• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Datorer!

Zingo

Rolex
ICloud kostar dock 89kr per månad för 1 TB, skulle gärna ha i vart fall 4-8 TB. Känns inte helt optimalt. Har det dock som backup till mobilen.
 

Hugii

Audemars
Fast iCloud drive kommer du ju också åt från valfri enhet/IOS via world wide web och du slipper krångla med hårdvara...
Mer begränsat än NAS, men betydligt enklare ... dessutom betydligt säkrare :)
Enklare om du låser dig till att använda bara iOs-enheter? När har abonnemang varit enkelt? :) och hur säkert är det om du inte betalar? :)
 

mps

Cartier
Känner likadant.
Mindre allt för mer pengar.
Men den är schyst ändå på något vis.
Får se om det kommer någpt nytt vid eventet i slutet av månaden.
 
H

Hysteria

Guest
Longshot men, är det någon som råkar sitta på en MacBook Air låda/kartong som de ej använder och som de skulle kunna tänka sig ge bort alt sälja?
Då jag köpt en ny Pro tänkte jag ge bort min Air till lillasyrran i julklapp, men har såklart fumlat bort kartongen..
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Någon som givit sig på och testa de nyare slimmade Macbooksen med USB-C?
Har en pro. Jäkligt nice. Använder touch baren mer än jag trodde att jag skulle göra (Photoshop, illustrator, volym, ljusstyrka, låtbyte) men störigt att inte ha Escape och Fx knappar faktiskt.

USB-C är väl ok. Meckigt med USB stickor, har en adapter för musen men borde ju skaffa en USB-c mus egentligen.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Bumpar denna, har en fråga om min Dell XPS och jag får endast oklara svar genom google. Det jag undrar är vilka temperaturer som är ok för CPU/GPU? Vid gaming ligger fläkten konstant på ett högt varvtal och GPUns temp varierar mellan 60-90 grader och CPUn mellan 75-95. Tror att fläkten kan gå på ett ännu högre varvtal än vad den då gör men är inte säker. Kan det vara skadligt för datorn att under några timmar ligga på dessa temperaturer?

Enligt vissa bör processorernas temp. ej överstiga 75 grader men läste också att Dell specat till 105 grader. Kan ju ändå tycka att datorn automatiskt borde dra ner på prestandan och på så vis få ned tempen om det skulle bli skadligt..
 

Owaysis

Cartier
Bumpar denna, har en fråga om min Dell XPS och jag får endast oklara svar genom google. Det jag undrar är vilka temperaturer som är ok för CPU/GPU? Vid gaming ligger fläkten konstant på ett högt varvtal och GPUns temp varierar mellan 60-90 grader och CPUn mellan 75-95. Tror att fläkten kan gå på ett ännu högre varvtal än vad den då gör men är inte säker. Kan det vara skadligt för datorn att under några timmar ligga på dessa temperaturer?

Enligt vissa bör processorernas temp. ej överstiga 75 grader men läste också att Dell specat till 105 grader. Kan ju ändå tycka att datorn automatiskt borde dra ner på prestandan och på så vis få ned tempen om det skulle bli skadligt..
Kort sagt så skulle jag säga att det inte är farligt. Om tempen blir för hög (det är specat av tillverkaren) så kommer din CPU throttla som det heter och det innebär att klockfrekvensen sänks samt att prestandan minskar tills det att tempen sjunker till en icke skadlig nivå.

Sedan mår datorn bättre av att gå svalare men det är knepigt att göra så mkt åt det på en bärbar, du kan öppna upp den och lägga på ny kylpasta, blåsa rent från damm osv men det kan vara rätt bökigt.

Jag hade kört på utan att bry mig nänmvärt om det :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Kort sagt så skulle jag säga att det inte är farligt. Om tempen blir för hög (det är specat av tillverkaren) så kommer din CPU throttla som det heter och det innebär att klockfrekvensen sänks samt att prestandan minskar tills det att tempen sjunker till en icke skadlig nivå.

Sedan mår datorn bättre av att gå svalare men det är knepigt att göra så mkt åt det på en bärbar, du kan öppna upp den och lägga på ny kylpasta, blåsa rent från damm osv men det kan vara rätt bökigt.

Jag hade kört på utan att bry mig nänmvärt om det :)
Tack så mycket för svar! :) Den är ungefär ett år gammal och jag tror inte att det samlats nämnvärt med damm i den så jag låter den nog vara. Har inte heller märkt av någon prestandasänkning så då borde jag ha en liten marginal åtminstone. :)
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Jag har en Macbook Pro med defekt tangentbord. Olyckan var framme och jag spillde någon droppe vatten, vilket resulterar i att två knappar inte fungerar. Antar att det innebär att hela behöver bytas? Någon som kan rekommendera ett bra ställe med bra pris i Malmöområdet?
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Jag har en Macbook Pro med defekt tangentbord. Olyckan var framme och jag spillde någon droppe vatten, vilket resulterar i att två knappar inte fungerar. Antar att det innebär att hela behöver bytas? Någon som kan rekommendera ett bra ställe med bra pris i Malmöområdet?

Är den av nyare modell? I så fall måste hela topcaset bytas. Har du dock lite tur så omfattas den av ett utbytesprogram för just det och du kan få det gjort gratis.

Förövrigt låter felbeskrivningen lite skum i mina öron. Har du torkat den ordentligt? Vatten brukar nämligen antingen totalt döda datorn eller inte orsaka problem alls om man torkar ordentligt. Värre är det när man råkar dra i ett glas vin...
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Är den av nyare modell? I så fall måste hela topcaset bytas. Har du dock lite tur så omfattas den av ett utbytesprogram för just det och du kan få det gjort gratis.

Förövrigt låter felbeskrivningen lite skum i mina öron. Har du torkat den ordentligt? Vatten brukar nämligen antingen totalt döda datorn eller inte orsaka problem alls om man torkar ordentligt. Värre är det när man råkar dra i ett glas vin...


Det är en äldre modell, från 2012. Det var längesedan det hände och sedan dess har jag låtit den ligga i princip.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Det är en äldre modell, från 2012. Det var längesedan det hände och sedan dess har jag låtit den ligga i princip.

Tror tyvärr det är ganska kört att få den reparerad hos en auktoriserad verkstad till ett rimligt pris, eftersom den klassas som utrangerad hos Apple. Däremot går det sälert fixa hos någon av alla miljarder butiker som byter mobilskärmar. Eller köpa delar på eBay och göra det själv, det hade jag nog gjort med tanke på datorns ålder.
 
  • Like
Reactions: bvb

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Det är en äldre modell, från 2012. Det var längesedan det hände och sedan dess har jag låtit den ligga i princip.
Du kan få köpa min MacBook från 2012 billigt så fort jag får tag på ersättningsdator :)

Panelen: vad för laptop med 17” skärm och bra upplösning rekommenderas? Ska köra mycket program samtidigt. Inga datorspel. Max budget 25
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Du kan få köpa min MacBook från 2012 billigt så fort jag får tag på ersättningsdator :)

Panelen: vad för laptop med 17” skärm och bra upplösning rekommenderas? Ska köra mycket program samtidigt. Inga datorspel. Max budget 25

Vilken sorts program? Surfa, skriva och se lite film på en gång, eller rendera 4K-video och kompilera saker samtidigt?
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Hur är det idag, kan man fortfarande köpa på sig ett gäng delar och bygga sin egen PC?

Ja. Men jag vet inte om jag vågat ge mig på det, utbudet är galet stort jämfört med när en själv höll på för snart 20 år sedan. Skulle krävas en termins studier för att få samma koll som då.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Ja. Men jag vet inte om jag vågat ge mig på det, utbudet är galet stort jämfört med när en själv höll på för snart 20 år sedan. Skulle krävas en termins studier för att få samma koll som då.
Haha fan sugen nu på bygga, denna gång med back in the days drömmen om vattenkyld pjäs :D
Höll oxo på för 20 år sen, hur de det gäller GeForce graffa och kanske man kan satsa på närmare 2 Gig RAM minne these days
Kan man ens köpa floppy :D
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Haha fan sugen nu på bygga, denna gång med back in the days drömmen om vattenkyld pjäs :D
Höll oxo på för 20 år sen, hur de det gäller GeForce graffa och kanske man kan satsa på närmare 2 Gig RAM minne these days
Kan man ens köpa floppy :D

En av mina första datorer satsade jag stenhårt på och slängde in 8gb hårddisk i, efter att ha sparat länge. Förra veckan köpte jag en 500gb till en backup för mynt och sedlar jag hittade liggande i kläder o lägenheten...
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Busenkelt! Det fixar du lätt Cuck. Hör av er om ni behöver tips och hjälp från en som fortfarande kör hemmasnickrad vattenkylning med samma akvariepump som för 15 år sedan :cigar:

Respekt. Gick över till laptop och mac innan jag gav mig på vattenkylning, nu verkar det ju inte vara nån utmaning, hittat chassin som är byggda för det där allt redan är draget, hur töntigt är inte det på en skala...
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Respekt. Gick över till laptop och mac innan jag gav mig på vattenkylning, nu verkar det ju inte vara nån utmaning, hittat chassin som är byggda för det där allt redan är draget, hur töntigt är inte det på en skala...
Har blivit många år mellan uppgraderingarna, men jäklar vad kul det är när man får skruva lite.
Knåpade ihop en liten burk till TVn i våras.
IMG_20190325_103308.jpg
 

Sjobedan

Rolex
Bumpar denna, har en fråga om min Dell XPS och jag får endast oklara svar genom google. Det jag undrar är vilka temperaturer som är ok för CPU/GPU? Vid gaming ligger fläkten konstant på ett högt varvtal och GPUns temp varierar mellan 60-90 grader och CPUn mellan 75-95. Tror att fläkten kan gå på ett ännu högre varvtal än vad den då gör men är inte säker. Kan det vara skadligt för datorn att under några timmar ligga på dessa temperaturer?

Enligt vissa bör processorernas temp. ej överstiga 75 grader men läste också att Dell specat till 105 grader. Kan ju ändå tycka att datorn automatiskt borde dra ner på prestandan och på så vis få ned tempen om det skulle bli skadligt..

Har jobbat på Dell och det är känt ”problem” med fläktarna och värme.

Inga problem med prestandan men komforten blir lite lidande med de nya chassierna. (Ingen fläkt på propp bla)

Har förövrigt samma problem med min Mac från 2015. Inget som är farligt, men ganska irriterande :)
 
Topp