som många kursare. Dock är det som sagt inte allt som är svårt utan mest bara det som handlar om mycket textmassor. Teknik, mekanik och mycket elektronik är enklare men kan bli struligt när man måste läsa på för man inte är kärnfysiker. ;)

Tobias Eriksson gillar detta.
  23. X-san

X-san Bonde

Från:
    Månen
    Har fått diagnosen ADD. Men vet inte så mycket om den, det ända jag vet är att det är ADHD utan det där Hyper-tillståndet! :woot::woot:

24. Oniel

Oniel Stadsbo

Även jag har dyslexi och det är jobbigt i skolan emallanåt men vardagslivet fungerar relativt smärtfritt ;)