• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om batteriklockor!

Mr Chance

Kalmar
Jag tycker att det är dags för en tråd om batteriklockor, de så (av vissa) förhatliga quartzarna :), här en samlingsbild på (några? Är lite osäker på om jag har fler) av mina batteriklockor.

image.jpg


Jag gillar batteriklockor och har flera stycken. Varför gillar jag batteriklockor? Ingen aning men förmodligen därför att den första klockan jag fick av pappa var en batteriklockoa och därför att jag primärt går på modell/utseende när jag köper klocka. Jag gillar givetvis hantverket på de mekaniska urverken och kan sitta en god stund och titta på när balansen snurrar fram och tillbaka :) men det kan svårligen bli mer beateraktigt än med ett batteriverk innanför boetten. Och där kanske vi har det, förresten, jag är ju en sucker för toolklockor och då passar ju batteri bra.

Det är ju dessutom praktiskt då man inte behöver bry sig om att dra upp eller sätta i winder, det är bara att fiska upp ur lådan och sätta den på armen :) Dock tycker jag inte det behövs ett high end-verk för att vara en intressant klocka.

Första klockan jag minns att jag fick, en Seiko ana/digi från det glada 80-talet.
image.jpg


Sen kommer en cool Sector jag köpte på 90-talet, den har varit med om mycket. Bland annat haubitsskjutning, överlevnadsövnng, highspeed boatjumping och en del hojåkande :)
image.jpg


När jag var på kanarieholmarna (efter att exjobbet lämnats in) köpte jag denna Swiss Army-klocka som en blinkning till min miltära historia och som en hyllning till en fällkniv jag tror många känner till.
image.jpg


Nästa klocka är en modern dykarklassiker, en Aqualand. Har velat ha en ända sedan den kom men den har alltid kommit i andra hand vid klockköp. Men så dök en upp för några år sedan och vips kunde jag inte låta bli. Jag bär den på zulu.
image.jpg


Militärklockornär någor jag alltid håller utkik efter och därför är en issued cwc något som är självklart i min klocklåda. Min är från -91 och har en diskret patina.
image.jpg


Jag har gillat Sjöö & Sandström ända sedan jag först fick syn på dem i slutet av 90-talet och när jag 2004 fick chansen att köpa en Chronolink med lågt serienummer slog jag till. Den har ett batteriverk utvecklat tillsammans med Bofors. Coolt!
image.jpg


Och till sist en Swatch. Varje klockintresserad person borde ha en eftersom den har en central plats i den moderna klockhistorien. Min är från -87 och jag tycker den är riktigt snygg.
image.jpg


Så, vilka batteridinkor sitter ni på?
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Jag tycker att det är dags för en tråd om batteriklockor, de så (av vissa) förhatliga quartzarna :), här en samlingsbild på (några? Är lite osäker på om jag har fler) av mina batteriklockor.

image.jpg


Jag gillar batteriklockor och har flera stycken. Varför gillar jag batteriklockor? Ingen aning men förmodligen därför att den första klockan jag fick av pappa var en batteriklockoa och därför att jag primärt går på modell/utseende när jag köper klocka. Jag gillar givetvis hantverket på de mekaniska urverken och kan sitta en god stund och titta på när balansen snurrar fram och tillbaka :) men det kan svårligen bli mer beateraktigt än med ett batteriverk innanför boetten. Och där kanske vi har det, förresten, jag är ju en sucker för toolklockor och då passar ju batteri bra.

Det är ju dessutom praktiskt då man inte behöver bry sig om att dra upp eller sätta i winder, det är bara att fiska upp ur lådan och sätta den på armen :) Dock tycker jag inte det behövs ett high end-verk för att vara en intressant klocka.

Första klockan jag minns att jag fick, en Seiko ana/digi från det glada 80-talet.
image.jpg


Sen kommer en cool Sector jag köpte på 90-talet, den har varit med om mycket. Bland annat haubitsskjutning, överlevnadsövnng, highspeed boatjumping och en del hojåkande :)
image.jpg


När jag var på kanarieholmarna (efter att exjobbet lämnats in) köpte jag denna Swiss Army-klocka som en blinkning till min miltära historia och som en hyllning till en fällkniv jag tror många känner till.
image.jpg


Nästa klocka är en modern dykarklassiker, en Aqualand. Har velat ha en ända sedan den kom men den har alltid kommit i andra hand vid klockköp. Men så dök en upp för några år sedan och vips kunde jag inte låta bli. Jag bär den på zulu.
image.jpg


Militärklockornär någor jag alltid håller utkik efter och därför är en issued cwc något som är självklart i min klocklåda. Min är från -91 och har en diskret patina.
image.jpg


Jag har gillat Sjöö & Sandström ända sedan jag först fick syn på dem i slutet av 90-talet och när jag 2004 fick chansen att köpa en Chronolink med lågt serienummer slog jag till. Den har ett batteriverk utvecklat tillsammans med Bofors. Coolt!
image.jpg


Och till sist en Swatch. Varje klockintresserad person borde ha en eftersom den har en central plats i den moderna klockhistorien. Min är från -87 och jag tycker den är riktigt snygg.
image.jpg


Så, vilka batteridinkor sitter ni på?
Aqualanden goes without saying, tuff som få!
Men den där Swatchen var riktigt ball! Blev sugen nu.
Ska knäppa bilder nör jag klivit upp ur sängen ;)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Rätt klocka med batteri är 100% OK i min värld! Dock har jag en viss förkärlek på klockor som har automatiskt urverk, det skall jag inte sticka under stolen med.

Har ett gäng med batteridrivna Ur!

OQ.
5-jpg.127075


6 av 7 Camel klockor har batteri.
dsc_1897-jpg.127065


Knatte, Fnatte, Tjatte.
dsc_8143-jpg.127046


Citizen Tanken har det också.
dsc_8151-jpg.127045


Även 80-tals ikonerna har det.
9554-jpg.127067


Liksom Matte Wilander klockorna.
DSC_9870_zps03236bcb.jpg


Även D-DOG klockan går på Batteri :cigar:!
DSC_5920_zpsafaktyfm.jpg


Har säkert några fler, men inte på bild då.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Kul tråd och fin samling Mr Chance !
Och för att vara en man som gillar automatare har du en imponerande samling kvartsare Af Sjodahl !

Min lilla samling inskränker sig till följande:
image.jpg

Skydivern, Aerospacen och Movadon
Min slöhet avslöjas obarmhärtigt då två av dem fortfarande går på vintertid.

Utöver detta en hög skräpklockor med bla en Waltham. Men mer kul är väl Suunton.
image.jpg


Övriga familjen har mestadels kvartsare:
Sonen: en Breitling B1'a och en GS
Dottern: en Movado
Frun: tre Bvulgari. en Sjöö Sandström, en guldTissot samt ett par till....

När jag i dag tänkte köra Movadon ett tag (den tycks få stanna) upptäckte jag till min fasa att delar av plasten sitter kvar utan att jag tänkt på det. Inser att jag snabbt måste glömma ett och annat inlägg jag gjort i andra trådar.
image.jpg
 
Topp